2026-09-12, 09:50
Medlem
Hur kan det inte finnas en tråd om gruvbolag. Andra sidan Atlanten finns gott om billiga prospekt som hittar fyndigheter som är värda att gräva efter.
Intressanta kandabolag som är på väg att få högt kassaflöde och som är billiga.

Silver Tigers - bolaget har gjort provborrningar med cirka 19000 g AgEq vilket sö klart inte är rimligt men översatt genomsnittligt hela fältet på 1,2 km så motsvarar det tydligen nära 250 - 500 g/t ädelmetaller, AgEq är ett mått på silver och guld i snitt. Väldigt högt och aktien har redan dragit mycket men räknar med kassaflöde från gruvan från december 2027. Kostar 1,15 dollar och kan vid 110 120 dollar i silverpriset vara värd omkring 7 - 8 dollar med detta provborrande som grund. Extremt intressant med galen potential.

Blackrock Silvercorp, ingen gruva än men provborrningar har visat lovande resultat med uppjusterat kassaflöde. Nära gruva öppnas så kan potentialen vara högre än Silver Tigers

Endeveour Silver är en annan men mycket mer stabil och etablerad. Mycket högre värdering men kan gå till cirka 40 - 50 om silver flyger mot 120.
Citera
2026-09-12, 12:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Just denna typ av bolag som du räknar upp kommer behöva enorma mängder pengar för att kunna starta sin gruva och för att sen få upp något från gruvan. Hela detta arbete tar också lång tid och den tiden kostar även den mängder med pengar.

Om de äger prospektering och gruvtillstånd så kan de ha tur att bli uppköpta av en större aktör som då går in med pengar men annars kommer det vara du som aktieägare som får betala startkostnaden och sen hoppas att allt går bra och att du sen efter många år kan få igen dina pengar med fin vinst.

Jag säger inte att allt är mörkt men räkna med långa horisonter innan du får den härliga vinsten och hoppas också att värdet på ex silver håller sig på dessa nivåer. Vad sker om silver är nere på 80$ dagen då de ska börja sälja av?
Citera
2026-09-12, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Just denna typ av bolag som du räknar upp kommer behöva enorma mängder pengar för att kunna starta sin gruva och för att sen få upp något från gruvan. Hela detta arbete tar också lång tid och den tiden kostar även den mängder med pengar.

Om de äger prospektering och gruvtillstånd så kan de ha tur att bli uppköpta av en större aktör som då går in med pengar men annars kommer det vara du som aktieägare som får betala startkostnaden och sen hoppas att allt går bra och att du sen efter många år kan få igen dina pengar med fin vinst.

Jag säger inte att allt är mörkt men räkna med långa horisonter innan du får den härliga vinsten och hoppas också att värdet på ex silver håller sig på dessa nivåer. Vad sker om silver är nere på 80$ dagen då de ska börja sälja av?
Visst men alla de kostnaderna är AISC och de har golvpris på 35 dollar i silver respektive 3200 i guld. Ganska högt men den operativa hävstången är ännu högre. Silver på 64 skulle innebära ungefär 60% högre kurser vid 80. Kurserna kommer vara stiga då även efterfrågan på metaller är betydligt högre än utbudet. Silver råder det brist på.
Silver Tiger räknar jag med åtminstone 7 dollar vilket ger 1000% om vi kan få en rekyl mot 0,75 cirka. Grymt värde med en otrolig potential i gruvan.
Citera
2026-09-12, 13:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashyer
Visst men alla de kostnaderna är AISC och de har golvpris på 35 dollar i silver respektive 3200 i guld. Ganska högt men den operativa hävstången är ännu högre. Silver på 64 skulle innebära ungefär 60% högre kurser vid 80. Kurserna kommer vara stiga då även efterfrågan på metaller är betydligt högre än utbudet. Silver råder det brist på.
Silver Tiger räknar jag med åtminstone 7 dollar vilket ger 1000% om vi kan få en rekyl mot 0,75 cirka. Grymt värde med en otrolig potential i gruvan.

Låter absolut bra och jag hoppas på god vinst för dig och att det fortsätter rulla på.
Hade för länge sen aktier i Lundin Mining och hade gärna haft dem kvar om jag ska vara ärlig men sålde dem för länge sen. Även om det blev en viss vinst så är det inget mot vad vinsten blivit idag.

Har även haft Kopy Goldfield som blev ett fiasko när väl kriget mellan ryssland och ukraina eskalerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in