Citat:
Ursprungligen postat av
mhn
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.
Det tror jag inte alls på. Det är väldigt svårt att få 100% sjukpension för en enda sjukdom bara si så där. Just fibromyalgi är det mer realistiskt med 50% i bästa fall. Fibromyalgi brukar i dagens läge inte räknas som så handikappande att man inte kan arbeta alls. Kanske för nån enstaka person, men inte för en som fejkar det. Det tar ju oftast många år att få en sjukpension, så personen kommer ju att träffa mycket vårdpersonal. Svårt att fejka det så mycket och så länge.
De jag vet om som fått 100% vid fibromyalgi eller kronisk värk (ej reumatism) de senaste åren har haft minst en eller två sjukdomar till. T ex fibromyalgi, en psykisk diagnos (inte depression) och astma. Eller fibromyalgi och ryggskada.
Att som TS bli sjukpensionär 100% vid unga år genom att fejka är helt orealistiskt. Jag vet att för kanske 30 år sen fanns det läkare som hjälpte friska etniska svenskar att bli sjukpensionärer på heltid. Har träffat två som skröt om det. Men den tiden är förbi.