2026-09-13, 03:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
Har bara ägt ett exemplar av bilen men blev faktiskt mycket belåten med bilen. En Lada Niva som jag för några år sedan hittade utanför Düsseldorf. Gav inte nämnvärt många € för bilen men blev otroligt överaskad över att den i princip tog sig fram överallt. Har den fortfarande kvar som andrabil eller snarare tredjebil.
Citera
2026-09-13, 08:36
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Någon som har några tips? 4WD tror jag kan vara bra, inte minst vintertid.
Mitt tips är Skoda Yeti. Bra fyrhjulsdrift, god komfort, hög markfrigång, lätt att hitta delar och dessutom är det en kort bil vilket inte är att förakta när man far omkring på små vägar, kanske tvingas vända mitt i ingenstans etc.

Lågväxel som vissa nämnt tycker jag är lite onödigt. Har det på min Terrano men ofta säger däcken stopp långt innan det blir alltför hög belastning på växellådan. Visst, absolut trevligt att ha. Men ingenting som jag skulle anse som absolut nödvändigt.
Senast redigerad av hakro807 2026-09-13 kl. 08:39.
Citera
2026-09-13, 08:43
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Går och funderar på på man skulle köpt sig en "skogsbil".

Alltså en bil man kan köra på dåliga skogsvägar med djupa hjulspår, vattenpölar, stenar och rötter. Kan vara ris och grenar som sticker ut och drar mot lacken.

Krav är alltså hög markfrigång. Vill gärna att den ska vara stryktålig. Inte för dyr då den kan få sig lite törnar här och var.
Vill ändå att den ska vara hyggligt personbilslik, så knappast någon gammal Niva, eller Jeep Wrangler, Volvovalp eller liknande.

Tänker mig mer typ 10-25 år gammal SUV, eller typ crossovers. Handlar alltså om dåliga skogsvägar. Ingen avancerad terrängkörning.

Någon som har några tips? 4WD tror jag kan vara bra, inte minst vintertid.

4WD-modeller av Mercedes-kombi är svårsålda, det kan du nog pruta dig till ett bra exemplar. Volvo "cross country" finns det ju nån också som kom innan XC90. Opel Frontera 4x4 kan jag rekommendera också, har haft flera såna. Sport är snyggast (tredörrars).
Citera
2026-09-13, 09:17
Medlem
Jag såg att Dacia Duster nämndes tidigare i tråden och det kan nog vara ett ekonomiskt och bra val.
Annars vill jag påpeka att ska man bara köra på dåliga skogsvägar och inte ute i obanad terräng, så är fyrhjulsdrift inte absolut nödvändigt. Mer viktigt är bra markfrigång och att bilen har mycket vikt på drivhjulen. En gammal VW bubbla (som inte är sänkt utan har kvar rätt markfrigång) eller någon Citroën med höjdreglering tar sig fram bättre än man tror. Renault 4L (Laban) kan också rekommenderas, om det nu finns någon kvar som inte har rostat bort.
Citera
2026-09-13, 09:37
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Toyota Hilux.

Understödes. Men försök hitta en bra begagnad till ett bra pris...

Jag har själv en Landrover Freelander för ändamålet. Innan dess använde jag länge Opel Frontera. Byggd på styv ram, teknik från 80-talet som man själv förstår sig på. Min sista uppnådde "veteranbilsstatus"...

Freelander är designmässigt väldigt "brittisk" (= komplicerad och inget vidare, förutom just "körningen"), och svindyr att reparera om nåt allvarligare händer. Och dyr att köra med (fyrhjulsdriften är på hela tiden). Men det gör den också till en "slit och släng"-bil, om nåt allvarligare ger upp så gör man en klimatgärning och skrotar den (och söker en ny). Och TD4:an, både första 2-litersversionen från BMW och den andra 2,2-litersversionen, är jävligt bra motorer. Sega som fan, det känns som om bilen skulle kunna klättra upp för en rak vägg i ettan.

Det finns bättre terrängbilar (bl.a. Hilux), men man kan hitta en helt ok Freelander 1:a (TD4) för runt 20000. Också från bilhandlare, som bytt in dem och inte blir av med dem. Och det är en bil som också är riktigt skön på landsväg...
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-13 kl. 09:42.
Citera
2026-09-13, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Nej det kan jag inte påstå.
Dacia ärver gammal renualt-teknik. Därför dom är så billiga, låga utvecklingskostnader.
Citera
2026-09-13, 10:47
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Dacia ärver gammal renualt-teknik. Därför dom är så billiga, låga utvecklingskostnader.
Ja även Nissan Mitsubishi har bidragit med delar bla 4-hjulsdriften Även Merceders har varit inblandad i en del motorer
Citera
2026-09-13, 11:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Här är en film när jag kör på ett litet spår med min Forester, filmat idag.

Det här är inga som helst problem att köra, jag har varit och dragit släp med en järnhäst och en fin älgtjur på samma väg en gång och då var det blötare.

https://imgur.com/a/U7ae96u
Citera
2026-09-13, 12:32
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Jag vet att TS uttryckligen inte var ute efter en Wrangler men det finns andra bilar från Jeep som utklassar många av alternativen här. Cherokee och Grand Cherokee tex. Fördelen med de äldre Jeeparna är att de går att reparera till förbannelse. Och det finns hur mycket tillbehör som helst. Relativt billigt.
Citera
2026-09-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Ja även Nissan Mitsubishi har bidragit med delar bla 4-hjulsdriften Även Merceders har varit inblandad i en del motorer
Mercedes motorer har väl länge varit på dekis, och fyrcylindriga Mercedes har väl i många fall haft Renault-motorer, så det är knappast en kvalitets-stämpel..

Mercedes skrev iofs avtal med BMW 2025 om att köpa motorer..
Citera
2026-09-13, 13:18
Medlem
cacas avatar
Skit samma vilken bil bara den tillräckligt hög, har 4x4.

Det absolut viktigaste! Köp MT däck som rejält grovmönstrade så tar du dig fram. Viktigare än bilen de sitter på faktist.
Citera
2026-09-13, 13:37
Medlem
ansluts avatar
Hummer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in