Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Men de främsta skälen till att de backade så pass kraftigt är väl att de fått igenom mycket politik, och att andra mer etablerade partier har närmat sig SD avsevärt i SDs hjärtefrågor, vilket gjort SD betydligt mindre relevanta.
Nu är de inte heller längre outsiders de är en del av det s.k. etablissemanget , har haft stort inflytande över politiken , och får inte längre protest röster . De skäl du angav har nog också påverkat. Jag tror också att SD väljare i större omfattning stödröstade på (L).
Många SD väljare hade nog förväntat sig total stopp för invandring och en omfattande återvandring , och har blivit besvikna på partiet.
SD sades ju också bli en garant för en fortsatt fungerande Akassa, vilket man helt struntade i när man väl fick makten.
Det straffade väljarna dem hårt för.
Sedan är det väl så att när nu SD fick stort inflytande över politiken så visade det sig att inte mycket blev bättre, kanske snarare tvärtom.Det gör väljarna missnöjda.
Dessutom har Jimmie Åkesson sett lite trött och sliten ut i valrörelsen. Att de utlovades ministerposter före valet var också ett misstag.
Återvandring är väl inget många väljare kan ha trott på alls eftersom det var en icke-fråga för SD inför förra valet sedan ca 2010...
De jag vet som röstade på SD i förra valet som har bytt till andra partier nu är anledningarna inställningen till kriget i Gaza, att de är medskyldiga till att invandringspolitiken är för slapp och att de har höjt priset på mediciner för sjuka människor.
Mina anledningar är det totala fjäskandet för staten Israel och att Åkesson är en fjant. Sen finns det andra frågor som givetvis också har påverkat tex att de vill ha vinster i välfärden (enkom pga lobbyverksamhet). Enda anledningen att SD återfick mitt förtroende 2022 var att de åter började tala om återvandring inför förra valet. Iår tänkte jag att med SD som ett mellanmjölksalternativ och deras fjäskade för andra stater så kan jag ju lika gärna rösta på någon av de borgerliga som ingick i Tidölaget lika gärna.
Men personligen kan jag med viss vånda och skam acceptera ett S som är invandringskritiskt, men med nuvarande ledning och samarbetsparters är det helt omöjligt.