2026-09-14, 20:41
Medlem
handtralalas avatar
Israeliska Haaretz rapporterar att inte nog med att Bibi fick en mycket tydlig varning flera dagar för 7e oktober-attacken från förenade arabemiraten som han ignorerade helt och inte ens vidarebefordrade till israelisk säkerhetstjänst. Han kunde också ha avslutat hela konflikten bara några dagar senare då Hamas erbjöd sig att frisläppa SAMTLIGA i gisslan. Istället valde han att fortsätta kriget varpå en tredjedel av gisslan av dog och de övriga satt fängslade i närmare två år under svårt lidande. Att konflikten istället fortsatte så länge innebär att Netanyahu inte brydde sig ett dugg om gisslan utan enbart ville döda så många palestinier som möjligt.

https://www.haaretz.com/israel-news/israel-security/2026-09-08/ty-article-magazine/.highlight/netanyahu-got-an-explicit-warning-before-oct-7-he-didnt-brief-security-chiefs/000001a0-7a3b-d7d5-a9fc-7eff3d0f0000

Riktigt tragiskt, och säger något om hur cynisk Netanyahu är. Vi får se hur detta tas emot i det israeliska valet i höst.
Citera
2026-09-14, 20:41
Moderator
Ancistruss avatar
Vi provar och ger tråden en chans. Men fokusera uteslutande på frågan om Hamas erbjöd Netanyahu att släppa gisslan före den 7:de Oktober. Övriga frågor har vi redan väldigt gott om trådar om, t.ex. (FB) Netanyahu varnades om terrorangreppet en vecka före den 7 oktober 2023

/Mod
Citera
2026-09-14, 20:48
Medlem
Onanikrems avatar
Väl tredje eller femte tråden om varningarna som kom? Skulle tro att Israel, Nettan och Mosad får runt 10 varningar per dag om planerade terrorattentat. Tråkigt att just den här ignorerades, ja!

Att de inte fulspelade och fick hem gisslan mot amnesti för terroristerna vet jag inte varför? Terroristerna skulle dö i vilket fall. Kanske de valde spela ärligt?
Citera
2026-09-14, 22:22
Moderator
Ancistruss avatar
Rubriken ändrad:

Netanyahu varnades före 7e oktober, valde att låta många av gisslan dö ---> Hamas erbjöd Netanyahu att släppa gisslan före den 7:de Okt.

/Mod
Citera
2026-09-14, 22:31
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Väl tredje eller femte tråden om varningarna som kom? Skulle tro att Israel, Nettan och Mosad får runt 10 varningar per dag om planerade terrorattentat. Tråkigt att just den här ignorerades, ja!

Att de inte fulspelade och fick hem gisslan mot amnesti för terroristerna vet jag inte varför? Terroristerna skulle dö i vilket fall. Kanske de valde spela ärligt?

Den största poängen med Haaretz artikel tycker jag är att Hamas erbjöd sig att släppa ALLA i gisslan redan efter några dagar. Dvs, de hade kunnat vara hemma friska och glada efter mindre än en vecka. Istället valde Bibi att låta många av dem dö i tunnlarna under Gaza.
Citera
2026-09-14, 22:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Den största poängen med Haaretz artikel tycker jag är att Hamas erbjöd sig att släppa ALLA i gisslan redan efter några dagar. Dvs, de hade kunnat vara hemma friska och glada efter mindre än en vecka. Istället valde Bibi att låta många av dem dö i tunnlarna under Gaza.
Släppa alla de kidnappade utan motprestation från Nettan, tror inte det. De ville ha en jävla massa dömda mördare frisläppta ur israeliska fängelser, var det inte så? Tyvärr fick de också det till slut.
Ain't no such thing as a free lunch. Terrorister skall man aldrig förhandla med. De skall avlivas.
Citera
2026-09-14, 22:56
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala

Fast de krävde naturligtvis något i utbyte, sannolikt väldigt mycket t.o.m. Så frågan är vad det var? Jag vet naturligtvis inte heller.

Sedan fanns naturligtvis även farhåga att om de hade accepterat det finns det en överhängande risk att de kommer köra med samma sak om och om igen..
Citera
2026-09-14, 23:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast de krävde naturligtvis något i utbyte, sannolikt väldigt mycket t.o.m. Så frågan är vad det var? Jag vet naturligtvis inte heller.

Sedan fanns naturligtvis även farhåga att om de hade accepterat det finns det en överhängande risk att de kommer köra med samma sak om och om igen..
Du har säkert rätt i det, men beaktar man det som framkommit om att Bibi kände till angreppet så tycke jag att det verkar som att kan ville ha krig - kosta vad det kosta vill.
Citera
2026-09-14, 23:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Du har säkert rätt i det, men beaktar man det som framkommit om att Bibi kände till angreppet så tycke jag att det verkar som att kan ville ha krig - kosta vad det kosta vill.
Rätt säker på att Bibi "känt" till flera terrorattentat om dagen i några års tid. Ropar någon varg för många gånger slutar det att fungera. Tråkigt resultat den här gången, ja!

De som ville ha krig var hamas. De fick krig.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-09-14 kl. 23:27.
Citera
2026-09-14, 23:29
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Rätt säker på att Bibi "känt" till flera terrorattentat om dagen i några års tid. Ropar någon varg för många gånger slutar det att fungera. Tråkigt resultat den här gången, ja!

De som ville ha krig var hamas. De fick krig.

Citat:

Och du tror inte att de kan skilja på varning och varning..?
Menar du att Mossad är amatörer?

Stör det dig att folk vill diskutera detta?
Citera
2026-09-14, 23:38
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du tror inte att de kan skilja på varning och varning..?
Menar du att Mossad är amatörer?

Stör det dig att folk vill diskutera detta?
Nej, det stör mig inte alls. Mosad är förmodligen världens bästa underrättelsetjänst, men de har blivit slappa, slappnat av eftersom det varit lugnt rätt många år. Några raketer från Libanon i veckan men hamas hade lugnat ner sig, trodde de. Ack så de bedrog sig.

Tror inte ens hamas insåg vidden av vad de gjorde. De flesta tyckte det var kul att skjuta israeliska ungdomar på en festival, våldta lite och sedan skulle de få amnesti om de släppte de 200 gisslan de kidnappat. De firades som hjältar allt ifrån Gaza city till Malmö.

De startade ett krig de aldrig kan vinna och som kommer utmynna i att de blir utrotade ned till siste man.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-09-14 kl. 23:47.
Citera
2026-09-15, 02:46
Medlem
Foliekavajs avatar
Israel korrigerar kurs och avrättar nu dömda terrorister, alltså inte en massa fängslade mördare att ta gisslan för att köpslå om.

Vad Hamas säger att man erbjudit sig göra litar jag exakt noll på, dom kan bara vinna denna konflikten via den internationella opinionen, dom kommer att säga precis vad som helst för att koka hjärnan på dom svagbegåvade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in