Citat:
Ursprungligen postat av
lont
Man kan ta till sig det som forskarna säger eller välja att vara en s.k. klimatförnekare a la Donald Trump. Valet är ditt.
Men läs vad jag skriver. Jag förnekar inte att klimatet förändras. Det är en självklarhet. Jag HOPPAS också att klimatet blir varmare.
Och vill du börja göra någonting åt det på riktigt får du börja med de stora, tunga och obekväma problemen som varför jordens befolkning ska öka med ca 5 miljoner i veckan. Tror du att det är bra för klimatet?
Men då blir det lite jobbigt och dålig stämning. Bättre då att fokusera på pålagor för den delen av jordens befolkning som kommit längst i miljöarbetet och som faktiskt inte kan göra skillnad eftersom det är för få i antal.
Du har ju också ett lika långsiktigt perspektiv som är heroinist på plattan. I ett större perspektiv, under större tidsrymder som 100 år eller liknande som ju ändå är ingenting om man skulle prata geologiska tidsåldrar så vad spelar det för roll att en del människor får problem för att de bor fel, brukar jorden fel, har fel livsstil osv? Det kommer att ordna sig av sig själv med tiden. Teknikutveckling, vetenskap och mänsklig krreativitet löser på sikt problemen. Vem vet vi kanske inte ens lever i den fysiska världen om 100 år. Vi är kanske androider som smält samman med robotar och AI.
Det bor 8 miljarder människor på den här planeten och vi blir 5 miljoner fler varje vecka. Allvarligt talat, det här låter såklart hårt men vad gör det om några av dessa stryker med i övergången mellan två tidsepoker? Känns 1900-talet alla krig och katastrofer så särskilt närvarande idag? Alla miljoner döda? Livet går vidare.