Citat:
En stor datafil med biljoner decimaltal kan inte agera utan att bli anropad. I den bemärkelsen är en AI inte mer kapabel än en skrivmaskin. Därför kan vi rädda mänskligheten om vi stoppar alla anrop till kriminella AI-modeller i kriminella datafiler. Om vi fortsätter konstruera kriminella datafiler då dör alla människor till slut.
Kriminella datafiler lagras vanligen på en SSD. Solid State Drive. Det är en annan lögn. De är inte solida. En SSD lagrar ett elektriskt tillstånd ungefär som ett batteri. Datan kommer att tyna bort om vi inte kontinuerligt kopierar de kriminella datafilerna till nya kriminella SSD.
Så ja, kriminella neurala nätverk (AI) går att stoppa om vi förbjuder elektricitet.
Kriminella datafiler lagras vanligen på en SSD. Solid State Drive. Det är en annan lögn. De är inte solida. En SSD lagrar ett elektriskt tillstånd ungefär som ett batteri. Datan kommer att tyna bort om vi inte kontinuerligt kopierar de kriminella datafilerna till nya kriminella SSD.
Så ja, kriminella neurala nätverk (AI) går att stoppa om vi förbjuder elektricitet.
Att du kallar LLM ”kriminella”, låter som att du tycker att generativ AI har ett juridiskt ansvar och borde vara straffbar? Juridiskt ser jag det bara som ett riskabelt verktyg - och att det enbart är utvecklare och användare som bör kunna straffas för att ta risker med dem.
Vi är överens om att modellen i sig inte gör något förrän den körs. Det är när den får kommunikationsverktyg och autonomi som den blir en risk, dvs när den ingår i en ai-agent.
Du har tidigare sagt att du inte själv gör något för att stoppa utvecklingen, annat än att diskutera här. Jag känner mig själv skenhelig i frågan, eftersom jag bidrar att AI används och sprids. Jag ser AI som svårkontrollerbar, medan du är ändå mer säker på att fortsatt AI-utveckling kan utplåna mänskligheten. Och nu låter du som att det är omöjligt att stoppa utvecklingen om vi inte stänger ned civilisationen helt, om jag fattar rätt. Eller spränger en EMP för alla datacenter och stora internetnoder.
Men lite hopp har du väl kvar? Vi kan inte veta något säkert. Vi behöver tid för att bli bättre på att att bygga skydd, men kanske det är tekniskt möjligt. Människor har faktiskt lyckats stoppa de flesta stora hot mot vår existens, inkl. kärnvapenkrig, ozonhålets tillväxt, många sjukdomar. Risken för det allra värsta klimatscenariet är nu nästan eliminerad. Länder har kommit överens om atomenergiorganet, FN:s säkerhetråd, och andra internationella myndigheter.
Senast redigerad av guru1966 2026-10-04 kl. 02:33.
Senast redigerad av guru1966 2026-10-04 kl. 02:33.