Citat:
Ursprungligen postat av
YeahLikeWhoa
Har upptäck detta (som fascinerar mig) främst på tiktok där vuxna människor med heltidsjobb väljer att bo i sina bilar! Är det så hiskeligt dyrt i USA att man ska tvingas bo i sin bil för att kunna köpa hus etc.
Även sett en del som bor i hyr förråd.
Märkligt land USA
Menar du inte vanliga skåpbilar som byggts om till en slags husbilar ?.
Att bo i en vanlig personbil är ju ta mig tusan helt ogörligt, om man inte är typ
kortvuxen.
Det är ju det billigaste tänkbara boendet som man kan ha, i en skåpbil alltså...
Förutsatt att man har gratis P-Plats. Och någonstans att tvätta och
duscha och ha sin toalett.
Precis som här i Sverige så är det nog inte tillåtet att bo i förrådslokaler,
ens i USA.
Förråd har ju inga nödutgångar, brandstegar och annat som måste till,
dörrarna kan ibland inte öppnas inifrån till exempel.
Eller måste låsas utifrån, typ ?
Trailerhomes är något annat, det är stora husvagnar, och då menar jag stora.
"Trailer trash" är benämningen på amerikaner som bor i husvagnar/husbilar.
Trailerhomes kan vara dubbelt så stora som svenska husvagnar. Ändå så är de förhållandevis
billiga på begagnatmarknaden. De kan dock inte köras så särskilt fort på allmänna vägar.
Eftersom dessa husvagnar inte har en fast grund utan står på hjulen så räknas de inte som byggnader och behöver inga byggplaner.
Eftersom stora delar av USA knappt har någon vinter så visst går det att bo så där.
Gärna om man kan ha skugga under den varmaste tiden förstås. Annars blir det rätt
odrägligt/omöjligt utan att ha någon elförsörjning.
Det är väl därför det är rätt så lockande med att bo "off-grid".
Solpaneler blir dock rätt dyrt om man vill ha någorlunda kapacitet
på elströmmen.
I Discoverys program om husbåtar så finns det en del udda och roliga karaktärer.
En av anledningarna till att bo på en husbåt är att du kan aldrig bli vräkt hur
mycket skulder du än har samlat på dig. Man har heller ingen officiell adress om man bor på
en husbåt.
Det är dock inte särskilt lätt att bygga stadiga, robusta och praktiska husbåtar, särskilt inte om sjöarna
dessutom blir islagda på vintern.
I det mera ordningssamma Europa så förekommer det visst att husbåtsägare blir vräkta.
Det handlar då oftast om obetalda hamnavgifter förstås.
De flesta hamnar är idag kommersiella, och har rätt att ta ut kajavgifter och tex tillgång till
vatten och landström.