2026-09-13, 10:17
Medlem
Saxat från polisen.se:

"Misshandel, Timrå

Under natten har polisen larmats till en adress i Timrå kommun. På plats finns en man och en kvinna, de två har en relation sedan tidigare. Man samtalar med mannen och kvinnan. Mannen uppges ha betett sig kontrollerande mot kvinnan. Mannen grips, misstänkt för psykisk misshandel. Anmälan upprättas. Mannen anhålls senare efter beslut från åklagare."

Känns som att de nya lagarna börjat tillämpas tillslut. Någon som vet mer?
Citera
2026-09-13, 10:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Låter ju helt bisarrt, som taget ur en dystopisk framtidsroman. Man kan nu få en person anhållen bara genom att påstå saker helt utan några bevis.
Citera
2026-09-13, 10:30
Medlem
J.Doessons avatar
Vilken handlingsförlamande människa. Varför lämnade hon inte bara då om han nu är så kontrollerande.
Citera
2026-09-13, 10:47
Medlem
Den här lagen har män välkomnat för att dom tror att det kommer slå hårdare mot kvinnor. Jag tror statistiken kommer vara rätt jämn i detta fall men att män fortfarande kommer vara överrepresenterade eftersom psykiskt våld ofta förekommer i fall där fysiskt våld finns och män är överrepresenterade där.
Citera
2026-09-13, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Vilken handlingsförlamande människa. Varför lämnade hon inte bara då om han nu är så kontrollerande.

Därför att när du lämnar en sådan människa är det vanligt med eftervåld. Personen lägger då hela sin ”själ” på att förstöra och trakassera dig på håll.
Du blir aldrig fri om du råkat bekanta med en sådan. Personen livnär sig och frodas av att förgöra dig, gång på gång. Den njuter av det. Och som någon redan kommenterat så kan det bli svårt med bevisning och det njuter monstret ännu mer av. Fritt spelrum sas.
Citera
2026-09-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Låter ju helt bisarrt, som taget ur en dystopisk framtidsroman. Man kan nu få en person anhållen bara genom att påstå saker helt utan några bevis.

Hur vet du att det är utan bevis? Kan finnas inspelningar och allt möjligt?
Citera
2026-09-13, 11:22
Medlem
Citat:

Det finns olika grader av psykisk misshandel förstår du, riksnöt. Om personen är extremt rädd och under dödshot, så är det t.ex inte alltid så lätt. Det kanske finns barn i bilden, personen kanske är helt isolerad från vänner och familj osv
Citera
2026-09-13, 11:45
Medlem
Citat:
Att mannens berättelse för poliserna skulle kunna avslöja ett sånt beteende är ju förstås helt uteslutet i din begränsade tankevärld?
Ofta hör man såna människor säga saker som är helt bisarra för "vanligt" folk men för dom är det självklart och naturligt.
Har själv blivit utsatt och så långt som två år efter att jag lämnat henne gjorde hon allt i sin makt för att kontrollera mig.
I polisförhör medgav hon utan vidare att hon begått gärningarna men hänvisade till "Jamen jag trodde ju att han hade nån där"

Citat:
Ursprungligen postat av levi9
Hur vet du att det är utan bevis? Kan finnas inspelningar och allt möjligt?
Doktorn här kanske har ett skitfilter som han ser allt genom.
Mycket populärt.
Ett annat filter som brukar vara populärt hos dom som gillar skitfiltret är guldfiltret.
Gemensamt är att båda bekräftar den egna uppfattningen och båda är enögda.
Dom klarar nämligen inte av att ha båda ögonen öppna samtidigt, blir komplicerat då.
Citera
2026-09-13, 12:00
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Läser du inte vad jag skrev. Jag har själv lämnat en sån människa. Så riksnöt kan du vara själv.
Vad bra. Var h*n sexuellt obegåvad eller vad var h*ns charm ?
Det var otrohet och sedan lögner eller offtopic ?
Citera
2026-09-13, 12:07
Medlem
Citat:
Läser du inte vad jag skrev. Jag har själv lämnat en sån människa. Så riksnöt kan du vara själv.

Du öppnade med "Vilken handlingsförlamande människa. Varför lämnade hon inte bara?" vilket är den mest oförstående kommentaren man kan ge i en sån här situation. Speciellt, om man som du, "lämnat själv".
Citera
2026-09-13, 12:36
Avslutad
Citat:
Var ju besvärligt första tiden förstås. Men helt klart värt det annars var risken att han skulle ha dräpt mig tids nog eller att jag skulle blivit så trasig och avslutat antingen mitt eller hans. Såna personer vill sällan ändra på sig. Psykopater är inte att leka med.

Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
Hur länge var du själv handlingsförlamad innan du lämnade honom?
Var det en process som tog fem minuter, två dagar in i relationen eller?
Ringde du efter polis nån gång?
En sån handling är nämligen ofta det första steget att lämna - det är då det blir tydligt att det här är röva.
"Fan, behöva ringa snute! Nu får det vara nog"

Det är inte alla som vågar ringa polisen. Du kan bli straffad av en giftig person ifall du gör det. Och det kan bli en fara för ditt liv vilket kan bli svårt att övertyga polisen om. Och sen är det försent.
Om du dessutom blivit isolerad från familj, vänner eller tom. ditt arbete så har du ingen som kan hjälpa dig. I värsta fall har gärningspersonen redan utformat ett upplägg så att hela ditt nätverk står på misshandlarens sida.
Citera
2026-09-13, 13:00
Avstängd
Citat:
I dagens samhälle behövs otroligt höga bevis som tyvärr leder till att många offer inte får upprättelse (och hur ska de kunna få det i Sverige ändå med så låga straff och lyxfängelser...)...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in