2026-09-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Dessutom verkar din siffra om 440.000 ton matavfall vara påhittad? Google ger flera olika svar på frågan och flesta ligger inte ens i närheten av 440.000

Sen fattar ju alla att den gröna omställningen inte gillar att ifrågasättas men nu vevar media som bara den om den här skandalen i Boden.
Jag hade fel då det nästan är det dubbla av min tidigare kommentar.

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/avfall/avfall-mat/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/97-kilo-matavfall-per-person-fran-hushallen/
Citera
2026-09-15, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag hade fel då det nästan är det dubbla av min tidigare kommentar.

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/avfall/avfall-mat/

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/97-kilo-matavfall-per-person-fran-hushallen/

Hur mycket ton behövs för att driva Stegra då?

Dina siffror är jättegamla och innebär även läsk och öl som hälls ut i toan vilket ju inte kan användas för att göra vätgas.

Jag är inte förvånad över dina "fakta" dock, det brukar låta så här när man börjar skrapa på den gröna omställningens yta
Citera
2026-09-15, 08:59
Medlem
Citat:
Hur mycket ton behövs för att driva Stegra då?

Dina siffror är jättegamla och innebär även läsk och öl som hälls ut i toan vilket ju inte kan användas för att göra vätgas.

Jag är inte förvånad över dina "fakta" dock, det brukar låta så här när man börjar skrapa på den gröna omställningens yta
Ah, så du är ett av brunsörjans "smarta" väljare...
Citera
2026-09-15, 09:02
Medlem
Citat:
Undrar inte du varför man inte först byggde vindkraft som energikälla för bygget av Stegra i den gröna omställningen?
De har ju byggt vindkraft i mängder. När det blåser så producerar vi 150% av vårt eget elbehov. När det inte blåser så producerar vi kanske 95% och måste importera, och då blir det dyrt för våra grannländer har gjort samma knasiga beslut.

Problemet är att det saknas metoder för att lagra kopiösa mängder elektricitet i flera veckor och därför är både vind och sol fullständigt värdelösa energikällor. Med kol, gas och olja kan man förvara tusentals kubik av råmaterialet och på så sätt producera elen när den behövs. Med kärnkraft behöver du inte ens lagra nån större mängd råmaterial då uranet har såpass kopiösa mängder energi i sig att det räcker i flera år.
Citera
2026-09-15, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Ah, så du är ett av brunsörjans "smarta" väljare...

Nä det är jag inte men du kan ju förklara hur man ska driva Stegra när man inte ens kan driva värmeelementen i byggfuttarna utan 12 000 liter diesel om dagen?

Du duckar och fintar men svarar inte på den frågan.
Citera
2026-09-15, 09:20
Medlem
Citat:
Stegra drivs med diesel, smutsigaste fossila men MP kuppar så det står härliga till.

Hur går tankarna om den gröna omställningen?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bygger-gront-stalverk-varmer-upp-personalboenden-med-diesel
I snart ett år har Stegras barackbostäder på Moråsen i Boden drivits med diesel för att förse bostadsområdet med el, vilket Dagens Arbete var först med att berätta.

På området finns 712 lägenheter där generatorerna körs dygnet runt för att täcka behovet av värme, el och hushållsström.

Det rör sig om fyra stora generatorer anslutna till en 49 kubikmeter stor dieseltank. Om alla generatorerna skulle gå på maxbelastning handlar går det åt drygt 12 kubikmeter diesel per dygn, alltså över 12 000 liter.

Om generatorerna som exempel skulle gå på 75 procent per dygn i genomsnitt handlar det om nästan 3 500 000 liter per år.
En byggarbetsplats.
Kan du kanske specificera hur elförsörjningen kommer ske när man byggt färdigt? Det kanske är mer intressant än den tillfälliga lösningen?
I gengäld så hade du kanske gått miste om att skapa en tramstråd.
Citera
2026-09-15, 09:22
Medlem
Har kollat på inlägg från bla Christian Sandström och andra som kollat upp Stegra under längre tid. De verkar tro att Stegra inte kommer producera ett gram grönt stål utan att allt kommer sluta med serverhallar. Sök på Youtube så hittar den som vill.

Finns ont om malm att köpa och på internationella marknaden så sopar Kina och USA mattan med EU när det gäller tillverkning och försäljning av stål. EU har gett sig självt enorma problem med satsningar på vindkraft, nedläggning av kärnkraft, vätgassatsningar m.m.

Så dieselaggregaten som står och går kommer troligen vara en ren förlust när det gäller utsläppen.
Citera
2026-09-15, 09:31
Medlem
Sinnerstens avatar
Grön omställning är delvis bara ett annat sätt för att sno pengar men skapa en artificiell marknad.
Hela grejen går tillbaka till bla Totalitärerna i Davos.

Alldeles för få personer i Sverige är naturvetare på ens en grundlig nivå för att förstå vad det här egentligen innebär.
Ännu färre verkar har kunskap eller slutledningsförmåga för att se vad hela Agenda 2030 och The Great Reset egentligen syftar till.

Det finns många saker att diskutera minns sagt, utan personpåhopp.

Jag ser Mp som idealister, dom vill så himla väl men problemet blir att psykopater gömmer sig i de leden och att många av dem egentligen inte kan någonting om varken hur saker fungerar rent praktiskt eller hur stålframställning går till.
Det blir som ett barn som försöker få in en fyrkantig kloss i ett runt hål.

Den..SKA...GÅ...IN!

Betalar man folk, så kommer folk.

Betalar man en ingenjör för att konstruera si eller så, kommer en ingenjör förr eller senare att bli rekryterad som konstruerar just si eller så.

Oavsett vad.

Det innebär inte att det är bra ändå.

Jag hänger delvis i de kretsarna och får hela tiden information, det innebär inte att folk är onda.
Men onda ting kan hända bland goda avsikter.

"Ulv i fårakläder", är ett uttryck av många goda anledningar..

Att göra stål med vätgas, har man vetat på labbnivå sedan 1800-talet.
Likadant att ersätta värmen ifrån kol med electricitet, men endast ha en viss kolinblandning för själva koloxiden som reducerar malmen.
Det har alltid varit ett ändamål att dra ner på dyra energikostnader oavsett bränsle.

Problemet är att ingen läser de böckerna förutom jag och en handfull till.

Att diskutera det här med någon som inte förstår sånt är som att tala med ett barn.

Klart dom kör på Diesel, det är inte meningen att det här ska gå i mål.
Diesel blir bara ett exempel i helheten, och hur dum helheten blir.

Det planeras redan för små reaktorer i norr, men nyss skulle vi ju inte ha kärnkraft?
Senast redigerad av Sinnersten 2026-09-15 kl. 09:34.
Citera
2026-09-15, 09:36
Medlem
DonaldBidens avatar
Det här är sanktionerat av självaste Gud!

Eller ja, familjen Wallenberg har gett sin välsignelse, då finns inte längre utrymme för dubier!
Citera
2026-09-15, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
CCCP massproducerade dessa mycket små kärnreaktorer för att driva ditten och datten.
(Kanske kunde man byta sin villavärmepanna till en dylik?)
https://www.youtube.com/watch?v=NT8-b5YEyjo

Och det gick ju bra för Sovjet?
Citera
2026-09-15, 09:44
Medlem
Citat:
Nä det är jag inte men du kan ju förklara hur man ska driva Stegra när man inte ens kan driva värmeelementen i byggfuttarna utan 12 000 liter diesel om dagen?

Du duckar och fintar men svarar inte på den frågan.

Varför ringer du inte bara upp och hör dig för?
Citera
2026-09-15, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Varför ringer du inte bara upp och hör dig för?

Har hört att folket på Stegra är upptagna i polisförhör!

Ok, ett inte helt seriöst svar men med Stegras track record så skulle inte jag lita på riktigt allt som sägs från det hållet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in