Igår, 16:00
Medlem
Efter att jag fått barn har jag märkt att personal i barnomsorg (skola och dagis) nästan aldrig längre pratar i klarspråk utan alltid bara i termer som förekommer i universitets-litteratur.

Det är aldrig "ditt barn knuffas i matkön" utan "är utåtagerande mot jämnåriga".

Det är samma i media och när folk pratar på sociala medier. Istället för "den här politikerna rökte marijuana och hade en tårgas" så är det "har dömts för narkotika- och vapeninnehav".

Istället för att säga vad det är fråga om, så placeras det in under ett paraply som låter mycket grövre.

Jag tänker på det här roliga klippet när en unge på 80-talet ringer in till Martin Timell och berättar att han tjuvringt till en tjej i klassen och skulle säga "Hej, det är Svullo, ska vi knulla" så råka han säga sitt eget namn och frågade om dom skulle knulla.

Det är kul, oskyldigt, pinsamt. När man hör vad som faktiskt hände.

Men idag, om en skolpersonal, skulle berätta om saken på ett föräldramöte så skulle man inte få höra vad som faktiskt hände, utan något i stil med "har kontaktat andra i klassen med sexuella kommentarer".

Är det någon mer som märkt detta? Varför har det blivit så här? Beror det på att alla nuförtiden ska gå på universitet där dom lärt sig att sätta etiketter på allt?
Citera
Igår, 16:23
Medlem
SpontanEjakulations avatar
De lär sig på universitet och på "folkhögskolor" att i varje läge ifrågasätta svensk historia, traditioner, sociala koder och naturliga genus-tolkningar.

Mansrollen som den formats av västerlandets utveckling fram till 1900-talets slut måste nedkämpas och ersättas med en queer kamp-ideologi. Klass mot klass. Kön mot Kön. Alla, mot "högern".
Citera
Igår, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyd-e
Efter att jag fått barn har jag märkt att personal i barnomsorg (skola och dagis) nästan aldrig längre pratar i klarspråk utan alltid bara i termer som förekommer i universitets-litteratur.

Det är aldrig "ditt barn knuffas i matkön" utan "är utåtagerande mot jämnåriga".

Det är samma i media och när folk pratar på sociala medier. Istället för "den här politikerna rökte marijuana och hade en tårgas" så är det "har dömts för narkotika- och vapeninnehav".

Istället för att säga vad det är fråga om, så placeras det in under ett paraply som låter mycket grövre.

Jag tänker på det här roliga klippet när en unge på 80-talet ringer in till Martin Timell och berättar att han tjuvringt till en tjej i klassen och skulle säga "Hej, det är Svullo, ska vi knulla" så råka han säga sitt eget namn och frågade om dom skulle knulla.

Men idag, om en skolpersonal, skulle berätta om saken på ett föräldramöte så skulle man inte få höra vad som faktiskt hände, utan något i stil med "har kontaktat andra i klassen med sexuella kommentarer".

Är det någon mer som märkt detta? Varför har det blivit så här? Beror det på att alla nuförtiden ska gå på universitet där dom lärt sig att sätta etiketter på allt?
Det hände väl när Fröken blev pedagog?

Du är ju likadan som pratar om skolpersonal, när du menar majjen, vaktis eller bambatanten.
Citera
Igår, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boyd-e

Så vältalig förskolepersonal har jag sällan hört mrn om dom finns beror det kanske på att det måste dokumenteras hela tiden och då är man tvungen att använda dylika termer.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det hände väl när Fröken blev pedagog?

Du är ju likadan som pratar om skolpersonal, när du menar majjen, vaktis eller bambatanten.

Sen fröken fanns har det ju även tillkommit manlig personal..
Å skolpersonal är ju ett paraplybegrepp så du slipper rada upp varenda yrke inom hela skolan..
Citera
Igår, 17:02
Medlem
Terrorstorms avatar
Det är alla jävla kvinnor som är "utbildade" inom humaniora och beteendevetenskap, och lågaffektivt bemötande.

Kvinnors rösträtt var västvärldens största misstag, men det är lätt att vara efterklok.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Queutards avatar
Och generation Z pratar om "rubriceringar", vad det nu kan vara.
Citera
Igår, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Sen fröken fanns har det ju även tillkommit manlig personal..
Å skolpersonal är ju ett paraplybegrepp så du slipper rada upp varenda yrke inom hela skolan..
På min tid var det kvartssamtal med fröken/majjen, föräldrar och eleven. Det behövdes inga paraplyn.
Men du kanske är ett foster av 38 olika könskonstellationer och tillhörigheter att ett paraply underlättar uppradanden?
Citera
Igår, 17:14
Medlem
cinmiks avatar
Ett enhetligt språk.

Knuffar du någon i matkön så är du utåtagerande.
Citera
Igår, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
På min tid var det kvartssamtal med fröken/majjen, föräldrar och eleven. Det behövdes inga paraplyn.
Men du kanske är ett foster av 38 olika könskonstellationer och tillhörigheter att ett paraply underlättar uppradanden?

Vet inte vad jag är men det har utvecklats lite sen tiden. Både vokabulären och annat. Men det funkar med dina uttryck oxå.
Citera
Igår, 17:38
Medlem
mikaelss avatar
’Rubriceringar’?

Är du en del av Pisa-raset?
Citera
Idag, 04:12
Medlem
MrMadoffs avatar
De vill väl inte förtala någon någon tar alltid illa upp. Annat var det förr:
https://www.svtplay.se/percy-tarar