2026-09-12, 14:09
Medlem
Vallys avatar
I tråden om sosse som blev svårt misshandlad då han knackade dörr, framkom det att misshandlaren ska vara en man med tunisisk bakgrund. (FB) 20-årig valarbetare grovt misshandlad under dörrknackning (2026-09-10)

Hur går tankarna hos en sådan sosse nu i efterhand?
Sosse propagerar för en human asylpolitik, mot rasism och för låga straff. Sedan blir han under sin politiska aktivism grovt misshandlad av ett valboskap.

Rannsakar en sådan sosse sitt ställningstagande? Sker det en inre konflikt hos personen? Hur påverkas han rent psykologiskt?

Här i tråden diskuterar vi den psykologiska aspekten och vi behandlar ämnet ur ett psykologiskt perspektiv.
Citera
2026-09-12, 14:12
Medlem
Anybodykillers avatar
Det ses nog som något specifikt och ett undantag. Det är ju inte så att alla tunisier som han möter misshandlar honom.
Citera
2026-09-12, 14:33
Medlem
Tror att ju fler som påpekar det uppenbara, desto mer övertygad blir sossen om att det bara var en enskild händelse, att sossen själv har rätt och alla andra har fel. Det blir lite som att försöka förklara för ett bedrägerioffer att de har blivit lurade, när bedrägeriet har gått såpass långt och så mycket hart investerats så klarar offret helt enkelt inte av att erkänna att de haft fel hela tiden.

Sunken cost fallacy kallas det. Finns ingen kur, och det är väl mer eller mindre anledningen till att någon över huvud taget ännu röstar på sossarna, trots att de helt övergett sin primära väljarbas, som ju förr i tiden var arbetarklassen.
Citera
2026-09-12, 15:01
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Det kan man kalla för en reality check.
Citera
2026-09-12, 15:12
Medlem
Duvlorts avatar
Som han farsan i 5i12-rörelsen eller Jonas Gardell, han byter inte åsikt ens när han står där på kanten i närmsta höghus.
Citera
2026-09-12, 15:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Som han farsan i 5i12-rörelsen eller Jonas Gardell, han byter inte åsikt ens när han står där på kanten i närmsta höghus.
Stig Wallin, ja han ägnade sitt resterande liv åt att hedra sin dotters mördare. Gardell förstod jag inte, eller du tänkte han faller från hustaket med lite hjälp från de han vurmat för? då blir kretsloppet slutet så att säga. Allt blev klart nu!
Citera
2026-09-12, 15:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbt24
Inte alla blattar men alltid en blatte.
"En i en skål med godis..."
Undra om det set allt som unika fall... De är ju snabba med att peka ut strukturer och system annars.
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Stig Wallin, ja han ägnade sitt resterande liv åt att hedra sin dotters mördare. Gardell förstod jag inte, eller du tänkte han faller från hustaket med lite hjälp från de han vurmat för? då blir kretsloppet slutet så att säga. Allt blev klart nu!
Han skrev väl även märkligt och smickrande om hur stilig mördaren var?

De gjorde en dokumentär om 5i12 där de försökte hitta den idag fria mördaren i Eritrea:
https://www.st.nu/nyheter/bo-johan-filmar-dokumentar-om-dubbelmordet-i-harnosand-och-historien-om-5i12-vi-vill-intervjua-morda ren-i-eritrea/

Edit: "staden brinner" finns på Svtplay https://www.svtplay.se/video/eDmd3xJ/staden-brinner
Citera
2026-09-12, 16:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Undra om det set allt som unika fall... De är ju snabba med att peka ut strukturer och system annars.

De gjorde en dokumentär om 5i12 där de försökte hitta den idag fria mördaren i Eritrea:
https://www.st.nu/nyheter/bo-johan-filmar-dokumentar-om-dubbelmordet-i-harnosand-och-historien-om-5i12-vi-vill-intervjua-morda ren-i-eritrea/

Edit: "staden brinner" finns på Svtplay https://www.svtplay.se/video/eDmd3xJ/staden-brinner
Minns fallet extremt väl eftersom det var så hjärtskärande samtidigt så orimligt agerande av Stig. Hade mitt barn blivit mördat hade jag grävt mig genom berg med mina bara händer för att få fatt i mördaren. Han... ni som vet ni vet.
Har lagt som princip att inte prata skit om de döda. (försöker i alla fall hålla den) Sörjer inte Stig om jag säger så.
Citera
2026-09-12, 16:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller

Du har ingen direktlänk till filmen då den ligger bakom betalvägg.
Citera
2026-09-12, 16:15
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Minns fallet extremt väl eftersom det var så hjärtskärande samtidigt så orimligt agerande av Stig. Hade mitt barn blivit mördat hade jag grävt mig genom berg med mina bara händer för att få fatt i mördaren. Han... ni som vet ni vet.
Har lagt som princip att inte prata skit om de döda. (försöker i alla fall hålla den) Sörjer inte Stig om jag säger så.
Jupp det är en princip sak gentemot familj och vänner. Står man inte för något så faller man för allt.
Citat:
Du har ingen direktlänk till filmen då den ligger bakom betalvägg.
Den övre ST länken är betalvägg men svtplay länken under fungerar för mig (gratis).

SVT Play har ingen betalvägg och allt innehåll är helt gratis att titta på eftersom det finansieras via skattsedeln public service-avgiften.
Citera
2026-09-13, 04:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vally
I tråden om sosse som blev svårt misshandlad då han knackade dörr, framkom det att misshandlaren ska vara en man med tunisisk bakgrund. (FB) 20-årig valarbetare grovt misshandlad under dörrknackning (2026-09-10)

Hur går tankarna hos en sådan sosse nu i efterhand?
Sosse propagerar för en human asylpolitik, mot rasism och för låga straff. Sedan blir han under sin politiska aktivism grovt misshandlad av ett valboskap.

Rannsakar en sådan sosse sitt ställningstagande? Sker det en inre konflikt hos personen? Hur påverkas han rent psykologiskt?

Här i tråden diskuterar vi den psykologiska aspekten och vi behandlar ämnet ur ett psykologiskt perspektiv.
Det här var en ung kille som antagligen ärvt sin färg av föräldrar eller fått av vänner. Lite nedvärderande syn har du allt.
Citera
2026-09-13, 18:17
Medlem
RomernasKungs avatar
Tankarna går till Stig Wallin. Hans dotter våldtagen av en neger och han går sedan ut i ett fackeltåg mot rasism eller liknande.

Trådstarten låter som en variant av detta.

Som en klok man sade en gång. Karma is a bitch and then you marry one.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in