2026-09-12, 18:03
Medlem
ludexSums avatar
NÄR ska våra politiker inse att detta är fullständigt galet?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=431de72373ed8fcd753cf7dea6f6a52d

Jag anser att endast svenska skötsamma medborgare ska få rösta till riks, region och kommun. Människor som aldrig lyckats uppnå självförsörjning med hederligt arbete borde inte heller få rösta. Utlandssvenskar borde inte heller få rösta, ej heller människor med dubbla medborgarskap.

Vad tycker du?
Citera
2026-09-12, 18:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Språkkrav för att rösta tack. Många kan inte ett enda ord svenska men får ändå rösta i svenska val.
Citera
2026-09-12, 18:18
Medlem
Därför moskeer byggs i kommuner då det klanröstas och partier inte vill vara rasistiska
Citera
2026-09-12, 18:25
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det är ju själva anledningen till massinvandringen.. att de ska få rösta?
Citera
2026-09-12, 18:40
Medlem
Tidö packet har svikit och beviljat 400000 nya uppehållstillstånd och massor med nya medborgarskap
Citera
2026-09-12, 18:51
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
NÄR ska våra politiker inse att detta är fullständigt galet?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=431de72373ed8fcd753cf7dea6f6a52d

Jag anser att endast svenska skötsamma medborgare ska få rösta till riks, region och kommun. Människor som aldrig lyckats uppnå självförsörjning med hederligt arbete borde inte heller få rösta. Utlandssvenskar borde inte heller få rösta, ej heller människor med dubbla medborgarskap.

Vad tycker du?

Så arbetslösa, kroniskt sjuka och handikappade borde inte få rösta?
Citera
2026-09-12, 19:43
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten

Så här skrev jag:
Människor som aldrig lyckats uppnå självförsörjning med hederligt arbete borde inte heller få röst

Människor som inte har en uppenbar anledning till att de aldrig blir självförsörjande, som de inte rår över och inte kan göra något åt, borde inte få rösta - nej. Det gäller tex analfabeter, outbildade osv som inte gör vad som krävs för att göra sig själva oanställningsbara.
Citera
2026-09-12, 19:45
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Språkkrav för att rösta tack. Många kan inte ett enda ord svenska men får ändå rösta i svenska val.

Det borde vara självklart ja.

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Därför moskeer byggs i kommuner då det klanröstas och partier inte vill vara rasistiska

Så klart bidragande.

Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Det är ju själva anledningen till massinvandringen.. att de ska få rösta?

Lätt att göra den tolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Tidö packet har svikit och beviljat 400000 nya uppehållstillstånd och massor med nya medborgarskap

Ja, de borde ha stoppat anhöriginvandringen.
Citera
2026-09-12, 20:49
Medlem
ludexSums avatar
Citat:

Tycker du denna person ska få rösta?
https://www.facebook.com/TidningenFkraft/posts/pfbid02o99wADgzHqa7tQUWi3xfo7xtaH3mtKdLsDN8DoPpxYc moiKnw6hbm82gvHrgLGrJl
Citera
2026-09-12, 21:07
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Tycker du denna person ska få rösta?
https://www.facebook.com/TidningenFkraft/posts/pfbid02o99wADgzHqa7tQUWi3xfo7xtaH3mtKdLsDN8DoPpxYc moiKnw6hbm82gvHrgLGrJl

Tänker inte svara på om en enskild person bör få rösta, men enligt dig så bör ju inte den som inte kommit in på arbetsmarknaden, exempelvis på grund av ett handikapp få rösta, och det är helt fel enligt mig.
Har en bekant vars son har en CP-skada.
Personen ifråga har inga kognitiva handikapp, men ha av fysiska orsaker inte kunnat få eller ta ett jobb.
Han bör då inte få rösta, eller?
Citera
2026-09-12, 21:33
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Tänker inte svara på om en enskild person bör få rösta, men enligt dig så bör ju inte den som inte kommit in på arbetsmarknaden, exempelvis på grund av ett handikapp få rösta, och det är helt fel enligt mig.
Har en bekant vars son har en CP-skada.
Personen ifråga har inga kognitiva handikapp, men ha av fysiska orsaker inte kunnat få eller ta ett jobb.
Han bör då inte få rösta, eller?

Begrep du verkligen inte vad jag skrev? Ska vi ta det igen:

"Människor som inte har en uppenbar anledning till att de aldrig blir självförsörjande, som de inte rår över och inte kan göra något åt, borde inte få rösta - nej."

Jag kan tillägga att när det gäller personen i länken som uppenbart har kognitiva svårigheter så bör röstning inte vara aktuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in