2026-09-16, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Och det förändrar det jag påstår?
Alla med medel IQ och över vet att i morgon är rösterna färdigräknade
Citera
2026-09-16, 17:14
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Alla med medel IQ och över vet att i morgon är rösterna färdigräknade
Älskar när du pratar om IQ
Citera
2026-09-16, 23:10
Medlem
Kristersson är lika ond som Reinfeldt de vill förstöra Sverige med blattar
Citera
2026-09-16, 23:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
https://www.friatider.se/m-topp-medger-misstag-att-vi-delade-ut-217000-medborgarskap

"Misstag"
Citera
2026-09-17, 07:29
Medlem
Citat:
Älskar när du pratar om IQ
Jag har papper på att jag har högt IQ, om man inte litar på det pappret så är det bara att kolla sista raden på min balansräkning och se vad jag arbetar med. Själv då?
Citera
2026-09-17, 11:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag har papper på att jag har högt IQ, om man inte litar på det pappret så är det bara att kolla sista raden på min balansräkning och se vad jag arbetar med. Själv då?
Och trots det så har du både dåligt självförtroende och kan inte förstå enkla samband
Citera
Igår, 10:54
Medlem
Citat:
Och trots det så har du både dåligt självförtroende och kan inte förstå enkla samband
Jag får betalt för att förstå samband, mitt självförtroende är på topp eftersom jag högpresterar på allt jag företar mig.
Citera
Igår, 17:34
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag får betalt för att förstå samband, mitt självförtroende är på topp eftersom jag högpresterar på allt jag företar mig.
Psykologer har ett namn för din diagnos.
Kram!
Citera
Idag, 07:28
Medlem
Citat:
Psykologer har ett namn för din diagnos.
Kram!
Finns ingen diagnos som heter kram!

Jag har själv läst psykologi (förstås) så Ja. Det finns flera psykologiska begrepp, men inget enskilt namn som betyder exakt ”en person som högpresterar och därför blir rik och framgångsrik”.

Det närmaste beror på vad som driver personen:

* Prestationsmotivation (need for achievement, nAch) – stark drivkraft att sätta höga mål, lösa svåra uppgifter och förbättra sina resultat. Ett klassiskt psykologiskt begrepp.
* Hög samvetsgrannhet (conscientiousness) – ett personlighetsdrag i Big Five: disciplinerad, målmedveten, organiserad och uthållig. Det är ett av de personlighetsdrag som tydligast hänger samman med prestation i arbetslivet.
* Grit – uthållighet och långsiktig målmedvetenhet; att fortsätta arbeta mot ett mål trots motgångar.
* Self-efficacy (självförmåga) – stark övertygelse om att man kan påverka resultat genom sina egna handlingar.
* Typ A-beteende – starkt prestationsorienterad, konkurrensinriktad och ofta otålig. Det är dock ett äldre och bredare begrepp och innebär inte automatiskt framgång.
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Finns ingen diagnos som heter kram!

Jag har själv läst psykologi (förstås) så Ja. Det finns flera psykologiska begrepp, men inget enskilt namn som betyder exakt ”en person som högpresterar och därför blir rik och framgångsrik”.

Det närmaste beror på vad som driver personen:

* Prestationsmotivation (need for achievement, nAch) – stark drivkraft att sätta höga mål, lösa svåra uppgifter och förbättra sina resultat. Ett klassiskt psykologiskt begrepp.
* Hög samvetsgrannhet (conscientiousness) – ett personlighetsdrag i Big Five: disciplinerad, målmedveten, organiserad och uthållig. Det är ett av de personlighetsdrag som tydligast hänger samman med prestation i arbetslivet.
* Grit – uthållighet och långsiktig målmedvetenhet; att fortsätta arbeta mot ett mål trots motgångar.
* Self-efficacy (självförmåga) – stark övertygelse om att man kan påverka resultat genom sina egna handlingar.
* Typ A-beteende – starkt prestationsorienterad, konkurrensinriktad och ofta otålig. Det är dock ett äldre och bredare begrepp och innebär inte automatiskt framgång.
Framgångsrika är alla på flashback.

Jag kan sammanfatta ditt ordbajseri. Narcisist. Grundar sig ofta i egentligt dåligt självförtroende.

Jag kom inte riktigt med i mensa när jag försökte.
Och resultaten skiljer beroende på typ (Wechler Wais/Wisc). Men har fått 115 som sämst någonsin (typ någon vetenskapstidningstest) till 125 på en riktig.
Det här säger långt ifrån sanningen om framgång.
Har vänner som framgångsrikt decennium efter decennium driver större företag som omsätter xxx-milj/år som knappast är några IQ-stjärnor.

Har vi mätt klart nu eller vill du byta bilder också?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in