2026-09-11, 23:45
Medlem
Har ni slutat gå till fysiska butiker?

Sedan webbshoppar blev populära har ni slutat gå till fysiska butiker, eller handlar ni fortfarande där ibland?

Kommer ni ihåg när webbshoppar började bli vanliga? Var det runt 2014? I dag har man sedan många år tillbaka kunnat beställa nästan allting på internet, även mat.

Det finns massor av webbshoppar att välja mellan. Har ni några favoritwebbshoppar? CDON är ju en populär sådan.

Brukar ni både beställa saker på internet och gå till vanliga fysiska butiker ibland? Eller handlar ni nästan allt på nätet?
Citera
2026-09-12, 00:19
Medlem
JustTrollings avatar
Nej, inte 2014.

Började väl bli populärt strax efter millennieskiftet. Netonnet började 1999, Inet, Komplett (i Sverige), o.s.v. 2000. Företag som mest riktade sig till företag, som Dustin, långt tidigare än så.
Citera
2026-09-12, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Har ni slutat gå till fysiska butiker?

Sedan webbshoppar blev populära har ni slutat gå till fysiska butiker, eller handlar ni fortfarande där ibland?

Kommer ni ihåg när webbshoppar började bli vanliga? Var det runt 2014? I dag har man sedan många år tillbaka kunnat beställa nästan allting på internet, även mat.

Det finns massor av webbshoppar att välja mellan. Har ni några favoritwebbshoppar? CDON är ju en populär sådan.

Brukar ni både beställa saker på internet och gå till vanliga fysiska butiker ibland? Eller handlar ni nästan allt på nätet?

Självklart vill man ha kvar sina lokala butiker och särskilt mindre butiker.

stödjer dom istället för nätbutiker som skapar större arbetslöshet då man inte behöver ha massa olika lokaler och personal.

Vi har redan tillräckligt hög arbetslöshet i landet.

Det finns många egoistiska snåla personer som inte bryr sig om andra och beställer massa temu skräp och handlar billigaste skiten man kan hitta och det måste motarbetas.
Senast redigerad av lakritsgubben 2026-09-12 kl. 00:24.
Citera
2026-09-12, 00:25
Medlem
stinksuggas avatar
Många webbshoppar är just bara webbshoppar för att det inte lönar sig att ha fysisk butik med anställda osv. Många butiker som började som fysiska butiker stänger ner för att dom inte går runt och fortsätter köra webbshoppen och ett par utvalda centrala fysiska butiker som faktiskt har kunder.

För att svara på din fråga: Ja. Jag har slutat gå till fysiska butiker som ändå aldrig har samma lagersaldo som webbutiken för det är inte lönt. Med frakt som bara tar 1-2 dagar numer så spelar det ingen roll.

CDON är skit. Det har blivit nån marketplace för billigt kinesiskt skit. CDON 2010 är inte detsamma som CDON 2026.
Citera
2026-09-12, 00:27
Avstängd
Mellanhandens avatar
Ibland när man behöver något är det inte så smidigt att vänta flera dagar på att det ska komma fram

Så ja, jag handlar i fysisk butik?!
Citera
2026-09-12, 00:28
Medlem
Onanikrems avatar
Handlar nog det mesta på nätet förutom mat och kläder. Handlar väldigt lite kläder överlag, detta år har det blivit 10 T-tröjor på Lager 157 i fysisk butik och två 5 pack kallingar på Lidl.

Medicin och handlar jag uteslutande från Apotea, ammunition nästan uteslutande från nätet. Elektronik är lite olika, faktiskt oftast i fysisk butik. Netonet eller EL-giganten. Verktyg och oljor på Biltema/Jula (har det mesta jag behöver men ibland hittar man det inte och får köpa nytt) Hushållsprylar köper jag uteslutande från IcaMaxi, Stora Coop eller Lidl, och det blir inte ofta då jag redan har allt.

Annars handlar jag inte så mycket grejor. har redan det mesta jag behöver, går något sönder köper jag nytt om jag inte kan laga det.
Citera
2026-09-12, 00:39
Medlem
FarliKorvs avatar
70/30 Näthandel / Fysisk butik.
Citera
2026-09-12, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
Självklart vill man ha kvar sina lokala butiker och särskilt mindre butiker.

stödjer dom istället för nätbutiker som skapar större arbetslöshet då man inte behöver ha massa olika lokaler och personal.

Vi har redan tillräckligt hög arbetslöshet i landet.

Det finns många egoistiska snåla personer som inte bryr sig om andra och beställer massa temu skräp och handlar billigaste skiten man kan hitta och det måste motarbetas.
Jag håller med om att det är viktigt att stödja lokala butiker, men jag tycker att det blir fel att framställa e-handeln som ett hot mot jobben i allmänhet. E-handeln skapar också mängder av arbetstillfällen inom lager, transport, kundservice, IT och logistik.

Dessutom handlar det inte alltid om att människor väljer nätet för att de ”inte bryr sig” om lokala butiker. Många väljer nätet för att priserna är lägre, utbudet större och det är enklare att jämföra priser.

Jag tycker därför att man ska kunna använda både fysiska butiker och e-handel. Det viktiga är att konsumenten själv får välja vad som passar bäst.

Och när det gäller Temu tycker jag att man kan kritisera företaget och dess affärsmodell utan att nedvärdera människor som handlar där. Diskussionen blir bättre om vi håller oss till sakfrågan.
Citera
2026-09-12, 00:52
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Beror på vad jag vill eller behöver ha, pris och leveranstid. 2014 kunde man ofta få leverans på 2-3 dagar från svenska aktörer. Nu verkar fler vara marknadsplatser där man kan få vänta 5-15 dagar på en stekpanna.

Handlar sådant jag inte behöver fort på nätet annars och mest fysiska butiker.
Citera
2026-09-12, 01:01
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Jag håller med om att det är viktigt att stödja lokala butiker, men jag tycker att det blir fel att framställa e-handeln som ett hot mot jobben i allmänhet. E-handeln skapar också mängder av arbetstillfällen inom lager, transport, kundservice, IT och logistik.

Dessutom handlar det inte alltid om att människor väljer nätet för att de ”inte bryr sig” om lokala butiker. Många väljer nätet för att priserna är lägre, utbudet större och det är enklare att jämföra priser.

Jag tycker därför att man ska kunna använda både fysiska butiker och e-handel. Det viktiga är att konsumenten själv får välja vad som passar bäst.

Och när det gäller Temu tycker jag att man kan kritisera företaget och dess affärsmodell utan att nedvärdera människor som handlar där. Diskussionen blir bättre om vi håller oss till sakfrågan.

Transporten sker ju fortfarande med mänskliga arbetare men på lagren är det plockrobotar och på kundtjänsten AI-botar, så överlag är det långt ifrån mängder av arbetstillfällen som tillkommer tvärtom.

Även leveranser övergår till små förarlösa flygplan och drönare väldigt utbrett i United States Of America.
Senast redigerad av FarliKorv 2026-09-12 kl. 01:03.
Citera
2026-09-12, 01:10
Medlem
stinksuggas avatar
docklandet.se erbjuder rabatterat pris på visningsex:

För dig som besöker våran fysiska butik så kan vi även erbjuda visnings-ex till rabatterat pris och andra förmånliga erbjudanden.
Citera
2026-09-12, 01:18
Medlem
laughingducks avatar
Det mesta inhandlas i secondhand butiker.
Får relativt mycket dötid i jobbet .
Så lätt hänt man slinker in i den/ dom
lokala secondhand butiker
På orten man är för stunden .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem