Igår, 13:05
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Helt riktigt. Det påminner osökt om nedanstående citat:

"Sju år i kommunistpartiet är en form av galenskap som jag själv har stor erfarenhet av. Man lever i en inbillningens värld, man förvanskar fakta för att de ska stämma med teorin, man använder en form av dialektik som är i det närmaste vansinnig. Jag vet vad jag talar om, för jag är före detta patient."
Arthur Koestler

Well said!
Citera
Idag, 13:35
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Man kan ta till sig det som forskarna säger eller välja att vara en s.k. klimatförnekare a la Donald Trump. Valet är ditt.

Men läs vad jag skriver. Jag förnekar inte att klimatet förändras. Det är en självklarhet. Jag HOPPAS också att klimatet blir varmare.

Och vill du börja göra någonting åt det på riktigt får du börja med de stora, tunga och obekväma problemen som varför jordens befolkning ska öka med ca 5 miljoner i veckan. Tror du att det är bra för klimatet?

Men då blir det lite jobbigt och dålig stämning. Bättre då att fokusera på pålagor för den delen av jordens befolkning som kommit längst i miljöarbetet och som faktiskt inte kan göra skillnad eftersom det är för få i antal.

Du har ju också ett lika långsiktigt perspektiv som är heroinist på plattan. I ett större perspektiv, under större tidsrymder som 100 år eller liknande som ju ändå är ingenting om man skulle prata geologiska tidsåldrar så vad spelar det för roll att en del människor får problem för att de bor fel, brukar jorden fel, har fel livsstil osv? Det kommer att ordna sig av sig själv med tiden. Teknikutveckling, vetenskap och mänsklig krreativitet löser på sikt problemen. Vem vet vi kanske inte ens lever i den fysiska världen om 100 år. Vi är kanske androider som smält samman med robotar och AI.

Det bor 8 miljarder människor på den här planeten och vi blir 5 miljoner fler varje vecka. Allvarligt talat, det här låter såklart hårt men vad gör det om några av dessa stryker med i övergången mellan två tidsepoker? Känns 1900-talet alla krig och katastrofer så särskilt närvarande idag? Alla miljoner döda? Livet går vidare.
Senast redigerad av bulletproofsoul Idag kl. 13:48.
Citera
Idag, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men läs vad jag skriver. Jag förnekar inte att klimatet förändras. Det är en självklarhet. Jag HOPPAS också att klimatet blir varmare.

Och vill du börja göra någonting åt det på riktigt får du börja med de stora, tunga och obekväma problemen som varför jordens befolkning ska öka med ca 5 miljoner i veckan. Tror du att det är bra för klimatet?

Men då blir det lite jobbigt och dålig stämning. Bättre då att fokusera på pålagor för den delen av jordens befolkning som kommit längst i miljöarbetet och som faktiskt inte kan göra skillnad eftersom det är för få i antal.
Om MP får plats i regeringen blir jag besviken om inte bensinpriset höjs till minst 40kr/l.
Citera
Idag, 13:51
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Om MP får plats i regeringen blir jag besviken om inte bensinpriset höjs till minst 40kr/l.

Visst höj bara men det är helt meningslöst ur en klimatåtgärd. Det enda du gör är att du sänker levnadsstandarden och ekonomin för hela landet. En sådan höjning skulle skapa enorma prisökningar i alla led och väldigt hög inflation. I slutändan blir alla fattigare och staten får försörja befolkningen.

Ekonomin skulle tvärnita totalt och det skulle bli massarbetslöshet. Det i ett läge när AI knackar på dörren och på riktigt börjar käka jobb från i stort sett alla branscher. Vill man verkligen sänka ett land ekonomiskt, förstöra dess konkurrenskraft och göra dess befolkning riktigt fattig så då ska man öka man höja bensinpriset till 40kr.

Tror du sossarna vill bli ihågkomna som de som på riktigt förstörde Sverige? Du kan fortsätta att drömma om dina fantasipriser.
Senast redigerad av bulletproofsoul Idag kl. 13:57.
Citera
Idag, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Du sänker levnadsstandarden och ekonomin för hela landet. I slutändan blir alla fattigare och staten får försörja befolkningen.
Allt du säger gynnar klimatet. Vi måste dra ner på konsumtionen vilket sker om vi blir fattigare. Vi kanske inte ens har råd med fossilbilar? Går ekonomin ner sjunker utsläppen.

Höj drivmedelspriserna till 40 kr/l. Minst. Vilket inte är långt borta när de skadliga subventionerna försvinner.
Citera
Idag, 15:44
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Allt du säger gynnar klimatet. Vi måste dra ner på konsumtionen vilket sker om vi blir fattigare. Vi kanske inte ens har råd med fossilbilar? Går ekonomin ner sjunker utsläppen.

Höj drivmedelspriserna till 40 kr/l. Minst. Vilket inte är långt borta när de skadliga subventionerna försvinner.
Allt du skriver visar att du är gravt störd. Konsekvenserna av dina idéer skulle leda till fattigdom och svält och att hela samhället dukar under. På riktigt. Allt för att du har en känsla av att det är något fel på klimatet och att vi kan ändra på det. Vilka subventioner tror du finns på drivmedel? -och nej, sänkt skatt och minskad reduktionsplikt är inga subventioner.
Senast redigerad av Kloss Idag kl. 15:58.
Citera
Idag, 16:49
Medlem
Ännu medan Kristersson sitter kvar som statsminister så kommer bensinpriset ha gått upp minst 10 kr
Citera
Idag, 17:04
Medlem
Batagares avatar
Citat:

Allt du skriver visar att du är gravt störd. För övrigt, så hade det varit klädsamt om du läste igenom vad du skrivit, innan du klickar på "skicka svar" i dina inlägg. Ett virrvarr av ord utan mening eller mål.
Citera
Idag, 18:06
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:

Visst kan man resonera så men då måste hela världen vara med på det. Om det bara är vi som gör det blir det enda resultatet att vi blir fattigare och omvärlden rikare. Att vi stagnerar medans omvärlden går vidare.

För att vi ska få någon trovärdig klimatpolitisk behöver vi strypa konsumtionen. Alla gallerior och köpcentrum måste stängas. Alla privatresor med flyg måste stoppas. Alla privatresor med bensin p dieselbilar måste stoppas. Alla importerade varor bör logiskt sätt stoppas eller få en rejält hög straff (miljö) tull. Tror du att det är genomförbart utan sociala oroligheter och enorma konvulsioner i samhället?

Men en elbil är inte miljövänlig i det att det krävs mycket resurser och miljöskada för att producera den och ta hand om batteriet. Det är frågan om man måste förbjuda elbilar också. Konsekvenserna av ett sådant handlande kommer att liknas vid ett kollektiv självmord på samhället. Antingen får man acceptera någonstans att vara människa är att påverka miljö och klimat och ta resurser från jorden eller så får vi uppgå i en AI eller något annat och sluta vara fysiska varelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in