Igår, 07:58
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Jag är nyfiken på hur det fungerar för er som har flyttat till Kiruna eller Gällivare för att börja jobba.

Jag har sökt ett par tjänster (LKAB) i dessa områden och är väldigt intresserad av möjligheten att flytta upp. Det som däremot gör det lite svårt är bostadssituationen. Man har hört att det är högt tryck på hyresmarknaden, Kiruna i synnerhet.

Eftersom LKAB även har LKAB Fastigheter undrar jag om det finns möjlighet för anställda eller personer som får en anställning hos LKAB att få hjälp med bostad eller få tillgång till någon form av personalbostad/bostadskö? Alltså typ någon form av förtur. Rent spontant så tänker jag att de bör göra det annars lär de ju inte få dit den kompetens som efterfrågas?
Citera
Igår, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenAvBajs
Jag är nyfiken på hur det fungerar för er som har flyttat till Kiruna eller Gällivare för att börja jobba.

Jag har sökt ett par tjänster (LKAB) i dessa områden och är väldigt intresserad av möjligheten att flytta upp. Det som däremot gör det lite svårt är bostadssituationen. Man har hört att det är högt tryck på hyresmarknaden, Kiruna i synnerhet.

Eftersom LKAB även har LKAB Fastigheter undrar jag om det finns möjlighet för anställda eller personer som får en anställning hos LKAB att få hjälp med bostad eller få tillgång till någon form av personalbostad/bostadskö? Alltså typ någon form av förtur. Rent spontant så tänker jag att de bör göra det annars lär de ju inte få dit den kompetens som efterfrågas?
Köp en husvagn och dundra upp. Bo på en camping vad som helst
Citera
Igår, 11:50
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2026-08-21
Köp en husvagn och dundra upp. Bo på en camping vad som helst

Är 40+ med över 15 år inom tech. Tror du seriöst jag vill bo i en husvagn med fru och barn? Är inte 18 år och ska på mitt första jobb nere i någon skitig gruva. De hundåren är förbi.
Citera
Igår, 11:52
Medlem
Citat:
Är 40+ med över 15 år inom tech. Tror du seriöst jag vill bo i en husvagn med fru och barn? Är inte 18 år och ska på mitt första jobb nere i någon skitig gruva. De hundåren är förbi.
Och du ska alltså hyra en pissig kokvrå i Kiruna? Du blandar och ger som en zigenare just nu.
Citera
Igår, 13:34
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ditt val av nick talar inte för det.
Du vet att det är kallt i Kiruna va? Väldigt kallt om vintern.
Citera
Igår, 13:50
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ditt val av nick talar inte för det.
Du vet att det är kallt i Kiruna va? Väldigt kallt om vintern.

Inte nödvändigtvis kallare än Östersund.
Citera
Igår, 20:27
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

LKAB hänvisar på sin hemsida till https://www.lkabfastigheter.se/ om man ska flytta till Kiruna för att jobba hos dem.
Citera
Igår, 20:50
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
LKAB hänvisar på sin hemsida till https://www.lkabfastigheter.se/ om man ska flytta till Kiruna för att jobba hos dem.

Tack för ett vettigt svar. Men även om jag reggar mig idag och får jobberbjudande om en månad så kommer jag knappast ha tillräckligt med köpoäng för att konkurrera med andra. Känns ju rimligt om man får förtur om man får jobb på LKAB. Kan det stämma?
Citera
Idag, 00:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Tack för ett vettigt svar. Men även om jag reggar mig idag och får jobberbjudande om en månad så kommer jag knappast ha tillräckligt med köpoäng för att konkurrera med andra. Känns ju rimligt om man får förtur om man får jobb på LKAB. Kan det stämma?
Det är ju bara att läsa innantill.
https://www.lkabfastigheter.se/kundservice/uthyrningspolicy/
Citera
Idag, 06:38
Medlem
https://uthyrningsportal.se/hyresbostad/kiruna-kommun?sw_lat=67.80034455064845&sw_lng=20.13765090 6351496&ne_lat=67.90697318914195&ne_lng=20.3752490 93664564

Här har du ett antal lägenheter. Vad det sedan är för regler för att hyra dessa, vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in