2026-09-13, 18:10
Medlem
Hur upplever ni det runt omkring er med att det slängs med diagnoser på vart och vartannat barn?

Om ett barn springer mkt! - ADHD
Om ett barn är väldigt lugnt och bara pysslar - Autism
Om ett barn sjunger ofta. Nynnar ofta - ADHD
Om ett barn har mkt förstoppning - Autism

Ja det sistnämnda har man hört av en som arbetar som barnpsykolog.

Jag blir inte så stressad längre utan mer va fan är det här? Hur kan det va så?

Så min fråga är…

Vad är ett normalt barn mellan 5-10 år 2026? Som inte får diagnos kastat på sig av någon? Utifrån det ovannämnda också
Senast redigerad av Minkapten 2026-09-13 kl. 18:13.
Citera
2026-09-13, 18:48
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
I vilket fall som helst,
Jävlar anamma vad skönt att vi snart har robotar som kan jobba.
Jag hade inte velat ha framtidens idioter till att steka min hamburgare.

Det kanske är därför det är så viktigt att alla människor är utvecklingsstörda.
Dom kan inte jobba.
Inga jobb går därmed förlorade pga utvecklingen.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-09-13 kl. 18:51.
Citera
2026-09-13, 19:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur upplever ni det runt omkring er med att det slängs med diagnoser på vart och vartannat barn?

Så min fråga är…

Vad är ett normalt barn mellan 5-10 år 2026? Som inte får diagnos kastat på sig av någon? Utifrån det ovannämnda också

Du spinner säkert igånt på diagnosen trotssyndrom (oppositional defiant disorder)
Citera
2026-09-14, 14:02
Medlem
Kastbars avatar
Citat:

Så min fråga är…

Det slängs tyvärr runt diagnoser, ingen tvekan. Även om just de exempel du pekade ut, TS, givetvis inte är några symtom på adhd/autism.. Om en psykolog eller läkare har sagt det så är det dags att ta deras legitimation ifrån dem!

Barn av idag är inte riktigt som vi var, kanske p.g.a all teknologi.. Men de springer så klart mycket också och går igenom samma faser.
Senast redigerad av Kastbar 2026-09-14 kl. 14:14.
Citera
2026-09-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastbar
Det slängs tyvärr runt diagnoser, ingen tvekan. Även om just de exempel du pekade ut, TS, givetvis inte är några symtom på adhd/autism.. Om en psykolog eller läkare har sagt det så är det dags att ta deras legitimation ifrån dem!

Barn av idag är inte riktigt som vi var, kanske p.g.a all teknologi.. Men de springer så klart mycket också och går igenom samma faser.

Ja man blir ju såklart fundersam och börjar tänka själv. Inte för att det är fel utan för att barn kanske då behöver hjälp?

Men just det där med att det gärna springs, dottern vill väldigt ofta leka med vänner mer än vara hemma. Hon nynnar, sjunger och spratlar. Men kan samtidigt sitta och kolla film och tv, sitter still i skolan etc.
Att då ändå behöva fundera om det är adhd för någon som arbetar som psykolog säger att det inte är något som helst snack om saken...
Citera
2026-09-14, 18:28
Medlem
Kastbars avatar
Citat:
Ja man blir ju såklart fundersam och börjar tänka själv. Inte för att det är fel utan för att barn kanske då behöver hjälp?

Men just det där med att det gärna springs, dottern vill väldigt ofta leka med vänner mer än vara hemma. Hon nynnar, sjunger och spratlar. Men kan samtidigt sitta och kolla film och tv, sitter still i skolan etc.
Att då ändå behöva fundera om det är adhd för någon som arbetar som psykolog säger att det inte är något som helst snack om saken...

Precis! Det är det man som vuxen/förälder får hålla ett öga på.

Barn har ju naturligt mycket "spring i bena", det är sen gammalt. Sen vad som är FÖR mycket..... Jadu, det är väldigt svårt att gradera det där. Det finns väl olika tester som psykologer gör, tänker jag. Det är dock positivt att din dotter kan sitta still i skolan, som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in