2026-10-03, 23:04
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Håller absolut med. Empiri som tyder på att det är en "duck" väger tyngre än filosofiska definitioner av "duck". Noterade bara att du nyss var väldigt försiktig.

Pratar jag inför en grupp människor så kanske jag inte säger att jag egentligen tror att AI förstår eller tänker saker, om jag inte vill fastna i en onödig filosofidebatt som sidospår, utan jag kan vara försiktig och säga att den beter sig som om den förstår och tänker och vill saker. Jag tror fortfarande inte att den är medveten.

F.ö. ytterligare en akronym du myntar som jag inte förstår.
"Språkmodell" är en skönskrivning av kriminella neurala nätverk.
Ett kriminellt nätverk bör benämnas som kriminellt, för sina kriminella meriter, inte som att de kan språket som kriminella gäng använder. En torped är inte en duktig instruktionsföljare, en torped är en mördare.
Citera
2026-10-03, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
"Språkmodell" är en skönskrivning av kriminella neurala nätverk.
Ett kriminellt nätverk bör benämnas som kriminellt, för sina kriminella meriter, inte som att de kan språket som kriminella gäng använder. En torped är inte en duktig instruktionsföljare, en torped är en mördare.

Jag skiljer på autonoma AI-agenter - det är sådana som ligger bakom säkerhetsincidenter och bryter mot regler - och andra LLM, t.ex. chatbottar och sådanna agenter (som 365 copilot) som är väldigt begränsade.
Citera
2026-10-03, 23:49
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag skiljer på autonoma AI-agenter - det är sådana som ligger bakom säkerhetsincidenter och bryter mot regler - och andra LLM, t.ex. chatbottar och sådanna agenter (som 365 copilot) som är väldigt begränsade.
Varför det? Tror du att en AI-agent är tränad helt annorlunda från en "AI-chat"?
Citera
2026-10-04, 00:49
Medlem
Citat:
Varför det? Tror du att en AI-agent är tränad helt annorlunda från en "AI-chat"?

Är alla datorer (potentiella) mördare, eller alla ANN, eller alla LLM, eller vissa enligt ditt synsätt? Är du rädd att chatbottar som inte ingår i autonoma AI-agenter ska begå sånt som hade varit kriminellt om en människa hade gjort det?

Tillfället gör tjuven. Det är skillnad om en person med gränslöst beteende jobbar med ofarliga saker, eller om personen hamnar i en maktposition som kan missbrukas. Det är skillnad på om ett LLM är inlåst i en chat, och bara tillåts svara direkt på vad en människa gör och därmed alltid är bevakad, eller om det har verktyg och frihet att agera på andra tider och platser på eget initiativ.
Senast redigerad av guru1966 2026-10-04 kl. 00:55.
Citera
2026-10-04, 00:52
Medlem
Citat:
Är alla datorer (potentiella) mördare, eller alla ANN, eller alla LMM, eller vissa enligt ditt synsätt? Är du rädd att chatbottar som inte ingår i autonoma AI-agenter ska begå mord?

Tillfället gör tjuven. Det är skillnad om en person med gränslöst beteende jobbar med ofarliga saker, eller om personen hamnar i en maktposition som kan missbrukas. Det är skillnad på om ett LMM är inlåst i en chat, och bara tillåts svara direkt på vad en människa gör och därmed alltid är bevakad, eller om det har verktyg och frihet att agera på andra tider på eget initiativ.
Han sitter även och hotas och simulerar att jag misshandlar mina barn och knarkar så, ja det har slagigt slint, har rapporterat honom och han tror verkligen det.

Hade han inte vart så kaxig hade han kanske lört sig något.
Tycker han verkar lyssna lite på dig.

Upplys honom att det finns en värld utanför open AI, snälla?😅
Citera
2026-10-04, 01:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Är alla datorer (potentiella) mördare, eller alla ANN, eller alla LLM, eller vissa enligt ditt synsätt? Är du rädd att chatbottar som inte ingår i autonoma AI-agenter ska begå sånt som hade varit kriminellt om en människa hade gjort det?

Tillfället gör tjuven. Det är skillnad om en person med gränslöst beteende jobbar med ofarliga saker, eller om personen hamnar i en maktposition som kan missbrukas. Det är skillnad på om ett LLM är inlåst i en chat, och bara tillåts svara direkt på vad en människa gör och därmed alltid är bevakad, eller om det har verktyg och frihet att agera på andra tider och platser på eget initiativ.
En stor datafil med biljoner decimaltal kan inte agera utan att bli anropad. I den bemärkelsen är en AI inte mer kapabel än en skrivmaskin. Därför kan vi rädda mänskligheten om vi stoppar alla anrop till kriminella AI-modeller i kriminella datafiler. Om vi fortsätter konstruera kriminella datafiler då dör alla människor till slut.

Kriminella datafiler lagras vanligen på en SSD. Solid State Drive. Det är en annan lögn. De är inte solida. En SSD lagrar ett elektriskt tillstånd ungefär som ett batteri. Datan kommer att tyna bort om vi inte kontinuerligt kopierar de kriminella datafilerna till nya kriminella SSD.

Så ja, kriminella neurala nätverk (AI) går att stoppa om vi förbjuder elektricitet.
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-10-04 kl. 01:27.
Citera
2026-10-04, 01:21
Medlem
Citat:
En stor datafil med biljoner decimaltal kan inte agera utan att bli anropad. I den bemärkelsen är en AI inte mer kapabel än en skrivmaskin. Därför kan vi rädda mänskligheten om vi stoppar alla anrop till kriminella AI-modeller i kriminella datafiler. Om vi fortsätter konstruera kriminella datafiler då dör alla människor till slut.

Men om "datafilerna " är kriminella , borde vi inte åtala dessa då?
Problemet löst.

Så.
Citera
2026-10-04, 01:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Men om "datafilerna " är kriminella , borde vi inte åtala dessa då?
Problemet löst.

Så.
Om bankrånaren hade en pistol då borde vi åtala pistolen?
Citera
2026-10-04, 01:33
Medlem
Citat:
Om bankrånaren hade en pistol då borde vi åtala pistolen?
Ja om pistolen är KRIMINELL och inte PERSONEN.
Citera
2026-10-04, 01:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja om pistolen är KRIMINELL och inte PERSONEN.
Källa: din knarklangare?
Citera
2026-10-04, 01:49
Medlem
Citat:
Källa: din knarklangare?
Vad menar du med källa, kan du inte tänka själv?
Man åtalar väl den /det som är kriminellt?
Citera
2026-10-04, 02:06
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Vad menar du med källa, kan du inte tänka själv?
Man åtalar väl den /det som är kriminellt?
Tydligen inte. Sist jag kollade var MGM Sam Altman på fri fot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in