2026-09-13, 01:16
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?

Om du kapar av dig benen med en motorsåg så får du både permobil och förtidspension ganska enkelt.

Svårt att fejka dock…
Citera
2026-09-13, 01:21
Medlem
Adelaides avatar
Tror inte det går längre tyvärr.
Känns som tiden är förbi då man bara kunde klaga på något mindre besvär som knappt kollades upp, och så fick man skattepengar för det.
Citera
2026-09-13, 01:39
Medlem
Citat:
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Ok rant over, down to brass tacks: Vad för slags "medicinska tillstånd" är lättast att fejka, som samtidigt räcker för att bli förtidspensionär?

Det är inte 90-talet längre så det blir det svårt att lyckas med i dagens system. Du skulle nog få muta en läkare för att lyckas med det. Sen har du läkarna som jobbar på försäkringskassan som kommer screena det ytterligare och kommer kräva att du ska ha blivit testad som oduglig i diverse sammanhang också.

När det kommer till medicinska tillstånd så är det väl de stora, grav autism, bipolär eller schizofreni som är de "lätta" att försöka en sådan sak med. Ytterst tveksamt att du skulle lyckas. Det är nog bättre du lägger ner dom tankarna och försöker hitta en försörjning via arbete istället.
Citera
2026-09-13, 01:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är minst 10-15 år sedan man kunde "bli" sjukpensionär, nu blir du bara det om du verkligen har giltiga skäl och ändå är det ytterst sällsynt att det beviljas.

Gör några allvarliga självmordsförsök och var tillräckligt övertygande samtidigt som du ser till att ha någon tung kronisk diagnos, det är nog den enklaste vägen om du inte är 110% lam. Jag säger lycka till.

Det där är absolut inte sant. Folk med riktiga, svåra diagnoser blir fortfarande sjukpensionärer.
Citera
2026-09-13, 02:00
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det där är absolut inte sant. Folk med riktiga, svåra diagnoser blir fortfarande sjukpensionärer.

Har han autism, schizofreni eller är suicid så kan han få det.
Citera
2026-09-13, 02:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Om du kapar av dig benen med en motorsåg så får du både permobil och förtidspension ganska enkelt.

Svårt att fejka dock…

Vadå, man kan jobba i rullstol med.
Citera
2026-09-13, 02:04
Medlem
Citat:
Yo flashback.

Är inte helt emot konceptet att jobba, om det handlar om rätt jobb och icke heltid (heltid är icke 40 timmar i veckan btw, jag räknar in tiden som krävs för att göra sig redo för jobbet, transportera sig till och från jobbet samt lunchen etc och då blir det snarare de facto minst 55 timmar/vecka) men jag är ändå icke önskvärd på arbetsmarknaden öht. Jag menar Mcdonalds vill icke ha mig, blev ghostad av en rekryterare inom LSS, diverse call centers osv osv och jag vill icke leva på socbidrag resten av livet bara för att samhället inte vill ha något med mig att göra.

Men jag förstår ändå inte varför du skulle vilja blir förtidspensionär? Kan du inte bara göra som Jimmie Åkesson, ligga hemma på soffan i Sölvesborg och bara låta tusenlapparna rinna in utan att jobba?
Citera
2026-09-13, 02:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Lite off topic.
En vän till mig är förtidspensionär. Gått hemma från 25-56års (Nu 56år) ålder här uppe i kalla norr.
Kliniskdeprission. OCD. Stark ångest. Alltid lite pengar. Fattig som fan. Får ett arv på 5.700.000kr.
Nu är han frisk till 100%. Hänger på O'learys. Fikar på stan. Hänger på gym.
Livrädd att FK ska göra en ny bedömning.
Det är nog jävligt vanligt att förtidspensionärer får en ångestskapande ekonomisk situation.

Men visst, man kan ha haft tur med SGI också.
Citera
2026-09-13, 03:05
Medlem
Jahbrahs avatar
Räcker det inte med bidrag bara? Är väl bara att säga hej, jag har damp, så får man stålar.
Citera
2026-09-13, 03:25
Medlem
Lyzzas avatar
Ja idag är det nästan omöjligt att få förtidspension. Inte ens om du har cancer och är döende är det säkert att du får sjukpension.

Att vara född med ADHD eller Autism, kanske.

Bli sjuk, nää. Olycka och invalido kanske.
Citera
2026-09-13, 04:26
Medlem
Citat:
Yo flashback.

Något som inte "syns", d.v.s. psykisk diagnos eller smärt diagnos. Kolla upp aktuella siffror och statistik och hur försäkringskassan bedömer.

Risken är dock att du inte lyckas och lägger ner mycket tid och energi på ett projekt som går i kras.
Citera
2026-09-13, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tror inte det går längre tyvärr.
Känns som tiden är förbi då man bara kunde klaga på något mindre besvär som knappt kollades upp, och så fick man skattepengar för det.

Det är ganska lätt.

Majoriteten av sjukfallen är säkert fake.

Var ännu lättare förr dock, men sjukpenning är ju ganska likt sjukersättning också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in