2026-09-13, 07:27
Medlem
Morgonrodnads avatar
Tänkte gå och rösta nu. Hade tänkt rösta på AFS men tycker ändå att Kasselstrand har tungan lite väl långt upp i Putins ändalykta. ÖP är inte helt rena på den fronten heller men de är iaf inte lika illa där.

Kandiderar ÖP i hela landet till riksdagen, kommer en röst utanför Örebros län att räknas?

Det viktigaste för mig är att bidra till ett högt valdeltagande så att inget litet extremistparti som liberalerna riskerar att sitta kvar i riksdagen.
Citera
2026-09-13, 07:30
Medlem
RGB-belysnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Tänkte gå och rösta nu. Hade tänkt rösta på AFS men tycker ändå att Kasselstrand har tungan lite väl långt upp i Putins ändalykta. ÖP är inte helt rena på den fronten heller men de är iaf inte lika illa där.

Kandiderar ÖP i hela landet till riksdagen, kommer en röst utanför Örebros län att räknas?

Det viktigaste för mig är att bidra till ett högt valdeltagande så att inget litet extremistparti som liberalerna riskerar att sitta kvar i riksdagen.
Jadå din röst räknas även om du bor utanför Örebro.
Citera
2026-09-13, 07:31
Medlem
Tavastehuss avatar
Man kan rösta på ÖP till riksdagen var man än bor i landet.

Det är dock i Örebro län som ÖP anser sig ha en chans att komma in i riksdagen via 12%-regeln.

Får han däremot över 1% totalt i landet får ÖP sina röstsedlar utlagda i vallokalerna i nästa val.
Citera
2026-09-13, 08:13
Medlem
RedXs avatar
Det räknas såklart, men är totalt bortkastat.

ÖP’s chans att ta ett mandat ligger i att de får över 12% (nåt sånt) specifikt i Örebro län. De har ingen chans alls att få 4% totalt och att ta sig in i Riksdagen den vägen.

Så bor du utanför Örebro län är det meningslöst att rösta på dem.
Citera
2026-09-13, 08:17
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

ÖP’s chans att ta ett mandat ligger i att de får över 12% (nåt sånt) specifikt i Örebro län. De har ingen chans alls att få 4% totalt och att ta sig in i Riksdagen den vägen.

Ja, de kommer aldrig in i riksdagen på det vanliga viset. Men som sagt, det är inte oviktigt att få 1% för röstsedlar utlagda, och sedan 2,5% för rätt till partibidrag.

Men rekommenderar ändå folk att bara rösta ÖP om man bor i Örebro län. På riksplanet kan ni ta nån annan.
Citera
2026-09-13, 08:23
Medlem
Epimaness avatar
Citat:

Ju högre resultat desto bättre för ett parti. Om de skulle bli det självklara valet utanför riksdagen så vinner de röster nästa val. Om de växer från val till val så kommer de komma in till slut.

Så, det är inte meningslöst. Men att agera så långsiktigt klarar ju bara de som skulle klara av Marshmallowestet...
Citera
2026-09-13, 08:24
Medlem
Citat:

Absolut inte bortkastad.
Får dom 1% i landet (något långsökt, men inte lika långsökt som att de skulle få 4%) så är det massa stöd som kickar in till nästa val, bland annat att man får hjälp med valsedlar och liknande.
Systemet gynnar dig mer ju större du blir, och det sker vid vissa %.
Dessutom skulle det bli ett jävla liv i media, vilket bara det är anledning nog att rösta på dom.

Jag hade röstat på SD, men när jag idag går utanför dörren så ser jag fler negrer än någonsin tidigare. Vad fan har dom hållit på med? Varför har man inte klippt icke-medborgares rätt att rösta i kommun och regionsvalet? Man har minskat "asylsökande", men istället höjt stapeln för "arbetskraftsinvandring" och annat skit så i slutändan är det fortfarande ett massivt inflöde av bajs. Åkesson pratar om att "svenskhet sitter i passet" och var ner till Israel och kysste muren - fyfan.
Att rösta på Örebropartiet om man inte ens bor i länet är idag den bästa proteströsten man kan göra om man inte tänker rösta på 8-klövern eller AfS.

"Neeeeej, då vinner ju rödgröna!!!" - Sverige ska pumpas fullt med niggers och bruna bombbältesbärare oavsett vilken jävla sida som vinner.
Senast redigerad av Runkspenat 2026-09-13 kl. 08:28.
Citera
2026-09-13, 08:29
Medlem
Det finns två spärrar under 4 procentspärren, som är bra att nå upp till.

1% - partivalsedlar utlagda av Valmyndigheten

2,5% - partistöd (pengar)
Citera
2026-09-13, 08:59
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Har du problem med läsförståelsen? Jag röstar främst för att få upp valdeltagandet så att liberalerna kan åka ut.
Citera
2026-09-13, 09:41
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Har du problem med läsförståelsen? Jag röstar främst för att få upp valdeltagandet så att liberalerna kan åka ut.

Då kan du väl rösta på vilket parti som helst (förutom Liberalerna då). Alla röster räknas formellt.
Citera
2026-09-13, 10:02
Medlem
Citat:

Om det är det viktigaste så är varje giltig röst på annat parti än L något som räknas emot de där 4%-en. Notera att det inte är ett krav att partiet du röstar på skall komma in i riksdagen för att nalla på L's procent.

Sen kan man ju fråga sig vad det är som gör att du betraktar L som extremistparti? Då borde ju de rödgröna vara mer av extremistparti. Är det inte värre att de rödgröna extremisterna får sitta själv med makten än att ett extremistparti får sitta på ett hörn av makten?
Citera
2026-09-13, 10:09
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Sen kan man ju fråga sig vad det är som gör att du betraktar L som extremistparti? Då borde ju de rödgröna vara mer av extremistparti. Är det inte värre att de rödgröna extremisterna får sitta själv med makten än att ett extremistparti får sitta på ett hörn av makten?

Hade det funnits en chans att någon annan i 8-klövern åkte ut hade jag förstås röstat i hopp om det också. Däremot bryr jag mig inte nämnvärt om det blir rött eller blått som får chansen att ösa in babbar i landet för de närmaste 4 åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in