2026-09-13, 07:11
Medlem
Epimaness avatar
Kommer ni att övervaka rösträkningen detta val? Har ni gjort det någon gång?
Hur ser ni på det?
Hyser ni några farhågor om att folk borde göra det i större utsträckning i exempelvis förorter eller Norrlands inland?

Skulle ni vilja se internationell övervakning?
Skulle ni vilja se en inhemsk organisation bildades för att övervaka organiserat?

Någon annan relaterad fråga som jag har missat? Fritt fram att skriva ner era funderingar!
2026-09-13, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Kommer ni att övervaka rösträkningen detta val? Har ni gjort det någon gång?
Hur ser ni på det?
Det är på länstyrelsen det bestäms men vad jag vet är det otroligt svårt för utomstående att få insyn om räknandet. Och det är medvetet gjort så
De partier som riskerar att bli av med röster är partierna utanför riksdagen, att deras röster flyttas till partierna i riksdagen
2026-09-13, 07:16
Medlem
hippilis avatar
Övervaka rösträkningen?

Njaee för min del är det ointressant

Fast när jag tänker efter lite, det hade varit intressant att veta hur många procent det är som inte röstar på något
2026-09-13, 07:20
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Övervaka rösträkningen?

Vissa ser det ju lite som en medborgerlig plikt att ha gjort det åtminstone någon gång? Hur ser du på det synsättet? Har du gjort ditt?
2026-09-13, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Övervaka rösträkningen?

Fast när jag tänker efter lite, det hade varit intressant att veta hur många procent det är som inte röstar på något
Statistik ang blankröster respektive inte röstat alls kommer att presenteras - som det alltid görs.
2026-09-13, 07:28
Medlem
Nej, det är ett engagemang som jag inte finner inom mig.

Jag känner mig trygg i att gå till sosselokalen och lämna över röstsedeln till sossearbetaren.
Men visst skulle det vara intressant att för ett år göra det i en SD-lokal med deras personal. Det skulle väl vänsterfolket vara ok med? Eller vill dom bara spela på hemmaplan och allt annat vore ett hot mot demokratin?
2026-09-13, 07:31
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vissa ser det ju lite som en medborgerlig plikt att ha gjort det åtminstone någon gång? Hur ser du på det synsättet? Har du gjort ditt?
Nej jag är en av dom som inte röstar
2026-09-13, 07:37
Moderator
Tinuviels avatar
Fortsätt diskussionen här:
(FB) Hur går rösträkningen till i Sverige?

// mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in