Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
Man byter ju inte hudfärg för att man assimilerats. Jimmie säger:
"Det här ser ju inte ut som Sverige. Det här känns som man är i en del av ett annat land, säger han."
Kan han okulärt se på folk om de assimilerats eller ej? Jimmie säger ju att alla kan bli svenskar, att det bara beror på ifall man har ett svenskt pass eller ej. Såg han i folks fickor när han gick i Rinkeby huruvida de hade svenska pass eller ej? Känns lite inkonsekvent att han å ena sidan tycker det känns som ett annat land samtidigt som att svenskhet enligt honom bara handlar om värderingar och svenskt pass.
Tidö har ju importerat 300 000 människor och gett ut 200 000 medborgarskap under sin mandatperiod. Så Jimmie har ju fortsatt med 8-klöverns massinvandring i mer eller mindre oförändrad takt. Känns lite konstigt att klaga nu, sista dagen på sin mandatperiod, över konsekvenserna av hans egna politik.
Jag tror inte på SDs medborgarnationalism. Jag tror att de är rasister och det är skälet till att jag själv inte går med i partiet utöver det att jag hela tiden upplever att de går för långt i olika frågor. Jag är dessutom för mångkultur vilket är en betydelsefull skillnad mellan mig och andra sverigedemokrater.
Skillnaden mellan mångkultur och assimilatiin innebär att man anser i mångkultur att människor har en rätt till egna uttryck, religion, språk osv. Inom assimilation vill man att alla sådana attribut och personliga värderingar ska tas bort. Utan andra grupper kan dock inte man tala om assimilation då det innebär att gruppen är homogen och iäandra människor som behöver anpassa sig helt till majoritetsbefolkningen saknas.
Integration och assimilation är två helt skilda begrepp.
Om jag säger att människor
ska integrera sig är det inte samma sak som att säga att de ska assimilera sig. Mina krav ser lite annorlunda ut då jag anser att människor om de ska befinna sig i Sverige ska följa våra lagar, värderingar gällande beteenden mot varandra, kvinnor och barn osv. Den som kräver assimilering kräver istället att de klär sig som oss, endast firar våra högtider, äter vår mat, endast talar vårt språk osv. Min åsikt om att svenskan är prioritet i Sveriges skolor handlar om att minoritetsgruppernas språk har ett kulturellt värde för oss men det har inte arabiska, kurdiska, somaliska, persiska osv. Våra skattepengar ska endast gå till de språken när alla barn kan göra tillval i språk i skolan, inte hemspråksundervisning eftersom det är svenska fördt och fränst som r av betydelse i Sverige. Därefter är engelska viktigt i undervisningen baserat på språkets storlek och betydelse för högre studier etcetera.
Mycket jag personligen säger särskiljer sig från antirasisterna eftersom de är kravlösa och egentligen kanske mer ser det med invandring lite som en smältdegel. Det blir mycket med att klyva hårstrån. Men smältdegeln fungerar som så att man lämnar grupper ifred att påverka och påverkas av varandra. Jag har inte något intresse av att småflickor i Sverige bär slöjor men inte heller intresse av att klä av vuxna kvinnor. Däremot ska inte män komma hit och sprida sina egna föreställningar om kvinnor här och därmed skada mina rättigheter i mitt eget land då det inte alls är någon "slump" att jag föddes här och de i sina diktaturer eller konfliktzoner. Jag föddes här enligt en lång tradition av att människor tror på att vi har rättigheter i samhället och kämpat för att bygga samhället och gruppen efter de ideal som hela tiden cirkulerat bland människor. Dvs mina värderingar och föreställningar kommer av många led bakåt inom en befolkning där man hela tiden byggt upp olika demokratiska föreställningar tills det slutligen blev det land vi känner idag. Knappast "slumpen" i det utan mycket arbete, spridande av åsikter och försök både till att protestera som hålla samman men utan att mörda grannarna när temperaturen stigit.
Givetvis så känner han sig väldigt främmande i områden han aldrig ser. Inte för att en annan ser platser likt Rinkeby men en mycket stor del jag ser dagligen är invandrare och en hel del med slöjor.
Minns när man flyttat några år till landsbygden och kom tillbaka till staden och såg invandrare överallt, i mitten av 90-talet, att man blev lite förvånad över hur många de var.
Att en politiker känner sig främmande i områden är inte konstigt. Ingen av dem, oavsett sida, skulle frivilligt bosätta sig i de mest utsatta områdena. De bor inte ens såsom jag valt att bo. Även jag hade bosatt mig annorlunda om jag haft barn och sa faktiskt till en tidigare muslimsk familj att de borde flytta till bättre områden medan då jag fick svaret att det handlar om hur man uppfostrar barnen. Det stämmer inte, det handlar otroligt mycket om det omgivande samhället. Och områden med för hög andel invandring är skadliga för barn att växa upp i samtidigt som de barnen är av invandrarbakgrund. Det handlar inte om att invandrare saknar förmåga att göra folk av sina ungar utan att majoritetssamhället de barnen får omkring sig saknar alla komponenter som krävs för att lyckas i det svenska samhället och i livet.