2026-09-15, 11:20
Medlem
israelisinnocents avatar
Läser man på onlineforum verkar det inte helt ovanligt främst i Usa att man kan "dispute" en betalning med kreditkort
Finns den tjänsten i Sverige?

Hade problem med icke godkänd betalning och frågade mitt kreditbolag men fick inte ens tips, det löste sig med företaget istället

Nu har jag problem med ett väldigt vanligt företag i parkeringsbranschen och där är väl alla mer eller mindre ruttna
Råkade godkänna 1 månads gratis provapå som snart börjar kosta, är helt omöjligt att säga upp, läst om liknande fall online
Är det lugnt att bara spärra kortet? Är ett debetkort i detta fall
Kommer ändå inte använda företaget i fortsättningen
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-09-15 kl. 11:40.
Citera
2026-09-15, 11:22
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Läser man på onlineforum verkar det inte helt ovanligt främst i Usa att man kan "dispute" en betalning med kreditkort

Hade problem med icke godkänd betalning och frågade mitt kreditbolag men fick inte ens tips, det löste sig med företaget istället

Nu har jag problem med ett väldigt vanligt företag i parkeringsbranschen och där är väl alla mer eller mindre ruttna
Råkade godkänna 1 månads gratis provapå som snart börjar kosta, är helt omöjligt att säga upp, läst om liknande fall online
Vänd dig till din bank och reklammera en felaktig transaktion gjord med kort.
Citera
2026-09-15, 11:24
Medlem
mikaelss avatar
Att spärra kortet stoppar framtida köp, men köp som redan gjorts påverkas ej (och du är fortfarande betalningsskyldig för dem).
Att ifrågasätta ett gjort köp kan alla kortutgivare hantera. Det är ju som vilken reklamation som helst, ingen speciell ’tjänst’ som du tycks tro.
Citera
2026-09-15, 11:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Beror lite på vad det är för företag? Är det ett någorlunda stort företag skickar det till inkasso.
De som var vanliga förr, utlandsbaserade företag med någon prenumeration på någon obskyr tjänst gjorde det vanligen inte, undantag var väl något norskt postboxföretag som sålde hälsokstpiller. De skickade till inkasso.

Parkeringsbolag skickar obönhörligen till inkasso, eller drar dig till rätten. Det går vinna över dem men det är knepigt och kan i värsta fall bli dyrt.
Citera
2026-09-15, 11:40
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Beror lite på vad det är för företag? Är det ett någorlunda stort företag skickar det till inkasso.
De som var vanliga förr, utlandsbaserade företag med någon prenumeration på någon obskyr tjänst gjorde det vanligen inte, undantag var väl något norskt postboxföretag som sålde hälsokstpiller. De skickade till inkasso.

Parkeringsbolag skickar obönhörligen till inkasso, eller drar dig till rätten. Det går vinna över dem men det är knepigt och kan i värsta fall bli dyrt.
Ja det känns ju som en scam prenumerationstjänst som man ska glömma bort och låta ticka
Men från ett stort p-företag
Det står att man enkelt ska kunna avsluta prenumerationen men det valet finns ingenstans

Det enda jag hittar är "avsluta mitt konto"
om jag dessutom spärrar kortet?
Det enda jag har gett är kortuppgifterna inget personnr, kan det ändå gå till inkasso?
Citera
2026-09-15, 11:46
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja det känns ju som en scam prenumerationstjänst som man ska glömma bort och låta ticka
Det står att man enkelt ska kunna avsluta prenumerationen men det valet finns ingenstans

Det enda jag har gett är kortuppgifterna inget personnr, kan det ändå gå till inkasso?
Ditt namn står ju på kortet, förmodligen har du säkert signerat betalningen med Bank-id också, så jag det kan gå till inkasso.
Citera
2026-09-15, 12:45
Medlem
Citat:
Råkade godkänna 1 månads gratis provapå som snart börjar kosta, är helt omöjligt att säga upp,

Är det typ Parkster Komplett eller EasyPark Go?

Åtminstone Parkster har jag inte haft några problem att komma i kontakt med och båda ska gå att avsluta i appen. För Parkster komplett går man in och väljer "Avsluta Parkster komplett" och för EasyPark Go så får man byta till EasyPakr Small (som är den andra varianten de har med noll fast avgift och istället serviceavgift per parkering)

En dispyt ska vara om något du inte köpt eller avtalat om, här har du ju valt att starta ett abonnemang då får du börja med att vända dig till bolaget och säga upp det. Om de inte godtar det är nästa steg att ta det med kortiygivaren.
Citera
2026-09-15, 13:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Nej avsluta inte kortet eftersom du har godkänt kommer det gå till inkasso.
Ditt personnummer är ju kopplat till ditt kort.

Ibland går det inte att säga upp i appen utan du måste gå till själva webbplatsen.

Hoppas att det fungerar där för dig!
Citera
2026-09-15, 13:49
Medlem
Citat:

Många företag med prenumerations- eller abbonemangstjänster säger endast upp ditt abb om du ringer in till kundtjänst, är ju för att dom ska få chansen sälja på dig något dyrare i telefon. Bredbandsoperatörer är notoriska på det här.

Har du provat ringa kundtjänst för att säga upp det?
Citera
2026-09-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Många företag med prenumerations- eller abbonemangstjänster säger endast upp ditt abb om du ringer in till kundtjänst, är ju för att dom ska få chansen sälja på dig något dyrare i telefon. Bredbandsoperatörer är notoriska på det här.

Har du provat ringa kundtjänst för att säga upp det?

Utifrån infon i trådstarten gissar jag att det EasyPark Go (har 30 dagar fritt). Det luriga där är att man inte ska leta efter att avsluta EasyPark Go utan istället byta till EasyPark Small.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in