2026-09-14, 16:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolltzer
Minnena är identiska. Har provat flasha om bios till det senaste nu med men det hjälpte inte. Det enda som fungerar är om man kör med ett ram i B1 eller B2 kan köra båda i B1 och B2 då funkar det men använder man sig av A1 eller A2 går det inte. Enligt asus ska man ha ett ram i B2 och ett i A2. Kör man med ett ram så ska det vara i A2 med men ja det går ju inte. Har även märkt idag att det kommer som något knastrande ljud ifrån vad jag tror är cpun.

Läste mig fram till att om det är något med CPU så kan det göra att man får dålig kontakt och då kan slotsen bli påverkade. Men ja kan ju även ha med moderkortet att göra att det blir så med cpun med. Att folk alltid ska luras när man köper begagnade saker.

Tyvärr så verkar CPU bara ha en minneskanal som funkar.
Vilken intel är det?
Gen 8 eller 9? Hur många kärnor, 6 eller 8?
(Typ intel i5 9600 etc.)

Tror inte att det är fel på moderkortet, sannolikt är det CPU som har felet.
Vad betalade du för datorn och vad ska du ha den till?
-Om du inte är en gamer så kan du ha den ändå med bara en minneskanal utan problem, men med kanske 90% effektivitet. (Även för gaming)

"Knastrande ljud" låter inte bra, är det ljudet eller knastrar det i själva burken?
-Det senare låter verkligen inte bra alls, kan vara ett elfel, kanske kortslutning i PSU eller en kabel, det MÅSTE du kolla upp. Vill det sig illa så kan datorn bränna upp ditt hus.
-Men vi ska inte måla fan på väggen, men du måste kolla vad knastret kommer ifrån omedelbart.
Senast redigerad av kraftfoder 2026-09-14 kl. 16:46.
Citera
2026-09-14, 19:04
Medlem
Det är en i7 9700k jag gav 2500 för CPU minne och moderkort. Ska ha den till lättare gaming. Psu funkade bra i gamla datorn. Så ska ju inte vara några konstigheter där tycker jag. Ljudet kommer ifrån cpun. Har kollat lite nu och det ser ut att vara böjda pins på moderkortet tyvärr.
Citera
2026-09-14, 19:07
Medlem
Det är en i7 9700k jag gav 2500 för CPU minne och moderkort. Ska ha den till lättare gaming. Psu funkade bra i gamla datorn. Så ska ju inte vara några konstigheter där tycker jag. Ljudet kommer ifrån cpun. Har kollat lite nu och det ser ut att vara böjda pins på moderkortet tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tyvärr så verkar CPU bara ha en minneskanal som funkar.
Vilken intel är det?
Gen 8 eller 9? Hur många kärnor, 6 eller 8?
(Typ intel i5 9600 etc.)

Tror inte att det är fel på moderkortet, sannolikt är det CPU som har felet.
Vad betalade du för datorn och vad ska du ha den till?
-Om du inte är en gamer så kan du ha den ändå med bara en minneskanal utan problem, men med kanske 90% effektivitet. (Även för gaming)

"Knastrande ljud" låter inte bra, är det ljudet eller knastrar det i själva burken?
-Det senare låter verkligen inte bra alls, kan vara ett elfel, kanske kortslutning i PSU eller en kabel, det MÅSTE du kolla upp. Vill det sig illa så kan datorn bränna upp ditt hus.
-Men vi ska inte måla fan på väggen, men du måste kolla vad knastret kommer ifrån omedelbart.
Citera
2026-09-14, 19:09
Medlem
https://ibb.co/spBmBgzB
Citera
2026-09-15, 13:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolltzer
https://ibb.co/spBmBgzB

Jag kan inte se bilden jättebra, men det finns flera klipp på YT hur man kan "räta ut" pinsen, men det är 50-50 att det funkar, även om man är händig.
https://www.youtube.com/watch?v=NvwHTL_GvA0

Oljudet kan vara kylarfläkten som har fått sig en smäll?
Citera
2026-09-15, 17:49
Medlem
Är det en pin som är skadad?
Citera
2026-09-17, 23:22
Medlem
Får bli nytt moderkort och hoppas på det bästa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera