2026-09-14, 02:54
Medlem
Hej köpte precis ett moderkort och CPU och ram begagnat. Kopplade in allt och skulle starta datorn. Den gick igång men ingen bild. Såg att det lös en orange lampa på moderkortet och att det stod ram. Så kikade lite snabbt och ändrade plats på ram minnena. Då startade datorn upp men hittade bara 8gb av 16gb kan det vara fel på det ena ram minnet? Eller det är moderkortet det kan vara fel på? Är DDR 4 minnen om det spelar någon roll. Tacksam för hjälp och svar
Citera
2026-09-14, 02:57
Medlem
Har du satt dem bredvid varandra? Ska sitta i slot 2 och 4.
Citera
2026-09-14, 03:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolltzer
Hej köpte precis ett moderkort och CPU och ram begagnat. Kopplade in allt och skulle starta datorn. Den gick igång men ingen bild. Såg att det lös en orange lampa på moderkortet och att det stod ram. Så kikade lite snabbt och ändrade plats på ram minnena. Då startade datorn upp men hittade bara 8gb av 16gb kan det vara fel på det ena ram minnet? Eller det är moderkortet det kan vara fel på? Är DDR 4 minnen om det spelar någon roll. Tacksam för hjälp och svar

Om du kan kolla vilket MB du har, så kan du söka på MB:s tillverkarsida. (asus.com, msi.com etc.)
Där finns det mera info, exempelvis manual, RAM-.konfi etc etc.
Men en sticka kan vara kass.

Vill du dela med dig här, så kan vi försöka vara till hjälp.
Citera
2026-09-14, 04:02
Medlem
Har testat lite mer nu, båda ram minnena verkar fungera. Testade dem en åt gången. Sen testade jag 1 i varje slot. Men de slotsen längst till höger så vill datorn inte. Sätter jag däremot båda ramen i de två första slotsen så startar datorn och det blir 16gb. Men då kör man ju inte i dual channel. Moderkortet är ett asus prime z390-A ska kika vilken bios jag har och kanske uppdatera det senare idag.
Citera
2026-09-14, 04:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Har testat lite mer nu, båda ram minnena verkar fungera. Testade dem en åt gången. Sen testade jag 1 i varje slot. Men de slotsen längst till höger så vill datorn inte. Sätter jag däremot båda ramen i de två första slotsen så startar datorn och det blir 16gb. Men då kör man ju inte i dual channel. Moderkortet är ett asus prime z390-A ska kika vilken bios jag har och kanske uppdatera det senare idag.

En minneskanal kanske är "bränd".
(I CPU. Kan kollas med en annan CPU för att veta säkert)
Citera
2026-09-14, 07:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
TS, fråga den du köpte skiten av.
Citera
2026-09-14, 08:00
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:

Får du upp 16Gb så funkar minnena.
Citera
2026-09-14, 09:24
Medlem
swebarbs avatar
Körs dom i korrekt timings ?
Citera
2026-09-14, 12:13
Medlem
Ja det känns som det är moderkortet som har två slots som är sönder tyvärr. Så himla tråkigt bara.
Citera
2026-09-14, 12:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ja det känns som det är moderkortet som har två slots som är sönder tyvärr. Så himla tråkigt bara.

Vissa moderkort kan ha särskilda krav på hur minnena skall placeras beroende på hur bioset är inställt. Kör du 4-vägs interleave så måste det sitta fyra minnen i samtidigt och den kommer inte att starta med bara ett minne i varje kanal.
Citera
2026-09-14, 12:47
Medlem
Melange5738s avatar
Kolla om minnena verkligen är identiska, det kan vara ex. olika hastighet på dem och då måste de placeras i en speciell konfiguration, alt. så fungerar bara den ena.
Citera
2026-09-14, 14:25
Medlem
Minnena är identiska. Har provat flasha om bios till det senaste nu med men det hjälpte inte. Det enda som fungerar är om man kör med ett ram i B1 eller B2 kan köra båda i B1 och B2 då funkar det men använder man sig av A1 eller A2 går det inte. Enligt asus ska man ha ett ram i B2 och ett i A2. Kör man med ett ram så ska det vara i A2 med men ja det går ju inte. Har även märkt idag att det kommer som något knastrande ljud ifrån vad jag tror är cpun.

Läste mig fram till att om det är något med CPU så kan det göra att man får dålig kontakt och då kan slotsen bli påverkade. Men ja kan ju även ha med moderkortet att göra att det blir så med cpun med. Att folk alltid ska luras när man köper begagnade saker.
Senast redigerad av jolltzer 2026-09-14 kl. 14:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in