2026-09-14, 10:47
Medlem
Nu har vi ju ett valresultat där det rödgröna blocket av allt att döma får 176 mandat mot 173. Den stora utmaningen för sossarna blir nu att kunna gå igenom en regeringsbildning som både V och C kan acceptera. Båda partierna har krävt att själva få ingå i regeringen samt att det andra partiet inte ska ingå. En till synes omöjlig ekvation.

Finns det någon chans överhuvudtaget att vi i slutändan får ett helt annat utfall. En återuppstånden alliansregering med M+KD+L+C?

Detta förutsätter då att de får passivt stöd från SD utan att SD får ingå i regeringen. Något som rimligtvis borde göra detta alternativ tvärdött. Men går det att locka SD på något sätt ändå? Genom att lova dem guld och gröna skogar?

Alternativt, kan SD se några taktiska fördelar med att i ett sådant scenario läggar ner sina röster och gå i opposition? Att vara stödparti har ju inte gynnat dem väljarmässigt i senaste valet. Kan de resonera att detta skulle kunna hjälpa dem att bli större än moderaterna i nästa val och då kunna insistera på statsministerposten i en regering 2030?

Personligen tror jag inte på detta scenario. Jag kan mycket väl tänka mig att centern är öppna för det, även i ett scenario där SD skulle få mycket inflytande över sakpolitiken. Jag tror också att centerns förhandlingsposition gentemot sossarna är något sämre nu i och med att vänsterpartiet fick fler röster än vad centern fick, även om detta kanske inte är någon stor faktor. Och moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna skulle nog inte ha några problem med detta.

Men SD skulle ju såklart säga tvärnej. Ser inte vad övriga borgerliga partiet skulle kunna locka med för att det överhuvudtaget skulle kunna vara intressant.

Anledningen till att jag överhuvudtaget lyfter frågan är att vi har en väldigt komplicerad parlamentarisk situation. Jag tror ju fortfarande att antingen V eller C eller båda två kommer att vika sig, "för att ta ansvar för landet" eller hur de nu kommer att uttrycka sig. Skulle jag rangordna mest troliga regeringsalternativ skulle jag just nu säga:

1. Enbart S
2. S+MP
3. S+MP+C+KD+L (188 mandat)

Vad tror ni andra?

Edit: Moderator får gärna flytta slå ihop med den befintliga tråden Regeringsbildning 2026
Senast redigerad av melvein 2026-09-14 kl. 11:04.
Citera
2026-09-14, 10:49
Medlem
Gorbis avatar
Nej kommer inte att hända.
Citera
2026-09-14, 10:49
Medlem
Straminskys avatar
Räcker inte för majoritet
Citera
2026-09-14, 11:44
Medlem
One2Manys avatar
Sen Alliansens dagar har svensk politik blivit märklig.

Förr var det störst parti som blev (minoritets)regering, sen var det upp till förhandling med övriga partier för att kompromissa och få igenom sin politik.

Nu ska alla sitta i varsitt block och behöva 51% av mandaten för att kunna regera, en ren amerikanisering av svensk politik.
Citera
2026-09-14, 11:59
Medlem
Saken är ju den att om vi utgår från Tidö regeringen, så har den sedan 2022 fått majoritet tack vare SD som stödparti. M+KD+L är en självklar höger. Lägger du på C och får den gamla alliansen så får de bara lite över 40%, vilket skulle fungera om SD går med på att vara stödparti åt en sådan regering.

Alternativet är att SD går med, eller agerar stödparti igen, M+KD+L+SD, men då blir det bara 49.3% eller nåt sånt, om inte nåt händer så att de faktiskt får majoritet. Utan majoritet, så blir de beroende av C, och C skulle aldrig stödja en regering med SD.

Jag tror att det bästa för en högerregering i minoritet vote M+KD+L med stöd från både SD och C, där varken SD eller C sitter med i regering, således behöver ingen av dem samarbeta, alltså bode C vara nöjda, sen kan båda stödja regeringen i alla frågor där de tycker lika. Vi skulle då gå bort från blockpolitiken och ha både SD och C som vågmästare, å inte enbart SD eller enbart C.

Men det hänger förstås på vad SD och C prioriterar, sina väljare, eller makten.

Om SD vore smarta skulle de släppa fram gamla alliansen, M+KD+L+C, och sedan bli stödparti och vågmästare. Då blir det 57%, en stark majoritet. Förutsatt att C inte har nåt problem med att få stöd från SD, vilket de också kan ha då de verkar mer måna om att vägra ta i SD med tång än att faktiskt bedriva sin egen politik. Samtidigt säger C att de vill ha en mittenregering.

Det är synd att det ska vara en sån jävla sandlåda.
Citera
2026-09-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Förr var det störst parti som blev (minoritets)regering, sen var det upp till förhandling med övriga partier för att kompromissa och få igenom sin politik.
Tycker också att det vore ett bättre system, även om störst skulle bli sossarna så kan de inte göra speciellt mycket skada som minoritet. Speciellt inte om övriga partier faktiskt följer sin egen ideologi och skiter i vem de samarbetar med i enskilda frågor. Blockpolitiken är djävulens påfund.
Citera
2026-09-14, 12:10
Medlem
Om inte Tidö har egen majoritet så har ju knappast Alliansen det. C och MP går inte ihop i samma styre.
Citera
2026-09-14, 12:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Nu har vi ju ett valresultat där det rödgröna blocket av allt att döma får 176 mandat mot 173. Den stora utmaningen för sossarna blir nu att kunna gå igenom en regeringsbildning som både V och C kan acceptera. Båda partierna har krävt att själva få ingå i regeringen samt att det andra partiet inte ska ingå. En till synes omöjlig ekvation.

Finns det någon chans överhuvudtaget att vi i slutändan får ett helt annat utfall. En återuppstånden alliansregering med M+KD+L+C?

Detta förutsätter då att de får passivt stöd från SD utan att SD får ingå i regeringen. Något som rimligtvis borde göra detta alternativ tvärdött. Men går det att locka SD på något sätt ändå? Genom att lova dem guld och gröna skogar?

Alternativt, kan SD se några taktiska fördelar med att i ett sådant scenario läggar ner sina röster och gå i opposition? Att vara stödparti har ju inte gynnat dem väljarmässigt i senaste valet. Kan de resonera att detta skulle kunna hjälpa dem att bli större än moderaterna i nästa val och då kunna insistera på statsministerposten i en regering 2030?

Personligen tror jag inte på detta scenario. Jag kan mycket väl tänka mig att centern är öppna för det, även i ett scenario där SD skulle få mycket inflytande över sakpolitiken. Jag tror också att centerns förhandlingsposition gentemot sossarna är något sämre nu i och med att vänsterpartiet fick fler röster än vad centern fick, även om detta kanske inte är någon stor faktor. Och moderaterna, kristdemokraterna och liberalerna skulle nog inte ha några problem med detta.

Men SD skulle ju såklart säga tvärnej. Ser inte vad övriga borgerliga partiet skulle kunna locka med för att det överhuvudtaget skulle kunna vara intressant.

Anledningen till att jag överhuvudtaget lyfter frågan är att vi har en väldigt komplicerad parlamentarisk situation. Jag tror ju fortfarande att antingen V eller C eller båda två kommer att vika sig, "för att ta ansvar för landet" eller hur de nu kommer att uttrycka sig. Skulle jag rangordna mest troliga regeringsalternativ skulle jag just nu säga:

1. Enbart S
2. S+MP

Vad tror ni andra?

Edit: Moderator får gärna flytta slå ihop med den befintliga tråden Regeringsbildning 2026

Svar på rubrikfrågan:
Nej

För det första har ju Åkesson sagt att SD kommer att rösta nej till alla regeringsalternativ där SD inte ingår.

För det andra skulle en sådan regering vara helt beroende av SD. Om SD inte säger ”ja” till det regeringen lägger fram så är det ju kört.
Vi kommer att få en situation där det i praktiken är SD som styr. Alltså precis som läget varit de gångna fyra åren.
Citera
2026-09-14, 12:19
Avslutad
Centerpartiet ser ut att bli den tunga vågmästaren i valet.

Både högerblocket och övriga oppositionen
väntas uppvakta Elisabeth Thand Ringqvist.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/centerpartiets-vagmastarroll-i-regeringsbildningen-/
Citera
2026-09-14, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
För det första har ju Åkesson sagt att SD kommer att rösta nej till alla regeringsalternativ där SD inte ingår.
Absolut, och det är ju en högst rimlig invändning. Samtidigt är vi nu i ett läge där ingen regeringsbildning är möjlig med mindre än att något parti gör tvärtemot vad de dyrt och heligt lovat under hela valrörelsen. Nu tror jag väl i och för sig att detta parti snarare kommer att bli centern eller vänsterpartiet än SD, men man vet aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
För det andra skulle en sådan regering vara helt beroende av SD. Om SD inte säger ”ja” till det regeringen lägger fram så är det ju kört.
Vi kommer att få en situation där det i praktiken är SD som styr. Alltså precis som läget varit de gångna fyra åren.
Dock så har ju inte SD fått igenom precis allting som de har önskat under den föregående mandatperioden, och det skulle väl i detta scenario bli något liknande. Alltså att SD får med sig mer än om de varit i opposition, utan att för den skull få med sig allt. Centern å sin sida skulle kunna argumentera för sina väljare att de får vara med och styra politiken och samtidigt hållit SD borta från regeringsmakten, även om det i praktiken blir ganska mycket SD-politik på vissa områden.
Citera
2026-09-14, 17:18
Medlem
Citat:

L har gått till val på en UK statsminister. Man har förmodligen det att tacka för alla stödröster.
Sviker man detta så blir det inte stödröster och man åker ur vid extravalet som kommer om alla partier inte totalt föraktar sina väljare och hoppar över sina röda linjer som man gått till val på.
Citera
2026-09-15, 07:24
Medlem
Tyvärr. Det är helt kört. Socialdemokraterna kommer bilda en regering.

Citat:

1. Enbart S
2. S+MP

Vad tror ni andra?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in