Citat:
Ursprungligen postat av
One2Many
Vi har ingen bostadsbrist i Sverige. Det finns mängder med billiga hyresrätter och bostadsrätter för ingenting i döda bruksorter utan framtid som ingen vill bo i.
Vi har däremot en brist på billiga hyresrätter i storstadsregionerna. Vill du däremot ha en snordyr etta i Barkarbystaden så kan du få den imorgon utan kötid. Det är dock ingen som efterfrågar svindyra nybyggda ettor.
Och nej, det löser inte "problemet" om vi bygger ännu fler dyra hyresrätter ingen vill bo i. Det finns inget parti som har en lösning på den ekvationen.
Jag håller med om att bostadsbristen kan se väldigt olika ut beroende på var i Sverige man bor. Det jag menar är framför allt att det saknas bostäder som vanliga människor faktiskt har råd att efterfråga, särskilt i områden där många vill bo och arbeta.
Att det finns billiga bostäder på orter där få vill bo löser inte situationen för den som behöver en bostad i en storstadsregion. Därför tycker jag att det är intressant att diskutera både hur många bostäder som byggs och vilken typ av bostäder som byggs.