2026-09-13, 09:03
Medlem
ansluts avatar
Var hantverkare hemma för ett par veckor sedan. Skulle renovera lite i alla lägenheterna. Man skulle plocka undan lite för att underlätta för dom fick man information om. Jag har det fint och prydligt, och självklart följde jag instruktionerna om hur man skulle underlätta. Men man har ibland fått inblick i vissa lägenheter och det ser ibland ut som en bomb exploderat där inne. Vad är det värsta ni hantverkare sett och hur har hyresgästerna det generellt i sina hem?
Citera
2026-09-13, 09:15
Medlem
Minimuchers avatar
Generellt har folk det ganska bra i sina hem.
Däremot när man ska förlägga kabel i garage och förrådsutrymmen brukar det vara katastrof. Så pass illa att jag ber dem städa upp och jag får återkomma. Blir tok för dyrt om jag ska hoppa runt bland gammal bråte och flytta runt skit.

Sen har vi ju en del undantag, brukar vara enskilda personer som inte kan hålla oordning alternativt barnfamiljer. Skulle väll säga mindre än 5% av kunderna.

1% av kunderna glömmer till och med bort att lägga undan sina sexleksaker ^^
Citera
2026-09-13, 09:51
Medlem
Ett intressant fenomen är att de som har väldigt välstädat säger ” Kom in. Du behöver inte ta av dig skorna”. Medans de som har smutsigt ofta säger till om att man ska ta av sig skorna.

Påfallande många har det så eländigt att polisen skulle komma och hämta barnen om man gjorde en orsanmälan.
Citera
2026-09-13, 10:25
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Påfallande många har det så eländigt att polisen skulle komma och hämta barnen om man gjorde en orsanmälan.
För informations skull så är det inte polisens jobb att hämta barn och på begäran från orosanmälan utan det tillfaller Socialtjänsten. Sen beror anmälan på hur akut det låter, olika möjligheter finns men oftast skickas meddelande att man avser komma, dvs ger rättelsetid, ev. polis är till ifall anmälde är motsträvig att det finns risk för våld.
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Jag har det fint och prydligt...Men man har ibland fått inblick i vissa lägenheter
ditt analhål stinker nog lika hur mycket du än sniffar i andras
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
1% av kunderna glömmer till och med bort att lägga undan sina sexleksaker ^^
så hur många dildon och kaniner har du samlat upp hittills från jobbet ?
Citera
2026-09-13, 10:58
Medlem
Beror på område skulle jag säga.

I mer "utsatta" områden där många invandrare bor vettiga så verkar det vara status med största tjockaste mattan på golvet. En stor soffa som täcker i princip hela rummet. Kommer man ut på en evt balkong så får man gnida sig imellan. Stor TV. Största TV n som går att inbringa. Gärna i kombination med ett stort vitrinskåp och tvbänk. I sovrummen är det oftast inklämda så många sängar av billig kvantitet. Dålig belysning överlag förutom den där Ultra vita operationslampan som hänger i vardagsrummet. Oftast rätt välstädat och fint skulle jag säga. Men inte sällan man vill ta av sig skorna för det känns som att vara i en 70 tals villa med golvmatta där både läsk och godis har arbetat sig igenom åren. I vitrinskåpet står det givetvis Cocacola burkar av olika modeller men främst med namn samlande. Verkar vara en trend för invandrare?

Hittat både vapen, droger, ammunition i källare och kökslådor i de mer "utsatta" områden. Inte kanske klassade enligt polisen utan generellt av invånarna i staden.

Sen kan man komma till lgh brevid. Där sitter Anders 57 år och tömmer systemet på långburk när det står tillräckligt många burkar för att inte rymmas i 2 kassar. Ett stort tv bord och igendragna gardiner. Inte nödvändigt vis stökigt eller så. Men man ser helt klart hur nerbrutna och tragiskt en hel del personer bor. Jag har nog aldrig sett ett mer tragiskt Svenskt hem.

Sen när man kommer till en grek eller folk där runtomkring så kan de ha satt upp massa stora "marmor" pelare och massa takdekorationer. Detta i hyreslägenheter. Sparsamt inrett.

Svenska barnfamiljer känns som det är så jäkla mycket grejor och leksaker. Allting är kaos. Inte nödvändigt att det är gamla grejor eller nytt utan det är 15 år gamla grejor. Givetvis bor de alltid ett rum för smått än vad som känns lämpligt.

Varit inne i lgh hos rena knäppgökar. Allt från folk som blev utsläppta från mentalsjukhusen eller bara blev klassade som rent arbetsbefriade. Det kan stå 17 travar med tidningar och en liten smal gång i lgh. Inte nödvändigt skitit utan bara mer att det är så jävla massa onödig skit.

En annan foliehatt hade satt egna skjutlås på lägenhetsdörren. Inget man fattade hur fan han låste upp detta. Nu snackar vi 1m bred 1x1dm stor cylinder som åkte ut. Om han var rädd för staten eller sina grannar vet jag inte. Men kändes mer som att han höll frugan inne. Men deras 2? barn var det inga problem med. Lagade radioapparater men hade ingen Tv hemma och allmänt skum. Här är nog en av de gånger jag varit obekväm med att vara inne hos folk.

De som klagar på jobb utförda av hantverkare verkar överlag vara de som har minst att säga till om. Allt från att väggen är flammig efter målning till att elementen är kalla. Sen att de helgen innan slagit sönder hela lägenheten eller polisen ständigt är hemma hos de spelar ingen roll. Det är oerhörda pengar de kostar samhället för att bla bostadsbolagen inte kan eller vågar sparka ut de. Det är enklare att laga det igen och igen.

Hos husägare brukar det mer kännas som att man har en områdes tävling om dyraste bilen på gatorna. lite så att man ska ha mest och leva fint "överklass samhälle". Visst fan är det alltid en massa skit i förråden. Garaget används som soptipp. Där står det 2 cyklar men lådor med presentpapper från 2 julafton tillbaka. Otroligt vad folk samlar skit. Givetvis står det en spade i trädgården i flera månader. Taken på husen är oftast otroligt eftersatta.

Varit inne i hus där man haft elinstallationer från 50 talet. 2-3 datorer igång och 2 elfläktar. Vi fick ringa elektriker som fick riva exakt allting då det då fullständigt brann i dosorna. Det var nog inte många timmar bort från att 1800 tals kåken hade brunnit upp. Konstigt nog så lipade man över kostnaden när man hade velat lägga pengarna på 2 nya badrum. Men vad gör man med ett nytt badrum om huset brinner ner samma kväll?
Slum där ungarna hamnat snett med ändå ska supa varje kväll från 15-20 ålder.

Brukar inte så ofta numera ränna runt utan mest industrier känns det som. Bara komma och gå vilket känns skönt på jobben. Så länge jobbet blir utfört och tiderna sköts så är det nog mest smidigaste.
Sen sen man ju lite på folket vad det är för folk som företag har bidrag för att ta hand om. Det är de få somalier som har fått en hittepåtjänst gärna inom kommun och landstig eller myndighet där de i princip bara har som jobb att plocka ur diskmaskinen. Bra att de har ett "jobb" men liksom varför behöver vi ens de?

De skönaste ställena överlag att jobba hos är ute hos mindre företag, mindre orter hos villaägare och så. De har en helt annan syn på livet där fixar du det så är vi nöjda. De förstår att rom inte byggdes på en dag utan är helt nöjda med att bara de får en status uppdatering då och då så är det sommarens bästa dag.

Sen ta gärna en åktur runt om i Sverige utanför motorvägen. Det är inte så att Sverige är ett rikt land. Vissa orter är riktigt nergångna där husen inte fått se en färghink på 20 år. Skulle jag säga så trodde jag faktiskt att folk hade de finare hemma. Mer välstädat men framför allt att generella standarden på bostadens skick var betydligt högre än vad den faktiskt är. I nybyggda villa kvarter så är det lite halvmörkt. Men centrum överlag i de flesta städer så är man inte nere i på vissa tider pga av små hittepågängen.
Citera
2026-09-13, 13:20
Medlem
slagskotts avatar
Det stora flertalet har det fint och prydligt, iaf. de som bor i hus och det skiljer också enormt mycket från de som bor i bostadsrätt och hyresrätt.

De som bara hyr brukar bo relativt litet, de brukar ha mindre pengar att röra sig med och de har det stökigast helt klart.

De som bor i bostadsrätter brukar ha det bättre men det finns undantag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in