Citat:
Ursprungligen postat av
deWolfe
Jag kom över en bok i biblioteket här om veckan som beskrev Stockholms gentrifiering, däribland en siffra om att på 1970 talet var en majoritet (70% vill jag minnas) av de boende innanför tullarna låginkomsttagare något jag var helt ovetandes om. Jag tycker att det är ett intressant fenomen då dagens socioekonomiskt utsatta områden förhåller sig långt borta från innerstaden.
Det fick mig att tänka på hur det var att bo på Östermalm under denna period. Ett område som sedan sin uppbyggnad i slutet av 1800 talet bebotts av personer med god ekonomisk ställning men som, till skillnad från idag, måste ha omgivits av fattiga områden, vilket därtill borde dragit med sig den skit som fattiga områden ofta dras med- rån, stölder, fylla osv.
Dagens Stockholm som plats med krav på stor plånbok är det enda Stockholm jag, som född långt senare, känner till. Hur var Östermalm och hur var Södermalm, finns det några som helst riktiga arbetare kvar på söder, som lever kvar i sin bostad de köpte för en rimlig summa innan allt skenade? Eller har de alla fördrivits till förorterna?
Både jag och min mor är uppväxta på Södermalm (dock på varsin sida).
Många av hyresrätterna på Södermalm började kring 90-talet ombildas till bostadsrätter.
Som försteköpare av en br köper / köpte man det hyfsat förmånligt, och gjorde en vinst när man sålde.
I den vevan började "folkutbytet".
Fördelen med innerstadshyresrätter var att sammansättningen av grannar var blandad.
Nu menar jag
inte etnicitet; blatteproblemet fanns inte då.
Mitt gamla Södermalm finns inte kvar.