2026-09-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Rulla till doktorn menar du väl?

Måste se ut som han verkligen försöker.

Det ska va trovärdigt
Citera
2026-09-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
I ung ålder bli förtids pensionär är mer en förbannelse än ett privilegium.
Du sitter fast för gott i hamster hjulet och kan aldrig ta dig ur
Citera
2026-09-13, 10:50
Medlem
AlanGarners avatar
Varför är det bättre att bli förtidspensionär med garantiinkomst istället för Soc? Det är väl mer eller mindre samma sak?

Få på soc och samla tomburkar eller gör nåt annat jobb för cash. Renovera gamla cyklar och sälj. Finns många sätt att tjäna en slant svart.

För de flesta är ju en stor skillnad att för soc så får man inte ha några tillgångar som går att sälja först. Men där är du ju redan om du redan går på soc.

Bara att hanka sig fram på soc och njuta av all tid du har. Skaffa någon väldigt billig hobby och njut!

Citat:
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
Citera
2026-09-13, 10:55
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Yo flashback.

Det går inte med mindre än att du har en hel klan med jurister och läkare i ryggen. Och inte ens då är det enkelt eftersom Försäkringskassan har fått upp ögonen för sådant. Jag tror inte att du kan båda upp nödvändiga resurser. Sosseriets sötebrödsdagar är som tur är över.
Citera
2026-09-13, 14:34
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Varför är det bättre att bli förtidspensionär med garantiinkomst istället för Soc? Det är väl mer eller mindre samma sak?

Få på soc och samla tomburkar eller gör nåt annat jobb för cash. Renovera gamla cyklar och sälj. Finns många sätt att tjäna en slant svart.

För de flesta är ju en stor skillnad att för soc så får man inte ha några tillgångar som går att sälja först. Men där är du ju redan om du redan går på soc.

Bara att hanka sig fram på soc och njuta av all tid du har. Skaffa någon väldigt billig hobby och njut!
Det är ju rätt jobbigt att hålla på med soc varje månad. Man måste lägga mycket tid och energi åt att fylla i papper och lämna in underlag och fan och hans moster, klart det är skönare att inte behöva tänka på det varje månad.
Citera
2026-09-13, 15:15
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glchstzngvrfhrn
Vadå, man kan jobba i rullstol med.

Det var ingen fråga.
Citera
2026-09-13, 19:16
Medlem
Släpp hörnflaggan. Flytta dit jobben finns.
Citera
2026-09-13, 20:29
Medlem
leprasjuklings avatar
Förtidspension avskaffades när Göran Persson var statsminister för fan.

Dårar på nätet brukar hävda att GP stal 377 miljarder, i verkligheten fördes pengar från pensionsystemet när alla ex-förtidspensionärer fördes över till sjukförsäkringen..
Citera
2026-09-13, 20:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.

Det tror jag inte alls på. Det är väldigt svårt att få 100% sjukpension för en enda sjukdom bara si så där. Just fibromyalgi är det mer realistiskt med 50% i bästa fall. Fibromyalgi brukar i dagens läge inte räknas som så handikappande att man inte kan arbeta alls. Kanske för nån enstaka person, men inte för en som fejkar det. Det tar ju oftast många år att få en sjukpension, så personen kommer ju att träffa mycket vårdpersonal. Svårt att fejka det så mycket och så länge.

De jag vet om som fått 100% vid fibromyalgi eller kronisk värk (ej reumatism) de senaste åren har haft minst en eller två sjukdomar till. T ex fibromyalgi, en psykisk diagnos (inte depression) och astma. Eller fibromyalgi och ryggskada.

Att som TS bli sjukpensionär 100% vid unga år genom att fejka är helt orealistiskt. Jag vet att för kanske 30 år sen fanns det läkare som hjälpte friska etniska svenskar att bli sjukpensionärer på heltid. Har träffat två som skröt om det. Men den tiden är förbi.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-09-13 kl. 20:51.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in