2026-09-26, 16:25
Medlem
Förstod redan innan valet att Maggans regeringsbildning skulle gå riktigt bra.

Är inte besviken hittills. Tycker nästan att det överträffar förväntningarna.

Undrar vad de kommande veckorna och månaderna har att bjuda på. Lär bli ganska spännande grejer, även om de faktiskt lyckas vispa ihop en rödgrön Somaliasoppa till låtsasregering.
Senast redigerad av Chillgren 2026-09-26 kl. 16:34.
Citera
2026-09-26, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Det kommer bli minst två Cemterpartister som hoppar till Tidö om Thand släpper fram V minister.
Ja, det är ingen osannolik utveckling. Har det uttalats något sådant? Eller är det bara Ohlsson som hotat med att bli vilde?
Citera
2026-09-26, 16:39
Medlem
Det blir ingen S-regering, läget är helt låst
Blir det omval då?
Citera
2026-09-26, 16:40
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixtapa
Långt inlägg med många tankar man kan sympatisera med; monarkins roll, politikernas ofta handfallenhet vid kriser där ofta andra krafter får ta över och leda till goda i initiativ (covid-perioden är ett typexempel), mm.

Vara bra på krigföring och ständigt driva konflikter som enda verktyg i sin verktygslåda är dock extremt dåligt för landet tycker jag.

Konflikter kan vara konstruktiva, engagerande och utvecklande ja, men att se till att alltid ställa sig i utkanter, att agera impulsivt och opålitligt, driva frågor via mediautspel, rösta på en M talman för att reta och hota (någon påminnede också om Löven-röstningen) istället för att verka smart, inse både sina styrkor och sina begränsningar innan man ställer ultimatum, är väldigt märkligt och nästan destruktivt för varken partiet eller styrningen. Man vinner ju ingenting på det.

Återkopplar till din åsikt att politiker är så svaga vid kriser. Delvis tror jag det beror på en oförmåga att när det verkligen gäller, se ett större perspektiv, lämna sina egna positioner och låsta ståndpunkter, gamla allianser och bara tänka nytt, fritt och "hur löser vi det här tillsammans". De har övertränat krigsförings-muskeln och helt glömt musklerna som ska hantera en ny typ av poblemlösning, och ett samarbete och samverkan för landets bästa.

En ny tid med många nya svåra utmaningar kräver ett nytt, förändrat och spänstigt ledarskap. Med en förmåga att koordinera flera muskelgrupper samtidigt.

Och dörrmatta blir man först när man lagt sig själv på golvet.
Ja men nu har inte Vänsterpartiet generellt ställt krav tidigare såsom de gör nu.

För tillfället finns det frågor som legitimerar krigföring.

Jag är inte helt i linje med allt Vänsterpartiet har som politik då jag är vänsterkonservativ och därför tar jag t.ex skolan som exempel nu när vi också ser hur resultaten dalar för barn och unga i Sverige. Har själv aldrig haft möjligheter att kunna utbilda mig och kan absolut se ett värde att ta strid för skolan av det skälet att ingen ska ställas utan en jämlik, jämställd utbildning.

Sedan finns andra områden såsom äldres villkor och äldreomsorgen.

Psykiatrin är en instans som borde reformeras ordentligt men med krav på de som arbetar inom instansen den här gången.

Barnfattigdomen är ett mycket påtagligt problem och även den som enskild sak, värd sitt eget krig.

Primärvården med diskriminering och många problem är även den en katastrof där människor inte kan förvänta sig lika vård som andra i samhället.

Det finns mängder av saker som innebär att det faktiskt är på tiden att ta strid för välfärden och röd politik.

När jag sedan säger att politik bygger på konflikt så är det faktiskt som så att det alltid fungerat med själva idén av att ha en opposition och partier som tar spjärn. Det är inte något specifikt för Vänsterpartiet utan så alla partier driver sin politik. Tänker man på vänstern så ser man mest aktivister i palestinasjala, eller hur? Men de flesta av oss ser inte ut som så. Som ung tonåring när jag hade några vänner som var vänsterpartister (jag själv var med i SSU men ej aktiv) så var de överlag mer mellanmjölk än vad jag var.

Människor glömmer oftast bort att det finns ideologiska grunder under ytan de betraktar.

Vänsterpartiet har förövrigt alltid varit en dörrmatta i politiken. Det här är väl första gången de plötsligt vägrar lägga sig platt på marken.
Citera
2026-09-26, 16:50
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Fel. Krymper C så gynnar ju det bara de andra högerpartierna och C kommer ställa sig på rätt sida till slut (högra sidan).
Vi hoppas det blir fyra talmansrundor med enbart kaos vilket sannolikheten är stor för med dessa vänsterkärringar och att det sen blir nyval med borgerlig utgång.
Så Sverige blir räddat och alla vänsterfolk får fortsätta drömma vidare om att bli förnedringsrånade, gruppvåldtagna osv av ”de nya svenskarna”.
Det är ändå endast kortsiktigt då ingen på allvar tror att vi skulle sitta tolv år med högerregeringar.

Du missar hur många som röstar höger som inte förstår att det är som att kissa i sin egen sko.
Dvs människor som lever i fattigdom, med försörjningsstöd, som är långtidsjuka eller som som knåpar med deltidsarbeten och extrapass osv. De är lätta att lura så länge de inte är insatta i politik och inte förstår vad de röstar på. När deras liv försämras alltmer så kommer de att reagera och rösta rött. Försökte själv att ge en person en neutral undervisning i politik inför valet som inte förstod riktigt att de pengar den vill skydda inte var dess egna utan att dess liv handlar mer om vad den är i akut behov av idag. Bränslepriserna var en fråga som vederbörande tagit till sig och förfasades över utan att själv ha varken bil eller körkort.

Högern blir inte stor mellan varven för att deras politik är så bra utan för att deras propaganda fungerar för att ge människor en förenklad bild av verkligheten. Givetvis så skulle människor som inte äger bostäder, företag, aktier eller kapital och inte ens har råd med bil och körkort, sluta rösta blått när svångremmen dragits åt så hårt att de undrar vad fan som händer i deras liv.

Det är inte som så att halva Sverige är blått på riktigt utan människor röstar på sådant de tror är bra. De flesta är inte så insatta. Därför röstar många blått förnatt skydda pengar de inte har och med blå pomitik, aldrig heller kommer kunna få eftersom högern cementerar in dem i fattigdom och utanförskap.

Jag hade "råd" att rösta Tidö till riksdagen. Det har inte människor med dåliga deltidsarbeten eller på försörjningsstöd. Givetvis så byggde min röst på att jag självklart ser det som naturligt att jag ska frångå den del av sjukersättning jag kan, så fort som möjligt. Det innebär inte att jag är emot social försäkringar utan nöjd när man möjliggör så att jag kan "göra rätt efter förmåga pch funktionsnivå". För min del handlar det om att studera på halvtid och förhoppningsvis arbeta halvtid därefter och successivt öka i funktionsförmåga. Att piska ihjäl folk med försörjningsstöd ger däremot inte fler arbetare då folk inte valt fattigdom för att den är kul och spännande. Sedan så var jag även mycket nöjd med utökat tjänstemannaansvar även om jag tvivlar på dess effektivitet.

Människor måste ha råd att vara blåa för att inte vara röda. Jag är röd för att jag även ser till mina andra med-medborgare och deras liv och förutsättningar. Ger man de blå för lång tid med makt så utarmar de alla system som är till för att skydda arbetarklassen eftersom de är ute efter att äga kapital, inte arbeta själva utan att arbetare arbetar ihjäl sig under så dåliga löner och förutsättningar som möjligt. Därför är deras konfliktpolitik att peka ut människor på försörjningsstöd istället för dem som bara äger kapital och då helst på arbetarnas bekostnad. Så länge de pekar ut "bidragstagare" och lurar i den genomsnittliga arbetaren att hårt arbete lönar sig så mycket att även de kommer äga stora kapital någon gång, så vinner de röster. När arbetarna börjar gå sönder, förlorar de dem igen.
Senast redigerad av Matadhamster 2026-09-26 kl. 17:01.
Citera
2026-09-26, 16:53
Medlem
rapiers avatar
Blir intressant på måndag hur det går med talmansvalet. Kommer sossarna att nominera Morgan Johansson kan säkert några centerpartister rösta på Tidöpartiernas kandidat Anderas Norlén.för att undvika katastrofen Morgan. I en del talmansval har omröstningen varit anonym d.v.s. med valsedelsröstning och inte knapptryckning. Det ger utrymme för en spännande omröstning
Citera
2026-09-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Ja, det är ingen osannolik utveckling. Har det uttalats något sådant? Eller är det bara Ohlsson som hotat med att bli vilde?

När partierna bryter mot de viktigaste röna linjen det brukar vara många som hoppar av.
Centerns viktigaste linje är att inte släppa fram en regering som V eller/och SD ingår i.
Citera
2026-09-26, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Sluta skriva skräp. Under Palmes tid fanns inga somalier valfuskare i riksdagen.

Det finns färre och färre bevis för att valfusk skulle ha förekommit. Förkryssade valsedlar är inte olagligt. Att ett parti delar ut valsedlar är inte olagligt. Att skjutsa folk till vallokalen är inte olagligt. Att förklara hur folk ska göra när de röstar är inte olagligt.
Citera
2026-09-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Blir det omval då?
Om det har inträffat allvarliga fel vid ett ordinarie val – till exempel felräkning av röster eller valfusk – kan valresultatet överklagas till Valprövningsnämnden. Om nämnden bedömer att felet kan ha påverkat valresultatet beslutar de om ett omval.

Kanske blir det ett omval i Dalarna.
Citera
2026-09-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Blir det omval då?

Centern kommer tappa rejält vid omval.
Det innebär att minst två centerpartister som tycker att de kommer förlora riksdagslön vid omval kan hoppa av till Tidö för att få full lön i minst fyra år garantera.

Tänk hur riksdagsledamöter agerar: lönen och förmåner först.

Tidö behöver endast två mandat för att bilda regering. Rödgröna vänstern behöver 24 mandat.
Det är mycket lättare för att Tidö hittar två än att rödgröna vänstern hittar 24.
Citera
2026-09-26, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Förstod redan innan valet att Maggans regeringsbildning skulle gå riktigt bra.

Är inte besviken hittills. Tycker nästan att det överträffar förväntningarna.

Undrar vad de kommande veckorna och månaderna har att bjuda på. Lär bli ganska spännande grejer, även om de faktiskt lyckas vispa ihop en rödgrön Somaliasoppa till låtsasregering.
Precis.
Jag brukar se regeringsbildningsprocessen lite som mat.
En god maträtt behöver ingredienser av vitt skilda slag och sedan får den stå och puttra under låååång tid.
Magdalena "Slow-Cook" Andersson, skynda långsamt nu.
Senast redigerad av PooSausage 2026-09-26 kl. 17:08.
Citera
2026-09-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapier
Blir intressant på måndag hur det går med talmansvalet. Kommer sossarna att nominera Morgan Johansson kan säkert några centerpartister rösta på Tidöpartiernas kandidat Anderas Norlén.för att undvika katastrofen Morgan. I en del talmansval har omröstningen varit anonym d.v.s. med valsedelsröstning och inte knapptryckning. Det ger utrymme för en spännande omröstning
Morgan "armarna i kors" Johansson är totalt värdelös. Han gör nog minst skada som talman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in