2026-09-14, 19:56
Medlem
Biggedys avatar
Hej,

Låt oss säga att vänstern får igenom en arbetstidsförkortning, hur vill ni lägga upp det?

Jobba 6 timmar om dagen, ledig fredag? Kanske ledig måndag?

Vet inte varför men jag tycker det känns bättre med ledighet på fredag än måndan av någon anledning. Känns mer festligt. Men skönt med måndag också.

Nu njuter vi gubbs
Citera
2026-09-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hej,

Låt oss säga att vänstern får igenom en arbetstidsförkortning, hur vill ni lägga upp det?

Vet inte varför men jag tycker det känns bättre med ledighet på fredag än måndan av någon anledning. Känns mer festligt. Men skönt med måndag också.

Nu njuter vi gubbs

6 timmar om dagen vore det optimala, lediga fredagar låter rätt skönt, men man hade hunnit så mycket mer på vardagen med 6 timmars dag

Vem betalar för det dock?
Citera
2026-09-14, 20:04
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truetiger
6 timmar om dagen vore det optimala, lediga fredagar låter rätt skönt, men man hade hunnit så mycket mer på vardagen med 6 timmars dag

Företagen såklart, vem annars?

Mån–tors 8 timmar. Fredag ledig.
Tänk dig torsdag 15:30:
"Jaha grabbar, trevlig helg." Varje vecka
Och framför allt får du fredag till allt det där som annars äter upp lördagen: träning, ärenden, snickeri, städning, långpromenad, åka iväg någonstans. Sedan har du fortfarande hela lördag och söndag kvar.

Blir riktigt bra.
Citera
2026-09-14, 20:24
Medlem
Citat:

Ja, det är väl så det ser ut i VPKs fantasier. Frågan är bara var de skall ta pengarna till för att betala det, min gissning är att det blir mindre i lönekuverten helt enkelt.

Citat:
Och framför allt får du fredag till allt det där som annars äter upp lördagen: träning, ärenden, snickeri, städning, långpromenad, åka iväg någonstans. Sedan har du fortfarande hela lördag och söndag kvar.

Blir riktigt bra.

Du får bara hoppas på att du inte har några kostsamma hobbies. Att få 10% mer fritid med 25% mindre i lönekuvertet riskerar att göra fritiden lite tunnare, men det gäller väl kanske att lära sig njuta av billiga nöjen...
Citera
2026-09-14, 20:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, det är väl så det ser ut i VPKs fantasier. Frågan är bara var de skall ta pengarna till för att betala det, min gissning är att det blir mindre i lönekuverten helt enkelt.

Du får bara hoppas på att du inte har några kostsamma hobbies. Att få 10% mer fritid med 25% mindre i lönekuvertet riskerar att göra fritiden lite tunnare, men det gäller väl kanske att lära sig njuta av billiga nöjen...

Ja man får kanske tälja eller nåt billigt. Dans kanske?

Blir riktigt gött.
Citera
2026-09-14, 20:31
Medlem
Citat:

Mån–tors 8 timmar. Fredag ledig.
Tänk dig torsdag 15:30:
"Jaha grabbar, trevlig helg." Varje vecka

Blir riktigt bra.

Och om de tar bort karensdagen så kan du vara hemma på måndagarna med. Det blir ju helt perfekt. Produktiviteten kommer skjuta i höjden.
Citera
2026-09-14, 20:43
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Och om de tar bort karensdagen så kan du vara hemma på måndagarna med. Det blir ju helt perfekt. Produktiviteten kommer skjuta i höjden.

Ja, det blir riktigt bra. Ska använda måndagar att lära mig arabiska och fredag ska jag läsa koranen och försöka konvertera till islam.

Inshallah alla blir glada
Citera
2026-09-14, 20:46
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truetiger

Det betalas av sig självt med automatiseringen. Om man har 2-3 timmars jobb att utföra (vilket är det statistiska genomsnittet) behöver man inte vara 8-9 timmar på jobbet.

Om vissa arbetsgivare sedan behöver anställa fler för att täcka upp timmar minskar arbetslösheten, och en kostnad sparas in där.
Citera
2026-09-14, 20:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Det betalas av sig självt med automatiseringen. Om man har 2-3 timmars jobb att utföra (vilket är det statistiska genomsnittet) behöver man inte vara 8-9 timmar på jobbet.

Om vissa arbetsgivare sedan behöver anställa fler för att täcka upp timmar minskar arbetslösheten, och en kostnad sparas in där.

Vad tar du? Fri fredag ? Fri måndag?

Eller går hem tidigare var dag?
Citera
2026-09-14, 20:51
Medlem
Citat:
Hej,

Nu njuter vi gubbs
Kommer inte att hända. För det behöver de få med sig C vilket inte kommer att ske. Näringslivet är starkt emot det och C är riksdagens mest marknadsliberala och företagarvänliga parti. Så du kan fortsätta att planera ditt liv efter 40-timmars arbetsvecka.
Citera
2026-09-14, 20:52
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Vad tar du? Fri fredag ? Fri måndag?

Eller går hem tidigare var dag?
Skulle föredra 6 timmars dagar. På mitt jobb hinner vi lätt med samma jobb på den tiden och jag hatar dötid på jobbet.

Dock väldigt osannolikt att det genomförs eftersom bara V driver frågan och majoriteten av riksdagen är starkt emot.
Citera
2026-09-14, 20:58
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Skulle föredra 6 timmars dagar. På mitt jobb hinner vi lätt med samma jobb på den tiden och jag hatar dötid på jobbet.

Dock väldigt osannolikt att det genomförs eftersom bara V driver frågan och majoriteten av riksdagen är starkt emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Kommer inte att hända. För det behöver de få med sig C vilket inte kommer att ske. Näringslivet är starkt emot det och C är riksdagens mest marknadsliberala och företagarvänliga parti. Så du kan fortsätta att planera ditt liv efter 40-timmars arbetsvecka.

Fast du utgår från att enda vägen till kortare arbetstid är att V måste övertyga C om en lag om sex timmars arbetsdag. Så ser det inte riktigt ut...

LO har ju redan begärt centrala förhandlingar med Svenskt Näringsliv om sänkt arbetstid. V:s linje är dessutom att arbetsmarknadens parter först ska få möjlighet att förhandla fram en generell arbetstidsförkortning och att politiken kan gå vidare om parterna inte lyckas.

C kan absolut göra det betydligt svårare att lagstifta om exempelvis 30-timmarsvecka. Men C har knappast något veto över ett huvudavtal mellan fack och arbetsgivare. Och om en S-ledd regering behöver V:s stöd får V dessutom ett ganska bra förhandlingsläge att kräva konkreta steg mot kortare arbetstid..

Kommer vi jobba sex timmar om dagen nästa år? Knappast.

Men att slå fast att ”det kommer inte hända” och att 40-timmarsveckan därför är huggen i sten känns minst lika mycket som önsketänkande åt andra hållet imo. 40-timmarsveckan är trots allt inte någon naturlag.

Nu njuter vi gubbs
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in