Igår, 16:41
Medlem
NYZ367s avatar
Jag läste precis en artikel av den LIBERALA journalisten Alex Voronov
https://www.ttela.se/asikt/ledare/vad-vill-partierna-gora-for-ukrainare-i-sverige.cb10383c-951e-4950-accf-dc5222ca5a87

"Sex av åtta partier säger uttryckligen att stödet till Ukrina bör utökas. Socialdemokraterna svarar ”oförändrat”. Moderaterna landar i praktiken också där utan att välja det som svarsalternativ". Så där är stödet ganska lika oavsett partifärg.

Nu till det intressanta: Saxat ur artikeln:

/S, V, MP och C anser att ukrainska flyktingar i Sverige ska ha rätt till bosättningsbaserade förmåner som barnbidrag, bostadsbidrag och assistansersättning, något som Tidöpartierna berövat dem. V och MP vill även ta bort dagens karenstid på ett år för nyanlända ukrainska flyktingars folkbokföring.

Allt detta talar för att ett maktskifte kommer att förbättra situationen för ukrainarna. De får fler sociala rättigheter här och nu liksom bredare vägar till en framtid i Sverige./

Åsikter om detta?
Citera
Igår, 16:46
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Skandal att inte ett enda parti vill få ut dessa parasiter?

Vi behöver ett AfD i Sverige.
Citera
Igår, 16:48
Medlem
Ja de flesta vill ju skicka dem i krig mot ryssarna. Men analfabeter från savannen behåller vi av någon underlig orsak...

Jag är av annan uppfattning, mena/araber ut, ukrainare kan stanna tills kriget är över.
Citera
Igår, 17:02
Medlem
NYZ367s avatar
Jag tror att om man ger Ukrainare medborgliga rättigheter för snabbt så vill dom aldrig återvända hem.
Jag föredrar Ukrainare som grannar än Islamister men om vi ger dom tillgång till våra välfärdssystem för fort kommer extremt många vilja att flytta hit. Garanterat

Redan innan kriget var det ett stort tryck från Ukrainare som ville komma hit.
Enligt min personliga åsikt jag som var 40 år redan 2004 så har dom alltid haft problem med prostitution och korruption.

Thailand och Ukraina är/var också dominanta när det gäller postorderbrudar.
Citera
Igår, 17:07
Medlem
Se vilka rättigheter gäller för alla andra flyktingar och ge dem dessa rättigheter, varken mer eller mindre. Svårare än så är det inte, varför ska just de från korrupta Ukraina behandlas olika? Räcker det inte med alla sjuka belopp som redan skickas till deras korrupta hemland?
Citera
Igår, 17:28
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
/S, V, MP och C anser att ukrainska flyktingar i Sverige ska ha rätt till bosättningsbaserade förmåner som barnbidrag, bostadsbidrag och assistansersättning
Det är en fin tanke men de pengarna genereras genom att människor faktiskt har varit i landet och arbetat i viss tid så att det ens blir en pott. Risken är att man blir världens socialkontor när folk tar del lite hur som. Det blir framtungt typ tusentals pensionärer eller massa krigsskadade soldater.

Jag blev självförvånad när min kompis farmor från Iraq gick i pension med 15.000 i månaden efter att ha varit i Sverige i 8 år. Min stora skräck har varit att jag tappar i pension de perioder jag arbetat utomlands men det har varit lite "skyll dig själv" från Sveriges håll.
Senast redigerad av Sladdsnus Igår kl. 17:33.
Citera
Igår, 18:28
Medlem
Flyktingar ska inte ha ett öre i bidrag. Uppehållstillståndet är precis som namnet antyder bara ett tillstånd att få uppehålla sig i landet i mer än 3 månader som vanliga turister så att man kan skydda sig mot hotet man flytt från. Den som vill bosätta sig här mer permanent ska bli medborgare och skaffa sig ett hederligt arbete.
Citera
Igår, 19:59
Medlem
NYZ367s avatar
Tråden skapar lite intresse eftersom svenskar fokuserar på odugliga Araber.
ukrainare som har velat lämna sitt land i generationer är ett lika stort problem.

När kriget bröt ut 2022 tänkte jag att det blir ett nytt Azerbajdzjan och Ryssland.
Dom har haft flera konflikter sedan 1990 senaste var 2020.

Konflikten i Ukraina är över på två veckor.

Varför väst brydde sig mer om Ukraina än Azerbajdzjan är stor politik.
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Jävla öststatspatrask. De ska inte ha ett skit och deras skitland ska inte ha en krona till.

Alla pengar som skyfflas utanför Sverige ska gå till oss själva och våra åldringar.
Putin och Zelensky kan knulla varandra i röven
Citera
Igår, 23:18
Medlem
NYZ367s avatar
Ukraina måste ta tillbaka sitt folk när kriget är över. Sverige ska inte bli ett himmelrike för slaver som snabbt vill ha ett bättre liv. Jag motsätter mig att dom ska få medborgerliga rättigheter via snabbspår i Sverige Ukraina har 30 miljoner invånare.
Citera
Igår, 23:26
Medlem
NYZ367s avatar
De Ukrainare jag har mött har inga planer på att återvända till ett land i ruiner även efter fred.
Vissa kan tänka sig att hjälpa familjen hit i stället när dom har kommit i ordning.

Mina personliga åsikter:

Jag ser många likheter mellan Syrien och Ukraina.
Ledarna i dessa länder vill inte ens att folk återvänder och återbygger eftersom ekonomin delvis bygger på att diasporan försörjer hemlandet?
Citera
Igår, 23:30
Medlem
NYZ367s avatar
Lite bättre än araber

Jag ser mer och mer Ukrainare varje fredag när kyrkan delar ut matkasse om inte kyrkan fanns skulle nästan inte någon ta sig till Sverige med dagens regler 71 kr om dagen.
Senast redigerad av NYZ367 Igår kl. 23:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in