2026-09-13, 05:43
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.

I call bullshit.
Antingen från dig eller henne.

Finns inte en chans att någon skulle bli förtidspensionär på det utan nån form av bevis. Det är så många som behöver godkänna en sådan sak.
Citera
2026-09-13, 05:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
I call bullshit.
Antingen från dig eller henne.

Finns inte en chans att någon skulle bli förtidspensionär på det utan nån form av bevis. Det är så många som behöver godkänna en sådan sak.
Japp det är åratal av utredningar och undersökningar arbetsträning och en massa annat som gjorde att jag mådde sämre för att få förtidspension och det är inte alla som får det endå som är sjuka så att lura till sig det kan folk bara glömma

Efter en trafikolycka var jag sjukskriven ett antal år sedan 4 år utredning för att få förtidspension

Så att försöka fuska till sig det funkar inte och gör det svårare för dom verkligen behöver det och den ersättningen är det inget man blir rik på kan jag lova men ekonomin går runt i alla fall
Senast redigerad av hippili 2026-09-13 kl. 06:37.
Citera
2026-09-13, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?
Det är inte lätt att bli förtidspensionär bara för att man är sjuk/har någon diagnos. Du ska utredas och arbetsträna innan det överhuvudtaget kommer på tal att du skulle bli pensionär. Dessutom är du säkert alldeles för ung, för att du ska ges möjligen till förtidspension. Så det är nog bara att fortsätta söka jobb.
Citera
2026-09-13, 07:05
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
En bekant fejkade fibromyalgi och fick det beviljat för några år sedan. Hon är idag 54 år och kommer förmodligen aldrig behöva jobba igen.

Vet du ungefär hur mycket hon får i fickan/månad?

Om det är värt det bara 😁
Citera
2026-09-13, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Om du kapar av dig benen med en motorsåg så får du både permobil och förtidspension ganska enkelt.

Svårt att fejka dock…

Rätt tveksamt om det ger rätt till sjukersättning idag. Det finns många jobb man kan ha trots avkapade ben. Även blinda nekas sjukersättning idag.
Citera
2026-09-13, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Det beror väldigt mycket på vilken inkomst man haft innan och om man omfattas av AFA eller inte.
Citera
2026-09-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar

Jag har en väninna som får full sjukersättning. Men det är inte guld o gröna skogar, trots att hon arbetat tidigare får hon endast lägsta sjukersättningen vilket innebär c 11 700 efter skatt. Hon äger en andel i en skruttig sommarstuga vilket innebär att hon inte kan få det bostadstillägg som finns att söka.

Så 11 700-wow, se fram emot ett liv på havregryn ….
Detta efter att hon fick gå igenom flera års sjukskrivningar samt diverse tester där man försåtligt gjorde allt för att få henne framstå som frisk. Hon fick tillslut ersättning beviljad pga av en regel som gör att FK ska ta med i beräkningen ens ålder, är man över 60 och aldrig kan förväntas kunna arbeta igen ska de se mer positivt på ens ansökan.

Men att fejka sjukdom för att få sjukersättning kan du nog inte lyckas med , om du inte är invandrare, där har de nog fortfarande attityden att det är enklare att sjukersätta än att dra en somalisk analfabet genom alla arbetsmarknadsåtgärder helt förgäves.

Ärligt talat är det många med verkliga, rent av handikappade sjukdomar, som nekas sjukersättning.
Fortsätt att jobba istället!
Citera
2026-09-13, 07:50
Medlem
Kapa av dig båda händerna och fötterna. Sedan slår du in en bult i lårbenet.

Gå sedan till doktorn.
Citera
2026-09-13, 07:52
Medlem
Du kan ju alltid ramla från hög höjd och landa på huvudet.

Dör du inte så blir du funkis och vips inget mer arbete för din del.

Sälja rövhålet till perverterade farbröder är ju också ett alternativ för dig, du kan bestämma dina egna tider och slippa skatt.

Du jag ju konvertera till islam och söka bidrag det funkar alltid.
Citera
2026-09-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag tror snarare att det handlade om lata läkare som skrev ut förtidspensioner till alla som ville ha.

Nix känner ett gäng blattar som mutade en läkare gällande förtidspension dom var dessutom ganska unga runt 40 bast...Men sen hände det något läkaren gick i pension själv och ny sattes in och dom fick återgå till "arbetet" att läkaren som tog mutor inte åkte dit beror nog mest på att han drog tillbaka till sitt hemland...blattar är verkligen ett unikt släkte att utnyttja systemet..likt en parasit som lever på andra.
Citera
2026-09-13, 08:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Kapa av dig båda händerna och fötterna. Sedan slår du in en bult i lårbenet.

Gå sedan till doktorn.

Rulla till doktorn menar du väl?
Citera
2026-09-13, 08:44
Medlem
Glöm det, i Norge är det frt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem