Citat:
Ursprungligen postat av
samuelssonlirar
Om Sverige hamnar i krig eller av andra anledningar människor tvingas att fly som för 100 år sen när svenskar flydde för religion och fattigdom och sånt.
Om du som svensk SDare som tycker det är så viktigt med köttbullar och potatis och EPA bilar hade flytt till typ Australien eller något land och skapat familj, karriär och vänner, hur hade du känt om helt plötsligt efter 20 år blivit utvisad till någon lite kall mörk håla i Sverige igen? (typ Sjöbo som ni äckliga SDare brukar bo)
Hade ni känt att det var mänskligt eller?
Vilka svenskar flydde religion och fattigdom år 1926? Tvärtom hade utvandringen stannat av och under de kommande åren på 1930-talet flyttade fler svenskar till Sverige från USA än tvärtom. Möjligtvis tänker du på Kirunasvenskarna, som flyttade till Sovjetunionen. Vet inte om de hade tyckt att utvisas tillbaka till Sverige skulle vara det värsta ödet:
Citat:
Oavsett vilka anledningar emigranterna till Sovjetunionen under 1920- och 1930-talen hade, var det inte det paradis som det ibland omtalades som i kommunistiska tidskrifter. För de allra flesta innebar det ett liv i fortsatt hårt arbete med knapp tillgång på olika livsnödvändiga resurser, framför allt mat, särskilt under hungersnöden i Sovjetunionen 1932–1933[6]. Forskningen visar inte entydigt hur många som avrättades men säkerställt är att ett antal av de som idag kallas för kirunasvenskar fängslades och mördades under Stalins stora utrensningsaktioner 1936–1937.[7]
Signe Kaskela utvandrade till Ryssland 1932, och det dröjde 24 år innan hon slapp ur den ryska fångenskapen och fick återvända till Sverige. I boken Under Stalins diktatur berättar hon om fattigdom och skräck under Stalins masshäktningar när bland annat hennes make och många vänner försvann.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirunasvenskarna
Nu kanske inte din fråga gäller mig, då jag är etniskt finsk, men om ryssen skulle komma, så skulle jag inte fly Sverige, utan i stället försvara det genom att slå rekord i antal knäppta ryssar. Jag kan även tänka mig att åka och strida för Finland, om Ryssland anfaller där. Min morfar stred mot ryssen under andra världskriget, självfallet flydde han inte landet när det behövde försvaras.
Om du nu tycker att det är så omänskligt att tvingas bo i Sverige, och anser att bli utvisad hit vore ett så fruktansvärt öde, så antar jag att du inte bor här frivilligt? Eller sitter du i fängelse eller har fotboja, om du är i Sverige? Vi lever inte i en kommunistdiktatur, det är tillåtet att lämna landet.