2026-09-13, 08:56
Medlem
40% av hushållen har inte råd med alla basala utgifter. 40% avstod sjukvård och medicin förra året. 40% lever alltså under villkor som idag inte täcker upp för existens minimum i Sverige om man räknar på att vi oftast har rätt till sjukvård. Gratis mediciner och akut tandläkare och hyra.

Jag har också sett att det finns en rörelse som flyttar in i bilar och ofta tillsammans samlas på någon plats och bor tillsammans. Vissa bor på landet. Det sänker deras utgifter enormt. Jag tycker ofta det ser mysigt ut när de bygger riktigt fina mobila hem. Det är den nya vita trenden i USA och den växer tydligen. Det är nästan som en rörelse.
Citera
2026-09-13, 09:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag har sett en del sånt på facebook.

Tangerar inte rent av filmen nomad detta ämnet?

Det är sunt att folk vägrar köpa hus på en dysfunktionell marknad och söker alternativa vägar.
Men de löser problemet på fel sätt.

De skulle bygga husbåtar istället och bo på dessa kostnadsfritt. Det fungerar på många platser. Isynnerhet östkusten.
Så löste folk samma problem tidigare.
Citera
2026-09-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
I Helsingfors kan du få en lägenhet direkt, i Stockholm får du köa i bra många år. Till ungefär samma hyra.

Så det är inte säkert att marknadsmässiga hyror är sämre. Och vi har marknadsmässiga priser det det mesta annat.
Helsingfors kombinerar marknadshyror med en stor andel social housing-lägenheter, precis som alla andra städer där marknadshyror "fungerar".
Citera
2026-09-13, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Det är sunt att folk vägrar köpa hus på en dysfunktionell marknad och söker alternativa vägar.

De skulle bygga husbåtar istället och bo på dessa kostnadsfritt. Det fungerar på många platser. Isynnerhet östkusten.

Filmen heter Nomadland så ingen blir förvirrad.
Citera
2026-09-13, 11:14
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Finns massvis med dokumentärer om detta på youtube.

Kostar typ $2500 för boende.
Och lönen är på $3200

Så alternativet är att bo i bilen

Omräknat till svenska kr blir det ju runt 7 tusen över när hyran är betald🤔
Citera
2026-09-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Hur tänker du att en husbåt blir kostnadsfritt? Hamnplats, el och vvs, värme och/eller kyla, transporter då arbete och affärer troligen inte finns där. Sedan kostar husbåten i sig något och ska även underhållas.
Citera
2026-09-13, 12:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur tänker du att en husbåt blir kostnadsfritt? Hamnplats, el och vvs, värme och/eller kyla, transporter då arbete och affärer troligen inte finns där. Sedan kostar husbåten i sig något och ska även underhållas.
Jag tänkte att man skulle bo på en flod naturligtvis.
Inte i en dyr marina.

Man måste flytta båten en liten bit var 14e dag. det är allt.

Och det går alldeles utmärkt. Jag har sådana alternativare i mitt flöde också.

Och någon dyr husbåt skall man heller inte ha. Man skall ha en shantyboat.

Men du illustrerar ju lite sitsen de befinner sig i. De gör de som de känner till. De vet inte att möjligheten finns och att folk gjorde så tidigare fram till ww2.

Så mycket bättre att ha ett litet flytande hus med en riktig säng. Ett riktigt 2-lågigt gasolkök.
Citera
2026-09-13, 13:48
Medlem
Sjukförsäkringen är oftast inte inkluderad.
Den kan kosta allt från 600 till 2500
Sen har du billån, försäkringar etc
Mat är en stor kostnad

etc etc
Citat:
Ursprungligen postat av laughingduck
Omräknat till svenska kr blir det ju runt 7 tusen över när hyran är betald🤔
Citera
2026-09-13, 14:25
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Sjukförsäkringen är oftast inte inkluderad.
Den kan kosta allt från 600 till 2500
Sen har du billån, försäkringar etc
Mat är en stor kostnad

etc etc

Vi har moms / skatt i Sverige plus övriga kostnader du nämner
Så ja
Citera
2026-09-13, 15:23
Medlem
Väljer man att bo i större städer och närmre centrum så klart unga får välja att bo i bilen...
Hur många har råd att bo i sthlm som jobbar bland yrken med lägre löner?
(Om man nu inte stått 40 år i kötid och fått tag i en hyresrätt med första hands kontrakt).
Vilket oftast dessa människor gör som lägger upp dessa filmer. Många gånger hittar du filmer där dem står å flippar burgare. Eller jobbar som budbärare.

Det är inte dyrare i Usa jämförelsevis med andra "framgångsrika" (icke uland) dvs länder.
Det finns många som väljer att stå över sin sjukvårdsförsäkring, för att köpa en splitter ny Dodge ram 2500 eller liknade storlek av pickup, och dessa kostar bara 500 000kr i grundpris förövrigt, i Sverige 1 miljon?

Hur många i Sverige har ens råd att köpa en ny Dodge ram 2500?
Definitivt inte genomsnittliga folkmassan under 30 som inte bor hemma.
Senast redigerad av Noccofocus 2026-09-13 kl. 15:34.
Citera
2026-09-13, 15:41
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har upptäck detta (som fascinerar mig) främst på tiktok där vuxna människor med heltidsjobb väljer att bo i sina bilar! Är det så hiskeligt dyrt i USA att man ska tvingas bo i sin bil för att kunna köpa hus etc.

Även sett en del som bor i hyr förråd.

Märkligt land USA
Enligt en tjock gubbe, Trump, så har USA just nu den bästa ekonomin i världshistorien. Så varför klaga?
Citera
2026-09-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har upptäck detta (som fascinerar mig) främst på tiktok där vuxna människor med heltidsjobb väljer att bo i sina bilar! Är det så hiskeligt dyrt i USA att man ska tvingas bo i sin bil för att kunna köpa hus etc.

Även sett en del som bor i hyr förråd.

Märkligt land USA

Tycker jag inte - det är ju inte så att de väljer att bo i bilen i alaska

Historiskt har detta tidvis varit vanligt bland de som flyttar runt för jobb
säsongsvis

o det är så man sparar till köpebostad

sen har vi köpefixdamer de behöver ingen bostad - de kan ju sova
varje dag hos sina torskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto