2026-09-16, 10:31
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Om du har 17.776 kr som garantipension efter skatt, sen har du säkert tjänstepension också, den kan du välja på 5-10-15-20 år eller livstid m.m Du kan leva gott på det om du har skött dig inga lån eller kronofogden eller utmätningar..
Citera
2026-09-16, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Det verkar som ts stör sig på systemet. Summan som presenteras är baserad på när ett ansökt och beviljat bostadstillägg är medräknat (och når upp till maxtaket).

Har du en lägre bostadskostnad så får du ett lägre bostadstillägg än maxtaket som dessutom inte har ändrats på flera år vad det verkar. Vilket innebär dyrare hyror varje år men lägre bidrag. Bor du i hus så är ju situationen kanske lite annorlunda men då får en väl flytta till en billig hyresrätt. Många mindre städer har hyror mellan 5 och 7000.

Sen är det väl långt ifrån av dom få som aldrig arbetat i sitt liv som också är ensamstående. Och är du sambo så får du betydligt lägre bostadstillägg.

Sen är det väl tillgångar och skulder som spelar in och det ska nämnas att dom som jobbat i 40 år kan också ansöka och få beviljat bostadstillägg, så det så. Det är ju många som går ner i tid eller inte kommer upp i heltid under karriären och då blir väl pensionen därefter.
Var glad istället över att vi har ett fungerande pensionssystem som du också kan ta del av i framtiden.

De jag känner i åttioårsåldern här har betalda villor och anser att de inte kan bo billigare. Med stora utrymmen, garage, trädgård. Att sälja för att betala hyra för betydligt mindre och mycket dyrare lägenhet är otänkbart.
Citera
2026-09-16, 13:02
Medlem
Kotte456s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?
Sluta ljug. Saxat från Pensionsmyndigheten. "Vilka belopp gäller för garantipensionen?
Som mest kan garantipensionen bli 11 988 kronor för ensamstående och 10 853 kronor i månaden för gifta. Beroende på hur länge du har bott i Sverige, hur mycket inkomstgrundad pension du har tjänat in och från vilken ålder du först tar ut din allmänna pension så kan garantipensionen bli lägre."
Siffran har du presenterar är med maximalt bostadsbidrag, vilket långt ifrån alla är berättigade till.
Länk till Pensionsmyndigheten så TS kan läsa själv.
https://share.google/lA5L1zZOUYhN4u9z1
Senast redigerad av Kotte456 2026-09-16 kl. 13:07.
Citera
2026-09-16, 15:04
Medlem
jag orkade inte riktigt läsa hela inlägget. lite svammel. så jag svarar på rubriken.

jag har sjukersättning 100%, endast garantiersättning och bostadstillägg och får då ut 17.223kr/månaden.

allt handlar ju om vilka utgifter man har.
men jag klarar mig mycket bra på det.
efter att ha fått vända på varenda krona i ca 15 år innan på sjukersättning (innan dess några år på soc och csn) och sen höjdes sjukersättningen och bostadstillägget rätt mycket på en gång för lite sen så nu behöver jag inte räkna lika mycket om jag vill ha nåt eller behöver nåt.
jag kan också spara en hel del.

men som sagt, det handlar om vilka utgifter man har.
som tex sjukersättning. bara för att jag klarar mig på det betyder det inte att andra med mycket högre utgifter gör det. och då menar jag utgifter för sjukdomen man har.
när det gäller sjukersättning så är det mycket "one size fits all" men verkligheten är inte sådan.

min pappa är ålderspensionär och har jobbat sen gymnasiet/realskola utan uppehåll och haft en bra lön.
men hans pension (han får inte bostadstillägg) är ca 1000kr mer än min totala inkomst.
det kan jag dock tycka är för jävligt.
han har iofs inga höga fasta utgifter men han har ett lite högre nöjeskonto.
men han har också sparat mycket.
Senast redigerad av htg500 2026-09-16 kl. 15:07.
Citera
2026-09-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Fruktansvärt att de som råkat födas med funktionshinder som möjliggör allt avlönat arbete får leva menar du. Jaha.

Omöjliggör
Citera
2026-09-16, 17:07
Moderator
HelgeBuks avatar
Låter helt otroligt generöst så det stämmer nog, och det räcker helt klart till ett gott liv. Jag tycker det är för bedrövligt men så är jag också en hjärtlös jävel.
Citera
2026-09-16, 17:08
Medlem
Ja enkelt att man kan! 👍🏼
Citera
2026-09-16, 18:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
17500 är inga problem. Jag har utgifter på 15k varje månad och jag äter ute flera gånger i månaden.
Medelpensionen i Sverige ligger på 19 800 kr.
Antar att du bor i en stad med god kollektivtrafik och/eller sitter hemma hela dagarna. Ska du ha bil sprängs den budgeten omgående. Snittkostnaden för en bil ligger väl på ca. 4-5 lax i månaden.
Citera
2026-09-16, 19:55
Medlem
FedupFlorences avatar
Garantipensionen är ju tänkt att funka som ett grundskydd för pensionärer. Pensionsmyndigheten skriver:

Garantipensionen är ett grundskydd i den allmänna pensionen som är till för dig som haft medel, låg eller ingen arbetsinkomst under livet.

Ett grundskydd i den allmänna pensionen. I. Jag har inte satt mig in i saken och skjuter på det men det tycks som att de som inte arbetat och har fullt bostadsbidrag gynnas mest och de som haft låg-medelinkomst utan bostadsbidrag har lägre netto. (Än de som inte jobbat alls? Får inte alla bostadsbidrag på samma netto?)

Citat:
Du kan ha rätt till garantipension om du varit bosatt i Sverige i minst tre år. För att du ska få full garantipension krävs att du har bott 40 år i Sverige från och med det att du fyllde 16 år fram till och med året innan du har rätt till garantipension.
Senast redigerad av FedupFlorence 2026-09-16 kl. 20:17.
Citera
2026-09-16, 21:31
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?
Beror väl helt på ens boende. Man rättar mun efter matsäcken.
Citera
2026-09-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Antar att du bor i en stad med god kollektivtrafik och/eller sitter hemma hela dagarna. Ska du ha bil sprängs den budgeten omgående. Snittkostnaden för en bil ligger väl på ca. 4-5 lax i månaden.

God kollektivtrafik och SENIORKORT som innebär gratis resor inom zonen, som i vår del av landet är stor, underlättar en hel del.
Citera
2026-09-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Arbeta för den summan?? Du kan inte syfta på heltid 40 t i veckan?😬Skulle min lön ligga på 17500 hade jag inte arbetat en minut till på sagda arbetsplats, ligger den i Baltikum?

Vissa får 19-20 000 i månaden före skatt.

Garantipensionen och taken är alldeles för höga.

Sänk bidragen, så folk slutar lata sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in