2026-09-11, 17:42
Medlem
Man hör ofta flosklen/klyschan ”alla människors lika värde”, men är det sant att alla är lika mycket värda? T ex en kriminell våldtäktsman och mördare jämfört med en skicklig kirurg… Vem är mest värd?
Kirurgen skulle jag säga utan tvekan.
Citera
2026-09-11, 17:47
Medlem
Bara översättningen är väl lite skev till att börja med?

Original:
All human beings are born free and equal in dignity and rights
Citera
2026-09-11, 17:47
Medlem
Nej det är de inte och har aldrig varit. Verkligheten är inte en Disney-film.
Citera
2026-09-11, 17:48
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Man hör ofta flosklen/klyschan ”alla människors lika värde”, men är det sant att alla är lika mycket värda? T ex en kriminell våldtäktsman och mördare jämfört med en skicklig kirurg… Vem är mest värd?

Hur många trådstarter behövs om detta?
Här är en som också ligger under "Filosofi": (FB) Alla människor är lika mycket värda, är det sant eller falskt?
Citera
2026-09-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Bara översättningen är väl lite skev till att börja med?

Original:
All human beings are born free and equal in dignity and rights
Men nu är det översättningen ” alla människors lika värde” som hörs i debatten. Och den engelska versionen är snarlik ändå.
Citera
2026-09-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Hur många trådstarter behövs om detta?
Här är en som också ligger under "Filosofi": (FB) Alla människor är lika mycket värda, är det sant eller falskt?
Behövs nog ältas några vändor till.
Citera
2026-09-11, 17:57
Medlem
Citat:
Dr Mengele. tänker du?
Citera
2026-09-11, 18:02
Medlem
Gravsons avatar
Nej, tycker jag.

Det är helt subjektivt.

En slumpmässig medborgare från ett annat land är inte lika värd som min flickvän för mig.

Denna medborgare tycker säkert att jag inte är lika mycket värd som personer de håller kärt.

Jag tycker hela idén med folks lika värde är ett försök att både fördumma och snabbt kunna vifta bort jobbiga frågor som handlar om hantering av människor, typ som straff och invandring.
Citera
2026-09-11, 18:04
Medlem
Citat:

Alla är lika mycket värda som människor, alltså alla nyfödda är lika mycket värda men sen om man väljer att göra bra eller dåliga val i livet ändras ens värde.
Citera
2026-09-11, 18:05
Medlem
Ja, alla människor bör få en chans att visa vad dom är värda. Vid födseln kan man inte göra några antaganden.

Men som vi alla vet kommer alla människor inte vara lika från 1 sekund efter det att dom föds. Vi utvecklas alla olika.

Vilka personliga egenskaper en person skaffar sig beror på mycket; ens egna val, men också omgivningen. Vilka egenskaper som värderas högt eller lågt är precis lika skiftande: Att vara läskunnig kan vara till stor nytta ibland, men helt utan nytta i andra sammanhang. Att vara tjock kan vara en stor fördel ibland, men uppskattas kanske mer i andra kulturer än i dagens samhälle.

Alla männiksor föds med lika värde. Men det slutar precis där.
Citera
2026-09-11, 18:07
Medlem
FarliKorvs avatar
Självklart inte och när det verkligen gäller i en skarp verklig situation så kommer även den godhetsknarkande tokvänstern göra skillnad på folk och folk, tex rädda sina egna 3 barn framför 50 andras ungar.

Allt annat är lögn och förbannad dikt!

Och alla med vett räddar en en god vänlig medborgare framför en ond mördare/pedofil ... där båda är okända sedan tidigare.
Senast redigerad av FarliKorv 2026-09-11 kl. 18:11.
Citera
2026-09-11, 18:11
Medlem
Jag anser att det finns människor som är mindre värda än min katt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in