Igår, 12:33
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej släpper S in V i regeringen så är de fel ute.
Dessutom kommer C rösta emot sådant.
Tveksamt. Vad har C för val annars? Närma sig SD som är större ondska, enligt Stureplan?
Citera
Igår, 12:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Partierna kommer hålla fast sina röda linjer i de första tre talmansrundorna.
Men dagen innan den 4e talmansrunda är när u-sväng kommer.
Frågan är vem kommer U-svänga. Jag skulle gissa minimalt skada är om två centerpartister svänger högerut.
Kan vara tänkbart.
Men än har vi inte sett hur S tänker. Har de en röd linje också mot att släppa in V i en regering?
Troligen då Magdalena varit tydlig med att V har en lång resa innan de kan tänkas sitta med i en regering.
Citera
Igår, 12:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Tveksamt. Vad har C för val annars? Närma sig SD som är större ondska, enligt Stureplan?
C har deklarerat att de aldrig kommer acceptera en regering med något av partierna på ytterkanterna, alltså varken V eller SD.
Viker de ner sig från det så är de körda hos sina väljare.

Hopplös situation.

Jag tror på extraval.
Citera
Igår, 12:42
Medlem
Citat:
Det är precis vad jag skriver. Rödgröna har 151, Tidö har 173.
Det är Tidö som är närmare bilda en regering eftersom de måste övertyga endast 2 av 25 centerpartister.
Rödgröna måste övertyga 24 av 25 centerpartister för att bilda regering. Det är svårt.
Antal ledamöter spelar inte så stor roll, det är partipiskan som styr. Men visst får vi lika många vildar i denna valperiod så finns det möjligheter. C har gått till val på att varken V eller SD ska ha något inflytande. Så även om C skulle driva sin piska mot att acceptera V så tror jag inte att någon C ledamot kommer att rösta för SD.
Citera
Igår, 12:43
Medlem
Citat:
C har deklarerat att de aldrig kommer acceptera en regering med något av partierna på ytterkanterna, alltså varken V eller SD.
Viker de ner sig från det så är de körda hos sina väljare.

Hopplös situation.

Jag tror på extraval.
Tack vare kärringarna Ohlsson, TR och Lööf. Såklart positivt om de håller sina löften om ytterkanterna samtidigt som gräver sin egna grav
Men jag tror att C viker sig gentemot V innan fjärde talmansrundan. Ekonomi är viktigt för C, men det är även miljö och migration. De två sistnämnda kan C och V komma överens om. När det gäller ekonomin så tror jag att Magda kommer gå med på att inkludera en del av Cs ekonomipolitik. Alla på den Rödgröna sidan har en gemensam agenda - eliminera SD.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Antal ledamöter spelar inte så stor roll, det är partipiskan som styr. Men visst får vi lika många vildar i denna valperiod så finns det möjligheter. C har gått till val på att varken V eller SD ska ha något inflytande. Så även om C skulle driva sin piska mot att acceptera V så tror jag inte att någon C ledamot kommer att rösta för SD.
SD kommer sannolikt inte att kräva ministerposter i ett krisläge. Då borde det finnas minst två C ledamöter som släpper fram M, KD och L.
Citera
Igår, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
SD kommer sannolikt inte att kräva ministerposter i ett krisläge. Då borde det finnas minst två C ledamöter som släpper fram M, KD och L.
Dock tror jag att C skulle i så fall gå så pass långt att kräva en deklaration att SD körs upp läktaren, som ska skrivas under av M, KD och L med hot att regeringen skulle fällas om de märker att SD får säga något.
Citera
Igår, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Dock tror jag att C skulle i så fall gå så pass långt att kräva en deklaration att SD körs upp läktaren, som ska skrivas under av M, KD och L med hot att regeringen skulle fällas om de märker att SD får säga något.
SD sitter i riksdagen så det blir svårt att förvisa dem till någon läktare. Men C skulle nog motsätta sig ett Tidö avtal. Det har för övrigt Kristersson insett eftersom han säger tydligt att Tidöavtalet är ett helt avslutat kapitel.
Citera
Igår, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid

Nej, om C mot all förmodan skulle släppa fram SD, så vore det verkligen inte läge för SD att kräva ministerposter.
Citera
Igår, 12:52
Medlem
joxarns avatar
Citat:
V har rätt. Kravet för ministerposter har varit tydligt under valrörelsen och kongress.
S är så jävla dåligt i förhandlingar.
De maktkåt sossarna förnekar sig inte. Att Magdalena Andersson ska träffa Dagostar (V) idag söndag - dagen före val av talman begriper ju varenda en att det är för att pressa Dagostar och vänstern att rösta på en sossefanatiker som Ygeman och Morgan Johansson istället för Andreas Norlen som är erkänt kunnig och aktad och skicklig person i alla partier- utom hos sossarna -. Hoppas V ståt på sig om Norlen som fortsatt talman.
Citera
Igår, 12:54
Medlem
Citat:
Imorgon (måndag 28/9) ska man välja ny talman

"Uppropet till riksdagen äger rum dagen före riksmötets öppnande, den 28 september klockan 11.00. Därefter väljer riksdagen talman och vice talmän samt anmäler vilka som blir partiernas gruppledare."

Någon som vet när vi kan förvänta oss hur det gick?

Intressant då V har sagt de vill ha kvar Andreas Norlén
Så klart har de inte uttryckt sig. Någon anonym V-källa läckte till media att V överväger att rösta på Norlén och Nooshi var ute och sa att hon tyckte han gjort ett bra jobb och inte utesluter att de röstar på Norlén. Det ska snarare ses som taktiska utspel gentemot sossarna och idag ska V och S träffas så S lär försöka övertyga V om att rösta på deras kandidat. Förmodligen lyckas de med det också i utbyte mot att V t.ex. får välja de ordförandeposter i utskotten som de helst vill ha. Inleder de med att snuva S på talmansposten så ökar nog knappast heller chanserna för att S ska vilja ha med dem i regeringen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/vansterpartiet-kan-rosta-pa-andreas-norlen-i-talmansval
https://www.tv4.se/artikel/tGuTPeOFSUpHVhCYht7EQ/v-staenger-inte-doerren-foer-norlen-skoett-det-pa-ett-bra-saett
Citera
Igår, 12:55
Medlem
EnCartes avatar
Jag tror inte att V bara kommer att svälja de övriga partiernas förslag och rösta för dem, utan ministerposter, så jag ser inte att det blir en långlivad regering, om ens någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in