2026-09-15, 14:33
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
I nuläget verkar det så. Exakt var gränsen är dragen är lite oklart. De har satt att de inte vill ''sitta i regering'' med vänsterpartiet, men där finns ju retoriskt visst utrymme för att tex. stödja en regering där vänsterpartiet ingår. Att stötta en regering där SD ingår tolkar jag som att dem har tagit större avstånd från. Deras drömscenario om en mittenregering med C, S och KD har nu utvidgats till att innefatta även L, men den regeringen är helt utesluten av övriga parter så det kan vi nog glömma.
Är det verkligen "inte sitta i regering med V" ?

För jag har uppfattat det som "inte stödja en regering där V ingår"

Personligen kan jag godta Jonas Sjöstedt som minister. För han är genuint snäll. Resten kan dra åt helvete.
Citera
2026-09-15, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Är det verkligen "inte sitta i regering med V" ?

För jag har uppfattat det som "inte stödja en regering där V ingår"

Personligen kan jag godta Jonas Sjöstedt som minister. För han är genuint snäll. Resten kan dra åt helvete.
Du kan mycket väl ha rätt. Jag lyssnade på en podd igår som försökte bena ut exakt var de röda linjerna går för centern, men inte ens dem var helt överens. Jag delar hur som helst bilden att avståndet till SD är hårdare än det mot V. V har ju kongressbeslut på att fälla varje regering som de inte sitter med i och verkar ju ha gått ur valet med ett högre resultat än C. Så troligen blir det C som tvingas kompromissa (beroende på var sossarna landar förstås)
Citera
2026-09-15, 14:46
Medlem
Citat:
30 min
Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson upprepar att V ska sitta i en regering om Magdalena Andersson får ihop en sådan.
– Man bör invänta valresultat, sedan måste vi fyra partier sätta oss ner. Grundplattan är att alla fyra ska sitta i regering, säger hon till Aftonbladets reporter Olof Svensson.
– Centerpartiet måste välja sida. Vi ska ingå i regering, precis som alla andra fyra partier.

ojojoj kaos kommer. Varför valde Centern att förhandla med Vänsterpartiet???
Centerpartisterna borde skämmas just nu.
Citera
2026-09-15, 14:52
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Du kan mycket väl ha rätt. Jag lyssnade på en podd igår som försökte bena ut exakt var de röda linjerna går för centern, men inte ens dem var helt överens. Jag delar hur som helst bilden att avståndet till SD är hårdare än det mot V. V har ju kongressbeslut på att fälla varje regering som de inte sitter med i och verkar ju ha gått ur valet med ett högre resultat än C. Så troligen blir det C som tvingas kompromissa (beroende på var sossarna landar förstås)
Det låter som en klok slutsats. Kongressbeslutet är ju dessutom bindande, så oavsett om det är V eller C som fäller en magda-regering och indirekt orsakar att en högerregering får makten, så blir det C som får skulden. Smart. Riktigt smart.
Citera
2026-09-15, 15:14
Avslutad
Citat:
Det låter som en klok slutsats. Kongressbeslutet är ju dessutom bindande, så oavsett om det är V eller C som fäller en magda-regering och indirekt orsakar att en högerregering får makten, så blir det C som får skulden. Smart. Riktigt smart.
Exakt hur bindande vänsterns beslut är vet jag inte. Skulle partiet uppfatta att beslutets konsekvenser blir värre än alternativet kan man säkert frångå det. Det är ju trots allt inte första gången vänstern insisterat på att ta plats i regeringen under en valspurt, vi minns ju ''pappret ingen kommer få se'' som Sjöstedt tvingades brasklappa med en gång.

Jag ser det som extremt osannolikt att osämjan på oppositionssidan skulle gå så långt att det landar i en högerregering, men hör gärna vad som får dig att landa i den slutledningen? Frågar av ren nyfikenhet obs.
Citera
2026-09-15, 15:16
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Exakt hur bindande vänsterns beslut är vet jag inte. Skulle partiet uppfatta att beslutets konsekvenser blir värre än alternativet kan man säkert frångå det. Det är ju trots allt inte första gången vänstern insisterat på att ta plats i regeringen under en valspurt, vi minns ju ''pappret ingen kommer få se'' som Sjöstedt tvingades brasklappa med en gång.
Kongressbeslut är bindande mot partiledningen som verkställer besluten. Finns nog egentligen inga faktiska konsekvenser att strunta i kongressens beslut, mer än att samma partiledning lär avsättas fortast möjligt om man gör motsatsen till kongressens vilja. Bara att kalla till extra årsstämma och hantera det där.

Citat:
Jag ser det som extremt osannolikt att osämjan på oppositionssidan skulle gå så långt att det landar i en högerregering, men hör gärna vad som får dig att landa i den slutledningen? Frågar av ren nyfikenhet obs.
Det var en villkorad slutsats, inte en prediktion.
Senast redigerad av The Crash 2026-09-15 kl. 15:20.
Citera
2026-09-15, 15:23
Avslutad
Citat:
Kongressbeslut är bindande mot partiledningen som verkställer besluten. Finns nog egentligen inga faktiska konsekvenser att strunta i kongressens beslut, mer än att samma partiledning lär avsättas fortast möjligt om man gör motsatsen till kongressens vilja. Bara att kalla till extra årsstämma och hantera det där.
Det beror väl på partiet tänker jag? Om majoriteten är överens om att man tjänar mest (eller förlorar minst) på att justera sin position efter ett val till en strategi som strider mot ett äldre kongressbeslut så kör man väl på det. I nuläget vågar jag inte säga varken bu eller bä om hur just vänstern resonerar i den här frågan, men generellt är mitt intryck att partier kan svänga lite hur som helst förutsatt att ledningen bedömmer att det är rätt väg att gå.
Citera
2026-09-15, 15:25
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Det beror väl på partiet tänker jag? Om majoriteten är överens om att man tjänar mest (eller förlorar minst) på att justera sin position efter ett val till en strategi som strider mot ett äldre kongressbeslut så kör man väl på det. I nuläget vågar jag inte säga varken bu eller bä om hur just vänstern resonerar i den här frågan, men generellt är mitt intryck att partier kan svänga lite hur som helst förutsatt att ledningen bedömmer att det är rätt väg att gå.
Jajo, klart det beror på partiet. Men som partiledning är man bra korkad om man öppet tänker köra över sitt högsta beslutande organ utan diskussion. Så gör inte ens SD, som har tveksam interndemokrati.
Citera
2026-09-15, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Alla röda linjer ligger såklart fast, till dess att de suddas bort.

Det enda rimliga just nu är väl egentligen nyval, men det kommer inte att hända.
Alla linjer ligger kvar externt tills förhandlingar kommit fram till annat, man blottar sig inte i media.
Citera
2026-09-15, 15:36
Avslutad
Citat:
Jajo, klart det beror på partiet. Men som partiledning är man bra korkad om man öppet tänker köra över sitt högsta beslutande organ utan diskussion. Så gör inte ens SD, som har tveksam interndemokrati.
Just SD har ju gått ut med att Jimmie Åkesson har ''nordkoreamandat'', dvs att Åkessons vilja och önskemål är överordnat när det kommer till beslut i regeringsfrågan. Men det där varierar ju från parti till parti.. Liberalernas partikultur är ju i princip omvänd, där man utkämpar interna strider inför öppen ridå och skvallrar till media så fort det stormar. Eller Miljöpartiets, som kör ett mer anti-hierarkiskt stuk med fokus på maktutjämning osv.
Citera
2026-09-15, 16:09
Avstängd
C borde bara gå över till andra sidan så får SD sitta på läktaren.
Citera
2026-09-15, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tycker att samtliga invalda partier borde värna om demokratin och därmed sluta rösta emot varandras förslag (speciellt när de är snarlika), och sikta in sig på vad de kan vara överens om istället.

Kan man lägga ner fascism/nazist-snacket och fokusera på att förbättra för invånarna istället?

Kan det va så att Vänsterns förslag är snarlika SD’s förslag men att man fokuserar på helt fel saker?

Du är något på spåret här. En en del av SD:s förslag känns mer vänster än höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in