2026-09-13, 15:02
Medlem
Jag har ett 1000 Mb/s abonnemang genom Bredband2 men kommer inte upp i mer än ca 920 Mb/s trots att jag använder Cat6a-kabel, kör via ett erkänt snabbt DNS (US -> Quad9: 9.9.9.9) och har 2,5 Gb/s nätverkskort. Kan det ha betydelse att jag bor så långt norrut som Kiruna?

Ni som får exakt eller mer i hastighet än det abonnemang ni valde, hur lyckades ni med det?
Citera
2026-09-13, 15:19
Medlem
1000Mb/s innebär upp till 1000, allt under är acceptabelt, kan vara 500 utan att bryta mot avtalet, Telenors 1000/1000 innebär 500-1000mb/s.
Mitt Tele2 250/50 ger 250-260/50-55 mb/s beroende på tidpunkt på dygnet.
Citera
2026-09-13, 16:03
Medlem
JustTrollings avatar
Mot vad får du 920 Mbit? Om du menar att du testar med typ Bredbandskollen eller Speedtest.net och liknande så finns förluster mellan dig och servern. Att du får ut 920 Mbit mot en specifik server på en specifik plats betyder inte att din lina är 920 Mbit. Den är nog 1000 Mbit, men finns förluster. Sedan är Bredband2 kända för att ha lite sämre peering.
Citera
2026-09-13, 17:16
Medlem
Mäter du direkt i väggen eller via router?
Är det via router så är det routerns WAN-LAN throughput som kan limitera.
Mät direkt från uttaget via Bredbandskollen, så får du mätningen direkt mot tjänsteleverantör.
Jag får ut 936-951 ner/upp via routern och 13ms latens, detta via Bahnhof 1000/1000, kör du lika så får man väl säga att din hastighet är ok, prova också mät vid olika tidpunkter, när jag hade BB2 så blev det riktigt dåligt eftermiddag/kväll pga att signalen tydligen routades om.
Vill du nörda ner dig, så kör du en pingplotter, då ser du vilka noder som kan vara problematiska.
Senast redigerad av peckapecan 2026-09-13 kl. 17:21.
Citera
2026-09-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Mot vad får du 920 Mbit? Om du menar att du testar med typ Bredbandskollen eller Speedtest.net och liknande så finns förluster mellan dig och servern. Att du får ut 920 Mbit mot en specifik server på en specifik plats betyder inte att din lina är 920 Mbit. Den är nog 1000 Mbit, men finns förluster. Sedan är Bredband2 kända för att ha lite sämre peering.

Vad syftar du på med peering?
Citera
2026-09-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Mäter du direkt i väggen eller via router?
Är det via router så är det routerns WAN-LAN throughput som kan limitera.
Mät direkt från uttaget via Bredbandskollen, så får du mätningen direkt mot tjänsteleverantör.
Jag får ut 936-951 ner/upp via routern och 13ms latens, detta via Bahnhof 1000/1000, kör du lika så får man väl säga att din hastighet är ok, prova också mät vid olika tidpunkter, när jag hade BB2 så blev det riktigt dåligt eftermiddag/kväll pga att signalen tydligen routades om.
Vill du nörda ner dig, så kör du en pingplotter, då ser du vilka noder som kan vara problematiska.

Bör man inte koppla via routern när man har fått en sådan från Bredband2? Jag har inte provat med att köra direkt från det passiva fiberuttaget. Vad vinner resp. förlorar man på att inte koppla via routern?

Angående pingplotter så får du gärna tipsa om någon du själv har använt.
Citera
2026-09-13, 19:45
Medlem
Ett tips: Prova både med en kort (max 2 m) och en lång (20-30 m) kabel mellan datorns nätverkskort och routern respektive mellan routern och operatörens uttag.

Gigabit ethernet använder ju alla fyra paren i en nätverkskabel och kör dubbelriktad kommunikation (full duplex) på allihop. Man kan säga att det är fyra parallella 250 Mbit/s förbindelser.
Nu har det hänt ibland att nätverksutrustning inte är riktigt så välkonstruerad som den borde vara. Det kan t ex hända att gigabit-portarna sänder med för låg eller för hög nivå, att det blir överhörning mellan de fyra förbindelserna, eller att reflektionsdämpningen är för dålig (jämför med hur man ibland kunde höra sitt eget tal kraftigt i luren på den analoga telefonins tid, eller med hur viktigt det är att få bra ståendevågförhållande på antennen till en radiosändare).

I varje fall, om det finns problem av det där slaget så brukar de slå igenom antingen med en mycket kort eller en mycket lång kabel, medan kommunikationen kan fungera klockrent i det andra fallet. Därför lönar det sig att testa med både kort och lång kabel. Det kan ev också vara värt att prova med kablar som teoretiskt sett ska vara sämre än Cat 6a , t ex en gammal Cat 5 eller 5E om man har någon liggande.
Citera
2026-09-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Bör man inte koppla via routern när man har fått en sådan från Bredband2? Jag har inte provat med att köra direkt från det passiva fiberuttaget. Vad vinner resp. förlorar man på att inte koppla via routern?

Angående pingplotter så får du gärna tipsa om någon du själv har använt.

Routerns uppgift är att dels säkra dina klienter du har kopplade via den, samt wififunktionen.
Du kan prova koppla direkt i uttaget för att se om det blir bättre hastighet.
Routrar man får av tjänsteleverantörer brukar inte vara så bra.
Vad för router har du ?

Jag har använt nedan pingplotter, där ser du även hur mycket jitter man har.
https://www.pingplotter.com/products/professional/?mtm_campaign=visibility-desktop-hero
Senast redigerad av peckapecan 2026-09-13 kl. 19:57.
Citera
2026-09-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Ett tips: Prova både med en kort (max 2 m) och en lång (20-30 m) kabel mellan datorns nätverkskort och routern respektive mellan routern och operatörens uttag.

Gigabit ethernet använder ju alla fyra paren i en nätverkskabel och kör dubbelriktad kommunikation (full duplex) på allihop. Man kan säga att det är fyra parallella 250 Mbit/s förbindelser.
Nu har det hänt ibland att nätverksutrustning inte är riktigt så välkonstruerad som den borde vara. Det kan t ex hända att gigabit-portarna sänder med för låg eller för hög nivå, att det blir överhörning mellan de fyra förbindelserna, eller att reflektionsdämpningen är för dålig (jämför med hur man ibland kunde höra sitt eget tal kraftigt i luren på den analoga telefonins tid, eller med hur viktigt det är att få bra ståendevågförhållande på antennen till en radiosändare).

I varje fall, om det finns problem av det där slaget så brukar de slå igenom antingen med en mycket kort eller en mycket lång kabel, medan kommunikationen kan fungera klockrent i det andra fallet. Därför lönar det sig att testa med både kort och lång kabel. Det kan ev också vara värt att prova med kablar som teoretiskt sett ska vara sämre än Cat 6a , t ex en gammal Cat 5 eller 5E om man har någon liggande.

Tack men jag har inte lust att köpa en 20-30 m kabel bara för att testa det där. I övrigt är det ändå en intressant information. Jag upplever dock inget funktionsproblem utan tycker bara att mitt bredband åtminstone borde hamna på runt 950 Mb/s. När jag bodde i Ulricehamn och hade ett 500 Mb/s abonnemang så fick jag över 600 Mb/s med BB2 så det verkar finnas en skillnad mellan orterna som har runt 180 mil emellan sig.
Citera
2026-09-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Routerns uppgift är att dels säkra dina klienter du har kopplade via den, samt wififunktionen.
Du kan prova koppla direkt i uttaget för att se om det blir bättre hastighet.
Routrar man får av tjänsteleverantörer brukar inte vara så bra.
Vad för router har du ?

Jag har använt nedan pingplotter, där ser du även hur mycket jitter man har.
https://www.pingplotter.com/products/professional/?mtm_campaign=visibility-desktop-hero

Tack för informationen och länken. Jag har försökt finna på BB2´s hemsida vad deras router heter men det står tyvärr inte där Lyckas du få fram vad den heter?
Citera
2026-09-16, 16:00
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Koppla via routern är det man oftast vill göra, inte minst för skyddet det ger. Men vill du testa max kapacitet via bredbandskollen på din dator vill du naturligtvis inte ha något annat i vägen just då. Annars mäter du troligen WAN-LAN på din router, som verkar duglig eftersom du får 920 Mbit. Den gamla klassiska routern Linksys WRT54GL maxar på lite drygt 30 Mbit och även en hyfsat modern router kan ha problem att utnyttja 1000 Mbit fullt ut. 920 Mbit via routern tyder som sagt på att Bredband2 försett dig med rätt grejor.

2,5Gbit NIC, CAT6-kabel och en snabb DNS bör påverka ungefär lika mycket som färgen på tröjan du har på dig men router i vägen eller ej bör nog ge en liten skillnad i alla fall.
Citera
2026-09-17, 10:15
Medlem
Förbrukar ts ens 1000 Mbit/s? Jag är skeptisk till detta. Man behöver ungefär 25 Mbit/s för att kunna se innehåll i 4K.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in