2026-09-12, 02:29
Medlem
pickalulus avatar
"Allas lika värde" är nog peak efterblivenhet. Eller kan det bli värre?
Citera
2026-09-12, 02:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gettherope
Jag anser att det finns människor som är mindre värda än min katt...
Min katt har ett högt värde för mig, trots han bara är en ungkatt jag haft mindre än ett år än.

Alla människor är inte lika mycket värda enligt mig. Först familj, sedan släkt och vänner, sedan grannar.

På plats 999 hamnar människor från och i mellanöstern och Afrika. Ungefär på samma plats som random grävling, eller strax bakom faktiskt.
Citera
2026-09-12, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Man hör ofta flosklen/klyschan ”alla människors lika värde”, men är det sant att alla är lika mycket värda? T ex en kriminell våldtäktsman och mördare jämfört med en skicklig kirurg… Vem är mest värd?
Kirurgen skulle jag säga utan tvekan.

Din fråga är snarare ”är alla människor lika värda oavsett deras agerande och påverkan på andra människor ”. Den frågan tror jag inte är särskilt kontroversiell.

Livet i sig är inte mer eller mindre och lika unikt oavsett. Det är just samspelet som ger en kontext för andra att värdera.
Citera
2026-09-12, 04:13
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Man hör ofta flosklen/klyschan ”alla människors lika värde”, men är det sant att alla är lika mycket värda? T ex en kriminell våldtäktsman och mördare jämfört med en skicklig kirurg… Vem är mest värd?

För att frågan ska gå att besvara, måste du först förklara vilken sorts värdering det är som ska göras. En guldtacka exempelvis brukar ju kännetecknas av dess monetära värde, fast i en väldigt speciell situation såsom att du håller på att törsta ihjäl i en öken, skulle du nog värdera en flaska vatten högre.

Bojkotta frågor där frågeställaren inte kan svara på vad den menar! Det blir ju bara bara poesi och flum då. Som att säga "kan ett frimärke vara en spunk". (Spunk är det där ordet som Pippi Långstrump hittade på som ingen vet vad det betyder). Nonsens helt enkelt.
Citera
2026-09-12, 05:24
Medlem
Citat:

Nej, inte alls, personer som skriver inlägg på Flashback skulle jag inte ge ett människovärde
Citera
2026-09-12, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchMeDie
Alla är lika mycket värda som människor, alltså alla nyfödda är lika mycket värda men sen om man väljer att göra bra eller dåliga val i livet ändras ens värde.
Alla nyfödda är inte lika värda i Tidö-hulliganernas ögon.
Föräldrarna till en nyfödd utomlands får ingen föräldrapenning trots att de har samma typ av medborgarskap eller uppehållstillstånd som en nyfödd i Sverige.
Citera
2026-09-12, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Så en kändis är mer värd än Mr nobody?
Värd? du måste lägga till värd mer för vem ? eller vad betyder annars värd ? menar du ett belopp i kronor?
Citera
2026-09-12, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
För att frågan ska gå att besvara, måste du först förklara vilken sorts värdering det är som ska göras. En guldtacka exempelvis brukar ju kännetecknas av dess monetära värde, fast i en väldigt speciell situation såsom att du håller på att törsta ihjäl i en öken, skulle du nog värdera en flaska vatten högre.

Bojkotta frågor där frågeställaren inte kan svara på vad den menar! Det blir ju bara bara poesi och flum då. Som att säga "kan ett frimärke vara en spunk". (Spunk är det där ordet som Pippi Långstrump hittade på som ingen vet vad det betyder). Nonsens helt enkelt.
Exakt vad jag menar värd för vem i vad , värde i form av kronor , värde i form av tillför något för andra ?
Citera
2026-09-12, 09:37
Medlem
Det här med att alla är lika mycket värda låter ju jättefint men det har blivit lite av ett tom ord som folk bara säger för att verka snälla. Problemet är att det inte betyder någonting i verkligheten utan det beror helt på vem man frågar.Om man tänker efter så tycker ju ingen så på riktigt i alla lägen. Man tycker såklart att ens egna barn eller kompisar är viktigare än en total främling och om en läkare måste välja mellan att rädda en ung person eller en jättegammal så måste de välja och då är det inte lika mycket värt längre. Det blir också konstigt när man jämför en hemsk brottsling med ett snällt offer för de flesta tycker innerst inne inte att de är lika mycket värda.Så det blir bara snack som låter bra i teorin men som ingen kan leva efter på riktigt eftersom alla tolkar det precis som de själva vill för stunden

Om man pratar om juridiska rättigheter och grundlagen så ska kungen och du ha samma värde inför lagen och samma mänskliga rättigheter, även om kungen har vissa speciella uppgifter och immunitet.Men om man tittar på samhällets status och resurser så värderar ju staten och media kungen mycket högre än en vanlig person. Han får miljoner i apanage, har livvakter från Säpo och om det händer honom något blir det krigsrubriker i tidningarna direkt. På det sättet behandlas han som mycket mer värdefull än vem som helst av oss.Samtidigt har kungen inget extra värde för din familj eller dina vänner, för där är du värd allt och kungen ingenting. Så svaret på om kungen är mer värd än dig sitter verkligen helt i betraktarens öga och vad man menar med ordet värde för stunden.
Citera
2026-09-12, 09:48
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Värd? du måste lägga till värd mer för vem ? eller vad betyder annars värd ? menar du ett belopp i kronor?
Precis vad jag försöker få folk att fundera på.
Var ligger värdet på människor?
Hur många som älskar hen?
Hur många som hatar hen?
Ligger värdet i att påverka många människor i världen?

Vad är värdet på en människa som bor på en öde ö och ingen annan vet ens att hen finns till?
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-09-12 kl. 09:50.
Citera
2026-09-12, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det här med att alla är lika mycket värda låter ju jättefint men det har blivit lite av ett tom ord som folk bara säger för att verka snälla. Problemet är att det inte betyder någonting i verkligheten utan det beror helt på vem man frågar.Om man tänker efter så tycker ju ingen så på riktigt i alla lägen. Man tycker såklart att ens egna barn eller kompisar är viktigare än en total främling och om en läkare måste välja mellan att rädda en ung person eller en jättegammal så måste de välja och då är det inte lika mycket värt längre. Det blir också konstigt när man jämför en hemsk brottsling med ett snällt offer för de flesta tycker innerst inne inte att de är lika mycket värda.Så det blir bara snack som låter bra i teorin men som ingen kan leva efter på riktigt eftersom alla tolkar det precis som de själva vill för stunden

Om man pratar om juridiska rättigheter och grundlagen så ska kungen och du ha samma värde inför lagen och samma mänskliga rättigheter, även om kungen har vissa speciella uppgifter och immunitet.Men om man tittar på samhällets status och resurser så värderar ju staten och media kungen mycket högre än en vanlig person. Han får miljoner i apanage, har livvakter från Säpo och om det händer honom något blir det krigsrubriker i tidningarna direkt. På det sättet behandlas han som mycket mer värdefull än vem som helst av oss.Samtidigt har kungen inget extra värde för din familj eller dina vänner, för där är du värd allt och kungen ingenting. Så svaret på om kungen är mer värd än dig sitter verkligen helt i betraktarens öga och vad man menar med ordet värde för stunden.
Mitt första barn föddes utomlands,mitt andra i Sverige.Enligt Tidö-huliganerna är mitt ena barn värt mer än det andra...Bye bye Tidö,ni torskar så grovt i detta val så det dånar om det.
Citera
2026-09-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Mitt första barn föddes utomlands,mitt andra i Sverige.Enligt Tidö-huliganerna är mitt ena barn värt mer än det andra...Bye bye Tidö,ni torskar så grovt i detta val så det dånar om det.
Det är lätt att förstå att man blir känslosam när det handlar om ens egna barn, men här blir det faktiskt helt fel i tanken. Ingen politiker i Sverige tycker eller föreslår att barn skulle ha olika mycket värde baserat på vilket land de föddes i.Politik handlar inte om att mäta människors värde, utan om regler för medborgarskap, skatter och bidrag. Det är helt normala saker som alla länder i hela världen har regler för för att systemen ska fungera. Att ställa krav på boendetid eller medborgarskap för vissa välfärdsförmåner är inte samma sak som att säga att ett barn är mindre värt.När det gäller nästa val så får vi helt enkelt se hur det går. Men att kalla politiska motståndare för huliganer och hitta på att de hatar barn födda utomlands gör bara att man missar vad den faktiska politiska debatten handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in