2026-09-15, 11:15
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Jag har själv bara varit i Bangkok under slutet av juni-månad. Kan beskriva vädret som bastu, så fort du satt ut foten på gatan så kändes det som om man gick i en bastu (svettades rejält pågrund av fukten och det var fuktigt som fan, ibland var det mulet och ibland soligt. Men tyckte inte att solen var värre en svensk sol under sommarmånaderna. Det regnade också en gång och inte ens det svalkade vädret!). Hotellpersonalen sa att vädret är så året runt och jag blev helt häpen.

Nu undrar jag hur är vädret under april till november i Tokyo, Seoul och Bejing om man jämför med Bangkoks. Jag vet att information finns på internet och google. Men vill ha en personlig erfarenhet och en person som har varit i dessa nämnda städer och som kan jämföra det med Bangkoks klimat.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-15 kl. 11:33.
Citera
2026-09-15, 11:33
Medlem
Jag har enbart varit i Tokyo av dessa och det är fuktigt där med. Inte direkt bastulikt men under sommarhalvåret är det lite svettigt att vistas där. Skulle inte kalla det för extremt eller så som du beskriver Bangkok dock.
Citera
2026-09-15, 11:33
Medlem
Det är luftfuktigheten som är det jobbiga.
Värre i Bangkok, mycket värre.
Inte lika illa som i Bombay - men ändå.
Citera
2026-09-15, 11:37
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag har enbart varit i Tokyo av dessa och det är fuktigt där med. Inte direkt bastulikt men under sommarhalvåret är det lite svettigt att vistas där. Skulle inte kalla det för extremt eller så som du beskriver Bangkok dock.

När jag läser din text känns det att sommarmånaderna i Tokyo är som när det blir varmt och mulet här i Västerås samtidigt som det är runt 30 grader varmt och fuktigt .

Förresten vilka månader var du där?
Citera
2026-09-15, 12:08
Medlem
Tavastehuss avatar
Ja, det är fuktigt fr o m regnperioden och därtill mycket varmt från ungefär juli t o m slutet av september. Det är ibland strax under 40 grader när det är som värst. Nu någon vecka in i september är det dagar då kvicksilvret kan nå över 32 grader.

Sommardagarna slår gamla värmerekord och ambulanser får plocka in allt fler folk som fått solsting. Nyheterna och eftermiddagsprogrammen brukar domineras av väderrelaterade nyheter eftersom det kan innebära fara för vissa åldersgrupper att vistas utomhus. Men även inomhus.

Det är ingen njutbar värme direkt. Den kommer vanligtvis i oktober och kan vara långt in i december. Hösten är bäst i Japan.
Citera
2026-09-15, 12:14
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Ja, det är fuktigt fr o m regnperioden och därtill mycket varmt från ungefär juli t o m slutet av september. Det är ibland strax under 40 grader när det är som värst. Nu någon vecka in i september är det dagar då kvicksilvret kan nå över 32 grader.

Sommardagarna slår gamla värmerekord och ambulanser får plocka in allt fler folk som fått solsting. Nyheterna och eftermiddagsprogrammen brukar domineras av väderrelaterade nyheter eftersom det kan innebära fara för vissa åldersgrupper att vistas utomhus. Men även inomhus.

Det är ingen njutbar värme direkt. Den kommer vanligtvis i oktober och kan vara långt in i december. Hösten är bäst i Japan.

Så du menar 3 månader (juli-september) äcklig Bangkok-klimat med äcklig fukt i Tokyo sedan släpper det totalt i Oktober(oktober-december i tokyo är mera lik svensk sommar som blir svensk höst allt som tiden går)?
Har jag förstått dig rätt?
Citera
2026-09-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
När jag läser din text känns det att sommarmånaderna i Tokyo är som när det blir varmt och mulet här i Västerås samtidigt som det är runt 30 grader varmt och fuktigt .

Förresten vilka månader var du där?

Det var ett tag sedan men tror det var någonstans maj/juni. Inte under den varmaste perioden i alla fall.
Citera
2026-09-15, 14:31
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Det var ett tag sedan men tror det var någonstans maj/juni. Inte under den varmaste perioden i alla fall.

tack för svar.
Citera
2026-09-15, 14:35
Medlem
Seoul var jobbigt i slutet av regnperioden och precis efter, kvavt och varmt
Man svettades som fan hela tiden

Jag har inte varit i Bangkok annat än i december hej hej
Citera
2026-09-15, 14:43
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Så du menar 3 månader (juli-september) äcklig Bangkok-klimat med äcklig fukt i Tokyo sedan släpper det totalt i Oktober(oktober-december i tokyo är mera lik svensk sommar som blir svensk höst allt som tiden går)?
Har jag förstått dig rätt?

Bangkok som ligger längre söderut måste vara etter värre än Tokyo tänker jag.

Man kan undkomma värmen något genom att använda sig av en mobil fläkt och stryka huden med speciella tvättlappar som verkar kylande.

Ja, typ svensk sommar får man mot slutet av september och ibland in i december om man har tur. Men dagarna är mycket kortare än under den svenska sommaren, så det är egentligen en dålig liknelse.

Ska du turista? Då är hösten bäst enligt mig. Våren tenderar att bli lite väl poppis bland turister och vädret är varierande.
Citera
2026-09-15, 14:48
Medlem
Vilken stad pratar du om🙂
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Bangkok som ligger längre söderut måste vara etter värre än Tokyo tänker jag.

Man kan undkomma värmen något genom att använda sig av en mobil fläkt och stryka huden med speciella tvättlappar som verkar kylande.

Ja, typ svensk sommar får man mot slutet av september och ibland in i december om man har tur. Men dagarna är mycket kortare än under den svenska sommaren, så det är egentligen en dålig liknelse.

Ska du turista? Då är hösten bäst enligt mig. Våren tenderar att bli lite väl poppis bland turister och vädret är varierande.
Citera
2026-09-15, 14:52
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn
Vilken stad pratar du om🙂

Världs största stad aka Tokyo, amigo!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera