2026-09-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Ingen dokumenterad missbruksproblematik,

Alla över 25 som åker för rattfylla har missbruksproblematik.

Jag vet en missbrukare som fick fotboja och fortsatte supa i köket med sina fyllekompisar.

Det är precis anledningen till att det inte fungerar, är idiotiskt.

Ditt svar är lika fyrkantigt som myndigheternas resonemang. Och är just världsfrånvänt.

Haha tillåt mig att tycka att det är liiiiiite komiskt att samma person som själv påstår att "alla över 25 som åker för rattfylla har missbruksproblematik" påstår att någon annan har "ett fyrkantigt resonemang" :-D

Jag hänvisar ju bara till lag och praxis - och den tar ju inte hänsyn till "den faktiska verkligheten" som du jämför med. Men att det du påstår skulle vara "den faktiska verkligheten" kan man ju ställa sig kritisk till eftersom att du inte ens behagade att referera till någon forskning eller studie som bekräftar det du påstår. Jag själv har tagit del av Trafikverkets rapport om "Samverkan mot alkohol och droger i trafiken" där man påstår att omkring 60% av alla rattfyllerister har ett alkoholproblem.

Jag vill också tillägga att det inte finns några legala juridiska definitioner av "alkoholmissbruk" eller "alkoholproblem". När lag och praxis då ställer krav på att man inte skall ha något (alkohol)missbruk så tar det främst sikte på att man inte skall ha aktivt missbruk, eller grav alkoholism, där det liksom är uppenbart att den dömde inte skulle klara en verkställighet genom fotboja. Slutligen vill jag bara säga att det är helt ostridigt från min sida att många som döms för rattfylleri lider av någon form av risk- eller missbruk. Men det behöver inte betyda att det är ett sådant långtgående, allvarligt eller aktivt missbruk att man inte skulle kunna få straffet omvandlat till fotboja.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in