2026-09-11, 13:06
Medlem
Hej alla,

Jag behöver verkligen ventilera lite här och kanske få några råd. Jag har haft en riktig mardröm när det gäller att få ut mitt arbetsgivarintyg. Det började med att jag skickade ett mejl för en och en halv vecka sedan. Dagligen har jag sedan dess skickat mejl till HR, chefsassistenten och till en annan e-postadress som jag knappt ens vet vad den är till för.

Det visade sig att de inte ens hade rapporterat att min anställning avslutades i slutet av juli. Till slut så lyckades jag få ut ett intyg – men där stod att anställningen var avslutad nu i september, vilket är helt fel. Jag nekade förstås det och bad dem korrigera datumet.

Det absurda är att de sa: "Vi kan inte göra något förrän din arbetsgivare skickar in att du har slutat." Det har nu gått en och en halv månad sedan jag slutade, varför har de inte gjort detta från början? Efter ännu fler mejl fram och tillbaka så erkänner till slut chefsassistenten att de nu har uppdaterat att min tjänst avslutades 31 juli. Detta var alltså en timanställning jag avslutade.

Nu har de missat vissa punkter i intyget också, och när jag påpekar det, skyller de ifrån sig. Chefsassistenten säger att det inte är deras uppgift, HR säger att det inte är deras uppgift, och här står jag efter 10–15 mejl fram och tillbaka. Det här är verkligen otroligt oprofessionellt! Som arbetstagare ska man inte behöva jaga folk för att få ett korrekt intyg där det står när man slutade, varför man slutade och hur länge man jobbade. Jag behöver det här intyget till min a-kassa. Ska det verkligen vara så här, eller överdriver jag? Och vem ska man egentligen kontakta när arbetsgivaren beter sig så här oseriöst?
Citera
2026-09-11, 13:14
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Hör med din A-kassa vad som krävs, kontakta sen igen din arbetsgivare vad som fattas från intyget, börja där.
Citera
2026-09-11, 13:14
Medlem
FarliKorvs avatar
Såhär ska det inte va.
Citera
2026-09-11, 13:30
Medlem
Sök upp dem personligen och be om ditt intyg.
Citera
2026-09-11, 14:32
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Har du inga andra bevis du kan skicka in till din a-kassa som styrker det de behöver?
Citera
2026-09-11, 14:54
Medlem
Vansterpartiets avatar
Tyvärr finns det många företag som är en administrativ katastrof, att fylla i eller korrigera ett arbetsgivarintyg tar 5 minuter på arbetsgivarintyg.nu.

Har de kollektivavtal och du är med i facket kan dessa hjälpa till att ligga på annars är man lite utlämnad då de är skyldiga att utfärda ett intyg men det finns inga straff ifall man inte gör det.
Citera
2026-09-11, 15:02
Medlem
exoticspices avatar
Det är löneavdelningen som ska fylla i intyget i första hand och chefen eller hr i andra hand.

Lönekontoret vet bäst hur många timmar du har jobbet i månaden samt din utbetalade lön.

Kontakta löneansvarig och skicka intyget per mail, post eller lämna det personligen.
Citera
2026-09-11, 15:32
Medlem
Är du med i facket och kan be dom om hjälp?
Citera
2026-09-11, 20:12
Medlem
Men det är väl asbra att du var anställd längre.
Skicka kravbrev på din uteblivna lön.
Begär företaget i konkurs för att de inte betalar ut lönen.
Citera
2026-09-11, 20:14
Avstängd
Mellanhandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerRoger
Hej alla,

Jag behöver verkligen ventilera lite här och kanske få några råd. Jag har haft en riktig mardröm när det gäller att få ut mitt arbetsgivarintyg. Det började med att jag skickade ett mejl för en och en halv vecka sedan. Dagligen har jag sedan dess skickat mejl till HR, chefsassistenten och till en annan e-postadress som jag knappt ens vet vad den är till för.

Det visade sig att de inte ens hade rapporterat att min anställning avslutades i slutet av juli. Till slut så lyckades jag få ut ett intyg – men där stod att anställningen var avslutad nu i september, vilket är helt fel. Jag nekade förstås det och bad dem korrigera datumet.

Det absurda är att de sa: "Vi kan inte göra något förrän din arbetsgivare skickar in att du har slutat." Det har nu gått en och en halv månad sedan jag slutade, varför har de inte gjort detta från början? Efter ännu fler mejl fram och tillbaka så erkänner till slut chefsassistenten att de nu har uppdaterat att min tjänst avslutades 31 juli. Detta var alltså en timanställning jag avslutade.

Nu har de missat vissa punkter i intyget också, och när jag påpekar det, skyller de ifrån sig. Chefsassistenten säger att det inte är deras uppgift, HR säger att det inte är deras uppgift, och här står jag efter 10–15 mejl fram och tillbaka. Det här är verkligen otroligt oprofessionellt! Som arbetstagare ska man inte behöva jaga folk för att få ett korrekt intyg där det står när man slutade, varför man slutade och hur länge man jobbade. Jag behöver det här intyget till min a-kassa. Ska det verkligen vara så här, eller överdriver jag? Och vem ska man egentligen kontakta när arbetsgivaren beter sig så här oseriöst?

Påminn dem att det är lag på att lämna in detta, och det finns en online-tjänst om de är tröga och inte kan göra det utan handledning.
Citera
2026-09-11, 21:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerRoger
Hej alla,

Ibland brukar representant för fackförbund kunna trycka på om arbetsgivaren drar benen efter sig.
Citera
2026-09-11, 23:18
Medlem
killawifes avatar
När jag hade detta problemet med Biltema så pratade jag med fackets akassa om det och de rekommenderade att De kontaktade biltema istället och om det inte funkade så kunde de göra ett arbetsgivarintyg åt mig om jag skickade in lönespecar och kontrakt. Givetvis hände inget.
Nu löste jag det genom att maila min f.d chefs chef och hon löste det hela så att jag fick mitt intyg en vecka senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in