Igår, 16:03
Medlem
KD anklagar SR för val-påverkan och lämnar alltså in en anmälan till granskningsnämnden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M7kpGr/ebba-busch-anmaler-sr-till-granskningsnamnden-direkt-valpaverkan

Diskussionen handlade om vårdköer där SR hävdade att regeringens officiella statistik var missvisande.

Själva hävdade SR att deras siffror kom från SKR. Men man delar inte med sig av arbetsmaterial.

Att diskutera:

Är det rätt av SR att inte visa hur de fått fram sina siffror?

Om SR agerat felaktigt, hur allvarligt är det?
Citera
Igår, 16:07
Medlem
Kan nästan anmäla alla debatter också, ofta frågor ur vänsterperspektiv.
Citera
Igår, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Jag har inte hört/märkt något mer angående just SR. Men det var helt klart underligt att se hur Aspling blev avbruten i SVT med motiveringen att tittarna inte förstod vad han sa.

Har inte hört att det anmälts dock.
Citera
Igår, 16:19
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Chokladmums.

Jag är forskare och arbetsmaterial delar vi aldrig med oss av. MEN om det uppstår tvivel om vad vi påstår, så görs alltid arbetsmaterialet tillgängligt i någon form (inte alltid i råformen).

Eftersom SR är en statlig verksamhet, skattefinansierad, så ska allt sådant material hållas tillgängligt.

I forskningen brukar vi göra så att man gör en redigering av arbetsmaterialet så att man kan lämna ut det i en begriplig form, t.ex ett excelark, power point eller liknande. Särskilt sådant som bygger på beräkningar måste göras tillgänglig för man kan räkna på så många sätt. Och sådant som man vet att man kommer att få kritik för om det är något oväntat resultat, så gör man klart det i förväg.

Tråkigt att SR inte är mer professionella.

Det är tillräckligt allvarligt för att hel beräkningsavdelning på SR ska omorganiseras och man måste bli skickligare så att misstro för demokratin inte sprids elelr att den här är en påverkansoperation av främmande makt. Jag tycker också att den högste chefen som har ansvar för att alla underlag på SR ska vara transparenta och nu ska de lämna sitt jobb av hederlighetsskäl, utan avgångsvederlag för det här är omåttligt oskickligt. Och går emot all tradition om hur sifferunderlag ska hanteras.
Citera
Igår, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Chokladmums.

Jag är forskare och arbetsmaterial delar vi aldrig med oss av. MEN om det uppstår tvivel om vad vi påstår, så görs alltid arbetsmaterialet tillgängligt i någon form (inte alltid i råformen).

Eftersom SR är en statlig verksamhet, skattefinansierad, så ska allt sådant material hållas tillgängligt.

I forskningen brukar vi göra så att man gör en redigering av arbetsmaterialet så att man kan lämna ut det i en begriplig form, t.ex ett excelark, power point eller liknande. Särskilt sådant som bygger på beräkningar måste göras tillgänglig för man kan räkna på så många sätt. Och sådant som man vet att man kommer att få kritik för om det är något oväntat resultat, så gör man klart det i förväg.

Tråkigt att SR inte är mer professionella.

Det är tillräckligt allvarligt för att hel beräkningsavdelning på SR ska omorganiseras och man måste bli skickligare så att misstro för demokratin inte sprids elelr att den här är en påverkansoperation av främmande makt. Jag tycker också att den högste chefen som har ansvar för att alla underlag på SR ska vara transparenta och nu ska de lämna sitt jobb av hederlighetsskäl, utan avgångsvederlag för det här är omåttligt oskickligt. Och går emot all tradition om hur sifferunderlag ska hanteras.

Tack för ett informativt inlägg.

Din åsikt om påtagliga konsekvenser låter rätt, i synnerhet när detta sker så nära ett val och i en fråga som är en profilfråga för partiet som drabbas.

Min gissning, inget händer vid S+MP+V+C seger, om de borgerliga vinner tror jag det blir konsekvenser som ligger i linje med ditt inlägg. Eller mer.
Citera
Igår, 16:33
Medlem
franges avatar
Det här kan man ta som ett direkt erkännande att genompolitiserade SVT blåljuger ännu en gång i raden.
Citera
Igår, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det här kan man ta som ett direkt erkännande att genompolitiserade SVT blåljuger ännu en gång i raden.

Jag tycker mig ha upplevt en del tillfällen där man undvikit att nämna vissa saker/perspektiv.

Men att man påstår sig ha sifferunderlag som visar att regeringens officiella siffror inte stämmer i en intervju.

För att sedan vägra visa hur man räknat, det är något jag inte kan påminna mig ha upplevt tidigare.
Citera
Igår, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Va. Jag tycker det är högerperspektiv!!! Så dåligt av public service. Jimmie och Ebba får dessutom alltid mer tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in