2026-09-14, 17:53
Medlem
Tjabba gänget!
Gärin (jag) ska snart köpa en lägenhet och ska bestämma vilket bank som får den stora äran att ge mig ett bostadslån! Jag kommer betala en handpenning på 155 000 och månadsavgiften är 3016kr. Jag kan absolut ingenting om ekonomi typ tihihi! Vilken bank brukar ge bra lån? SBAB va ganska dyra.
Väll mött
traitorjoe
Citera
2026-09-14, 17:59
Medlem
Det finns gott om jämförelsesajter för sånt, t ex https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--betalningar/lan/jamfor-borantor/
Citera
2026-09-14, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det finns gott om jämförelsesajter för sånt, t ex https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--betalningar/lan/jamfor-borantor/
Tack babe
Citera
2026-09-14, 18:22
Medlem
jack.danielss avatar
Jag fick som mångårig kund i seb, där jag hade lön, betalservice och en rejäl kaka pensionskapital, 0,05 % högre ränta än vad skandia kunde erbjuda mig som ny kund, deras enda krav var att flytta tjp dit, de sa aldrig hur mycket! Då pratade jag ändå med seb ett par gånger och bad dem matcha skandia, men det gick absolut inte enligt deras kalkyl! Så numera har jag mitt bolån hos skandia, målsättningen var att flytta övrig ekonomi från seb också, men det har liksom inte blivit av så kolla med skandia!
Citera
2026-09-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traitorjoe
Tjabba gänget!
Tycker det verkar vara svårt att jämföra då många(?) banker ger rabatt på bolånet beroende på övriga affärer man har där.
Citera
2026-09-14, 20:29
Medlem
Buskalles avatar
Jag hade inte stirrat mig blind på vilken bank som ”brukar” vara billigast. Ta in erbjudanden från flera banker och spela ut dem mot varandra. Räntan du faktiskt får beror ju på belåningsgrad, inkomst osv.
SBAB är smidiga eftersom det inte är så mycket förhandlingscirkus, men det betyder inte automatiskt att de blir billigast för just dig. Kolla åtminstone med din vanliga bank plus 2–3 andra. Får du ett bra erbjudande någonstans så ringer du nästa och frågar om de kan slå det.
Och titta på effektiv ränta och villkor, inte bara siffran de lockar med. Några tiondelar hit eller dit blir ändå pengar över några år.
Grattis till lägenheten förresten, och välkommen till vuxenlivet där man plötsligt kan ägna en hel kväll åt att jämföra bolåneräntor 😄
Senast redigerad av Buskalle 2026-09-14 kl. 20:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in