2026-10-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Precis, och C kommer aldrig att släppa sin röda linje mot SD om inte SD går med på att avstå Regeringe. De komme 100% inte att lämnra en Vänsterregering p.g.a. V:s minsterkrav, för att sitta i regering tillsammans med SD.
Och det är det köttbenet (kom å fika på Ida språk) några företräde kastat ut dock fattas beslut (även andra frågor som kommer upp av inblandade partier) bakom lyckta dörrar och inte i media.
Citera
2026-10-01, 23:17
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jösses du har noll koll. Deras röda linjer avser allt SAMARBETE med Sd, inte huruvida de sitter i en regering eller inte. Läs på.

Det är därför SD är beredda att släppa Regering, i förhoppning att få C att slopa deras röda linje mot SD
Citera
2026-10-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
SD är en stor väljargrupp. Mycket större än V. Men du kollar bara på typ Rinkeby där alla babbar bor, så klart ser det annorlunda ut där eftersom Maggan har åkt runt och snackat skit i alla invandrartäta områden för att fiska invandrarröster.

Hon gjorde samma sak i min lilla stad. Hade inte ens tanke på att hon skulle komma hit, men hon åkte runt i invandrarområden även i min stad och enligt uppgift så spreds information om att vill ni inte bli utvisade och utkastade så rösta S.

V och S har gjort det i samarbete för att trycka bort de äckliga jihadisterna i partiet Nyans. De har bokstavligen försvunnit i detta val, och det var exakt dem som stjälpte det för Maggan förra valet. Så de har lärt sig en läxa. Det ironiska är att V blir anklagad för islamism när det nästan är tvärtom - fienden är Nyans som de har bekämpat väldigt klokt men inte kanske alltid med lagliga medel.

Att det fortfarande går så bra för SD är konstigt, med tanke på deras totala hjärnsläpp när det gäller taktik. Allt fel. De har snarare skrämt bort människor från sitt parti eftersom de ändå som kvalar in är kataloghusmänniskor i Bankeryd.
Citera
2026-10-01, 23:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det är därför SD är beredda att släppa Regering, i förhoppning att få C att slopa deras röda linje mot SD
C röda linjer kvarstår dock eftersom det avser allt SAMARBETE med Sd. Läs på.
Citera
2026-10-01, 23:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och det är det köttbenet (kom å fika på Ida språk) några företräde kastat ut dock fattas beslut (även andra frågor som kommer upp av inblandade partier) bakom lyckta dörrar och inte i media.

Så klart. Utspelen är i första hand tänkta att locka C att inleda privata samtal till att börja med.
Citera
2026-10-01, 23:21
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Jag hör en bitter rasist... förstår hur du menar, jag röstar SD och har skakat hand eller kramat alla i SD som fanns med i partiet för flera år sedan.

Paula är inte kvar längre, men hon har man kramats med, Jimmie har jag festat med ett par gånger. Jomshof, Mattias Karlsson, Thoralf Alfsson, Julia Kronlid, Oscar Sjöstedt, Björn Söder med flera.

Vill man ha ännu hårare åtstramning som partiet stod för förr i tiden? Ja, men jag är samtidigt realist och inser att man kommer inte så långt i maktens korridorer om man driver en för extremt politik i andra partiers ögon.

Visst man kan rösta på t.ex, Alternativ för Sverige, men de kommer aldrig komma någonstans. De kommer aldrig bli invalda i riksdagen och även om det skulle gå så långt så skulle de aldrig få vara med och regera.

SD har hittat en bra balans. De har kommit in i värmen, till stor del för att de blivit så stora, men de håller det mest extrema borta och ger och tar. Ändå har denna mandatperiod som gått gjort stor skillnad för Sverige. Utan SD hade det varit mycket sämre. Var glad för det. Rösta på vad du vill, men inse att en bortkastad röst är ingen röst.

Så sent? SD hade bäst politik när Anders Klarström var partiledare
Citera
2026-10-01, 23:22
Medlem
Citat:
Precis, och C kommer aldrig att släppa sin röda linje mot SD om inte SD går med på att avstå Regeringe. De komme 100% inte att lämnra en Vänsterregering p.g.a. V:s minsterkrav, för att sitta i regering tillsammans med SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jösses du har noll koll. Deras röda linjer avser allt SAMARBETE med Sd, inte huruvida de sitter i en regering eller inte. Läs på.

Och där har vi problemet. C tror att de kommer kunna skapa en mittenregering, men det går inte. Inget parti vill det som det ser ut idag. Alla på högersidan vill skapa ny regering med alla partier och gärna med C också vilket skulle lösa det hela, men C kan inte accptera det. De kan inte heller accpetera V.

Där står de, mitt imellan, men tillhör egentligen högersidan, men kan inte välja något alternativ.

De är bromsklossen i hela regeringsbildningen. Allt ansvar hänger på C.

V har redan avsagt sig ministerposter flera gånger och kan inte acceptera det igen. Det förstår jag fullt. De har fått nog att vara ett släpparti till S. De vill få riktigt makt. Bra gjort av V. Jag gillar inte V, men jag respekterar det valet fullt ut. SD har visserligen haft stor makt senaste mandatperioden utan att sitta i regering, men nu är det fan dags att de får vara med också när de var största parti förra valet på den sidan och näst största nu.
Citera
2026-10-01, 23:24
Medlem
Hellvetes avatar
Citat:
Menar du att Noshi inte heter Noshi utan egentligen heter Mehrnoosh? Eller är det en helt annan person? Om det är samma, varför används inte det riktiga namnet i media?

Om nummer 9. NEJ! Gustav tillhör inte AfS, man tillhör MP så klart.
Mehrnoosh heter hon.

Kuriosa: Mehrnoosh är ett väldigt gammalt fint persiskt namn, bokstavligen ”drickare av kärlek”. Mehr är medelpersiska för Mitra (ca 1200 http://f.kr), zoroastriska gudomliga solängeln för förbund, ed och ljus.
Solängeln approprierades västerut som Helios och Sol Invictus.
Källa: https://x.com/hanifbali/status/1322615470651023362?s=20
Citera
2026-10-01, 23:24
Medlem
Ingen vill ha med C att göra. Kan tänka mig att M och V vädrat del kontakter om detta problem.
Citera
2026-10-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
V och S har gjort det i samarbete för att trycka bort de äckliga jihadisterna i partiet Nyans. De har bokstavligen försvunnit i detta val, och det var exakt dem som stjälpte det för Maggan förra valet. Så de har lärt sig en läxa. Det ironiska är att V blir anklagad för islamism när det nästan är tvärtom - fienden är Nyans som de har bekämpat väldigt klokt men inte kanske alltid med lagliga medel.

Att det fortfarande går så bra för SD är konstigt, med tanke på deras totala hjärnsläpp när det gäller taktik. Allt fel. De har snarare skrämt bort människor från sitt parti eftersom de ändå som kvalar in är kataloghusmänniskor i Bankeryd.

Sd kanske kunde ha gjort valrörelsen bättre, men deras politik och vad de infört är ju fantastiskt utan att ens ha varit med i en regering. Finns det något parti i historien som haft så stort inflytande på en regering som de själva inte suttit i som SD? Jag har inte svaret, men skulle inte tro det. SD har i princip styrt den regering som varit.
Citera
2026-10-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
Så sent? SD hade bäst politik när Anders Klarström var partiledare

Gå då till AfS. Din röst kommer inte leda till något, men du kommer kanske må bättre?
Citera
2026-10-01, 23:28
Medlem
Citat:
Så klart. Utspelen är i första hand tänkta att locka C att inleda privata samtal till att börja med.
"Alla" förhandlingar är på tjänstemannanivå nu (sådana som inte syns i media med risk att försäga sig) partiledare kommer in när "avtal" skall skrivas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in