2026-09-15, 23:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Garantipension är ju dock om man haft väldigt väldigt låg inkomst eller ingen alls hela livet. Tveksamt om man haft så mycket utgifter och bilar genom åren då... Om man klarat sig utan att arbeta i alla år varför skulle man då inte klara sig på 17k nu?

Ja har man levt ensam så blir det så. Då har man inte haft det fett genom livet. Det hindrar ju inte att man varit gift och att den andra personen betalade mer på boendekostnad och bil. Och att den personen numera är avliden. Har man bott i hyres tillsammans finns det inget direkt att ärva.
Citera
2026-09-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja har man levt ensam så blir det så. Då har man inte haft det fett genom livet. Det hindrar ju inte att man varit gift och att den andra personen betalade mer på boendekostnad och bil. Och att den personen numera är avliden. Har man bott i hyres tillsammans finns det inget direkt att ärva.

Då skulle jag vilja tipsa om

1. Efterlevandeskydd
2. Livförsäkring
3. Vara gifta/ha testamente så man ärver varandra
4. Eventuellt låneskydd på bolånet
5. Komma ihåg eventuella särkullbarn
6. Se till att pengarna från 1,2,3.4 minus 5 räcker om oturen är framme.

Såklart väldigt hemskt om någon går bort men man kan ju inte leva hela livet och inte betala in till pensionssystemet och sen komma på när man är 75 att visst fan om gubben dör så har jag inga pengar. Det får två vuxna människor faktiskt klara av att hantera i viss mån.

"Har man bott i hyres som finns inget direkt att ärva". Inte om man bränner varenda krona varje månad nej....
Senast redigerad av kalleboool 2026-09-15 kl. 23:53.
Citera
2026-09-16, 00:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Då skulle jag vilja tipsa om

1. Efterlevandeskydd
2. Livförsäkring
3. Vara gifta/ha testamente så man ärver varandra
4. Eventuellt låneskydd på bolånet
5. Komma ihåg eventuella särkullbarn
6. Se till att pengarna från 1,2,3.4 minus 5 räcker om oturen är framme.

Såklart väldigt hemskt om någon går bort men man kan ju inte leva hela livet och inte betala in till pensionssystemet och sen komma på när man är 75 att visst fan om gubben dör så har jag inga pengar. Det får två vuxna människor faktiskt klara av att hantera i viss mån.

"Har man bott i hyres som finns inget direkt att ärva". Inte om man bränner varenda krona varje månad nej....

Kan ju vara skilsmässa i medelåldern med. Dåförtiden var inte eget boende värdefullt så halva bostadens kostnad räckte troligen inte långt. Så var det för min mor. Jobbat många år men har inte jättemycket sparat och har låg pension.
Citera
2026-09-16, 01:20
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Detta är alltså innan man betalat sina räkningar...

Innan eller efter kvittar. Utöver de dryga 5000 kronorna som ska räcka till, sjukvård, tandvård, kläder, hygien, mat och alles har man rätt till bistånd för rimlig hyra och rimliga elkostnader.

Det kanske finns ytterligare "räkningar" man har "rätt" att få betalda enligt riksnormen.

Men någonstans måste du ju hålla med om hur sjuka proportionerna är.

Skit i invandring för ett litet tag (ursäkta generaliseringen), men hur satans jävla galen "politik" förs inte i det här landet och hur blåsta är inte folk som låter sig blåsas år efter år?

Du måste ju någonstans erkänna att 17 776 kronor inte är mycket pengar men samtidigt acceptera att lite drygt 5000 kronor är betydligt mindre.

Betänk att detta är verklighet för många svenskar 2026.

Och kom nu fan inte med nån satans idioti om att nämnda summor är mycket pengar...

Jag hade betydligt mer än 17 776 på mitt första "riktiga" jobb någon gång förra seklet. Tänker att summan är värd att jämföras med medianinkomsten nu som jag tror är betydligt högre.
Citera
2026-09-16, 01:43
Medlem
LittleFishs avatar
Jag har bolån, amorterar och betalar ränta samt jobbar och har utgifter som yngre och klarar mig på den nivån en halvsnål månad även om jag får ut betydligt mer efter skatt. Att det inte skulle gå är tramseri. Gäller att dricka ölen hemma och laga maten vid spisen. Inte slarva bort den på krogen och shoppa skit som det inte vore någon morgondag. Visst har jag 15k över att slösa bort på trams men gör det inte för sparar för framtiden. Något man antagligen borde gjort som pensionär och inte som ett jävla fån (ursäkta franskan) sitta och drägla och lipa över spilld mjölk. Förbannade korkade 40-talister. Hjärndöda. Haft en livstid på sig att planera sin privatekonomi och nu sitter de och lipar som barn som bränt av livsbesparingarna på lördagsgodis. Inget investerat på börsen, vanskött tjänstepension. Inget. Herregud. Totalt jävla hål i huvudet. Mest hjärndöda generationen genom tiderna. Och så har idioterna mage att gnälla på oss 90-talister som ska leva i deras vanskötta ekonomi som de hade räkmacka i hela livet innan de kraschade den och lämnade de yngre i sticket. Förbannat magstarkt för att säga det minsta.

Göra sig av med bilen om man inte behöver den om man bor i stan. Går att ta bussen eller tåget om man ska nånstans. Drygt 18k går alldeles utmärkt att leva på. Lägg undan en tusenlapp eller två per månad så kan man ta vissa eventuella krisutgifter om de händer.
Senast redigerad av LittleFish 2026-09-16 kl. 02:05.
Citera
2026-09-16, 02:33
Medlem
Mechilas avatar
Har inte orkat läsa igenom hela tråden så det har säkert nämnts. Men det egentliga problemet i den allmänna pensionen är väl att "taket" ligger väldigt lågt. Typ att inget över 30 000 kronor i lön räknas?

Som svenskar tror vi på marknaden och därför ligger det på oss att ha bra tjänstepensioner.
Citera
2026-09-16, 07:26
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Den med full garantipension får 17 776 kronor i månaden efter skatt. I alla fall enligt beräkningar som SPF Seniorerna och Expressen gjort.
https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-hog-lon-behover-du-for-att-det-ska-lona-sig-att-jobba/

Det är alltså så mycket man har att leva av om man blir pensionär men aldrig jobbat en enda dag (vitt) i sitt liv.

Jodå! Säger politikerna. Det går visst! För de som faktiskt jobbat och betalat skatt tjänar mindre, även inklusive tjänstepensionen! (Och när skatten är avdragen). Ur artikeln:

Den genomsnittlige pensionären som har jobbat ett helt liv tjänar alltså 500:- mindre i månaden än den som jobbat svart eller suttit på kaféet och rökt vattenpipa ett helt liv.
För att få full garantipension måste man alltså ha undvikit att jobba över huvud taget. Och då får man väl anta att de flesta av dem dessutom även fått 40-50 år av hyran betald, maten betald, försäkringen betald, kläderna betalda, etc.
(Jodå, det finns säkert någon hemmafru vars man försörjt henne, men de flesta har nog bara njutit av livet och friheten i Sverige och bara pratat med socialtanten när det behövdes mer pengar för något).

Hur många har då garantipension (hel eller delvis)?
Jo, drygt 1,1 miljon, enligt Pensionsmyndigheten.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/kortapensionsfakta#:~:text=bostadstill%C3%A4gg%20o ch%20%C3%A4ldref%C3%B6rs%C3%B6rjningsst%C3%B6d.-,T otalt%20antal%20pension%C3%A4rer%20med%20garantipe nsion%2C%20med%20eller%20utan%20inkomstpension,-1% 20136%20400
Dvs hälften av pensionärerna.

Vad tycker ni som betalar för detta? Går det att leva på 17 776:-/mån (netto)? Eller behöver den nya regeringen kraftigt höja garantipensionerna, och införa någon extra skatt på er andra, för att finansiera detta?
För i så fall: En extra 1000-lapp i höjd garantipension innebär ca 200:- högre skatt för varje yrkesarbetande. Är garantipensionärerna värda lite guldkant, efter ett långt liv av att göra .... ja, ingenting?

Mina mamma har strax över 13 och pappa 15 och då har de jobbat större delen av sitt liv
Citera
2026-09-16, 08:37
Medlem
Snubchurps avatar
Finns de som lever på en betydligt lägre pension än så. Sjukt är det medan politikerna skor sig.
Citera
2026-09-16, 08:38
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Garantipensionen ligger på 11 988 kronor före skatt. Det blir drygt 10 500 kronor i handen. För att nå upp till 17 776 kronor måste man även beviljas maximalt bostadstillägg.
Citera
2026-09-16, 08:48
Medlem
Fennecs avatar
14k i månaden går alldeles utmärkt att leva på, även i ensamhushåll och står för alla kostnader själv.
Citera
2026-09-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Morsan överlevde på 15k, hade en hyra på 10k och inget bostadstillägg. Hon hade arbetat hela sitt liv.
Telefon från Fello för 79-99kr/mån. Minns inte? Fixade jag till henne när kopparlinan kapades. Inget bredband. Dyra mediciner, men det tog högkostnadsskyddet redan efter första månaden in i ny period. Hon brukade be till gud att hon inte skulle behöva uppsöka tandläkare, uppenbarligen blev hon bönhörd för hon hade bra tänder. Alla i behåll vid 90 år. Hemtjänst/hemsjukvård kostade också. Färdtjänst/sjuktransport likaså. Hennes matkonto var ungefär samma som en undulats, kläder hade hon redan (alldeles för mycket)

Så nog går det överleva på 17k men kanske inte ha bil, käka nötkött eller beställa Foodora.

Inget bostadstillägg - varför? Precis, bil: mycket helt kött och Foodora går bort. Nocco också.
Citera
2026-09-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Fruktansvärt att personer som inte jobbat en enda dag i sitt liv kan få ut 17.776 rent i månaden (även om en del av det är hyran).

Kan man klara sig på det? Ja, man kan klara sig på betydligt mindre. Tror att man kommer långt på 5.000 kr i månaden i Somalia, Syrien och Afghanistan.

Raus!!

Fruktansvärt att de som råkat födas med funktionshinder som möjliggör allt avlönat arbete får leva menar du. Jaha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in