2026-09-14, 19:21
Medlem
Wajis avatar
Hur många tros det vara? Nu har jag varit i Spanien en vecka och umgåtts och spela golf med många svenskar. Och så här långt har jag inte hittat en svensk som röstat V MP eller S. Några äldre pensionärer har visserligen röstat på C. Men annars röstar det på det blågula laget.

Men nu är det ju bara 300 distrikt kvar och räkna men frågan är hur många röster och är de utlänsksvenskar så måste väl ändå Tidö ha en liten möjlighet eller?
Citera
2026-09-14, 19:25
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hur många tros det vara? Nu har jag varit i Spanien en vecka och umgåtts och spela golf med många svenskar. Och så här långt har jag inte hittat en svensk som röstat V MP eller S. Några äldre pensionärer har visserligen röstat på C. Men annars röstar det på det blågula laget.

Men nu är det ju bara 300 distrikt kvar och räkna men frågan är hur många röster och är de utlänsksvenskar så måste väl ändå Tidö ha en liten möjlighet eller?
De flesta utlandsrösterna är redan räknade i första omgången. Bar de utan röstkort som är kvar till uppsamlingsdistrikten.

Jag bor i Spanien, av de svenskar jag känner här har ingen röstat på SD och nästan ingen på resten av Tidö
Citera
2026-09-14, 19:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
De flesta utlandsrösterna är redan räknade i första omgången. Bar de utan röstkort som är kvar till uppsamlingsdistrikten.

Jag bor i Spanien, av de svenskar jag känner här har ingen röstat på SD och nästan ingen på resten av Tidö

Du kan inte på solkusten med andra ord? Har aldrig hört så mycket politik som denna vecka.
Finns ju en anledning till att många flyttat hit och det är ju inte värmen

Men tack för svaret på frågan även om jag önskade man gick ut med ca röster som är kvar 🙏
Citera
2026-09-14, 19:29
Medlem
Loikkaris avatar
Förra valet var det 224 000 röster som räknades på onsdagen. Och det spås att det är fler i denna val!

SD får egen majoritet när Thailands röster räknas.
Citera
2026-09-14, 19:31
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Du kan inte på solkusten med andra ord? Har aldrig hört så mycket politik som denna vecka.
Finns ju en anledning till att många flyttat hit och det är ju inte värmen

Men tack för svaret på frågan även om jag önskade man gick ut med ca röster som är kvar 🙏
Nej, skulle aldrig sätta min fot i de ghettona, är ju inte långt ifrån 3000 viviendas. De är ju helt ointegrerbara, inte lär de sig språket och inte traditionerna, bästan lika illa som Chavs

Uppsamlings rösterna räknas på Onsdag och torsdag, men om inget stort händer så ligger resultatet fast, V gick från 8.1 till 8.3 när de sista rösterna var räknade.
Citera
2026-09-14, 19:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Förra valet var det 224 000 röster som räknades på onsdagen. Och det spås att det är fler i denna val!

SD får egen majoritet när Thailands röster räknas.

Fast många/flertalet(?) av dem är väl från Sverige? Alltså främst röster som ska granskas då det finns olika frågetecken runt dem. I så fall skiljer de sig nog inte nämnvärt från de som räknats hitintills, eller?
Citera
2026-09-14, 19:41
Medlem
Mechilas avatar
Citat:

Det är över Waji... Du kämpade tappert men det räckte inte hela vägen den här gången.

Ditt lag förlorade men det löser sig. 🥹

❤️
Citera
2026-09-14, 19:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Det är över Waji... Du kämpade tappert men det räckte inte hela vägen den här gången.

Ditt lag förlorade men det löser sig. 🥹

❤️

Hoppet är det sista som överger människan. Kan inte ge upp nu. Vänstermupparna ska lösa samarbete vilket ser svårt ut.
Men kommer V med i regeringen så får man flytta utomlands för gott. För ett sådant Sverige vill man inte ha.

Nu håller vi tummarna för många blågula röster som är kvar 🙏
Citera
2026-09-14, 19:44
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Intressant fenomen, uppe i Katalonien är väl de flesta mer åt vänster. Nere i Torreviejat så var det uteslutande blått av de svenskar jag umgicks med.
Citera
2026-09-14, 19:46
Medlem
Det är nog mest formalia. Det behövs att två mandat flyttas. Ganska osannolikt, men jag tror att det blir ett mandat som byter då det gick ett mandat från M till V tidigt på morgonen. Utlandsrösterna brukar vara ganska mycket höger så det går kanske. Inte omöjligt med två, men då inte något från V&M. Men det vore kul om det blev ett mandat som gick från MP till SD i sista minuten.
Citera
2026-09-14, 19:49
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Intressant fenomen, uppe i Katalonien är väl de flesta mer åt vänster. Nere i Torreviejat så var det uteslutande blått av de svenskar jag umgicks med.
Var lite raljerande, att försöka utröna något från en bekantskapskrets ger inte mycket. Men tror att du har rätt. Av de som jag såg som gick och rästade i Barcelona så såg de flesta inte ute som SDare.

Vet du om det redovisas röster från olika länder tex Spanien, Thailand etc?
Citera
2026-09-14, 19:50
Medlem
Loikkaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Fast många/flertalet(?) av dem är väl från Sverige? Alltså främst röster som ska granskas då det finns olika frågetecken runt dem. I så fall skiljer de sig nog inte nämnvärt från de som räknats hitintills, eller?
Det är nog mest "förtidsröster" som lämnats 13. sept. Väljare som varit på resande fot i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in