2026-09-11, 13:05
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Vi befinner oss i Sveriges himmelskt vackra sydvästligaste spets. På kartan upptäckte jag att Falsterbo-Skanör är egentligen på en artificial ö Falsterbonäset, sedan man grävde ut kanalen så sju tusen invånare är beroende av en (1) bro för att ta sig ut från ön. Spräng bort bron så har man ställt till det för de sju tusen som vill dit eller därifrån. En fullträff!

Jag gör det på natten så ingen kommer till skada. Sen staket så ingen plurrar. Sen på morgonen när de ska bila från Falsterbo-Skanör så är bron borta och de får frånvaro från jobbet. Det lär inte bli någon horse show för det går inte att ta sig dit per buss eller bil. Tänk er paniken?
– Jag har ett viktigt möte, men är fast här strandad på Sveriges himmelskt vackra sydvästligaste spets.

Skulle det räknas som allmänfarlig ödeläggelse? Terror kan det inte vara eftersom jag inte har en agenda som är politisk eller religiös, jag vill bara narras med dolda kameran. Det här är hypotetiskt, antagligen ett hyss över gränsen, för min redaktör och utgivare. Bra med nejsägare.
Senast redigerad av sanningenskrigare2 2026-09-11 kl. 13:08.
Citera
2026-09-11, 13:50
Medlem
Batagares avatar
Falsterbokanalen byggdes mellan år 1940 och 1942 för att ge sjöfarten en skyddad inre passage och undvika de tunga tyska minfälten utanför Falsterborev under andra världskriget.
Tyskland började minera farlederna till Östersjön hösten 1939, vilket gjorde det farligt för svenska fartyg att runda Falsterbonäset. Snabbt beslut, efter en kort utredning togs beslut om att bygga kanalen den 22 december 1939.

Arbetet drog igång den 3 januari 1940. Bygget påskyndades kraftigt, vilket gjorde att kostnaden ökade från beräknade 7 miljoner kronor till slutligen 21 miljoner kronor.
Genombrott och öppning, näset genombröts den 21 juli 1941, och den 1 augusti samma år passerade den första båten. Helt färdigställd var farleden år 1942.

https://www.lanspumpen.se/Blogg/Falsterbokanalen.pdf
Senast redigerad av Batagare 2026-09-11 kl. 13:57.
Citera
2026-09-11, 13:55
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Spräng bort bron så har man ställt till det för de sju tusen som vill dit eller därifrån. En fullträff!
Sen på morgonen när de ska bila från Falsterbo-Skanör så är bron borta och de får frånvaro från jobbet. Tänk er paniken?
Alla på ön skulle väldigt enkelt transportera sig medels helikopter, alla är tillräckligt rika för den typen av transport.
Citera
2026-09-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Falsterbokanalen byggdes mellan år 1940 och 1942 för att ge sjöfarten en skyddad inre passage och undvika de tunga tyska minfälten utanför Falsterborev under andra världskriget.
Tyskland började minera farlederna till Östersjön hösten 1939, vilket gjorde det farligt för svenska fartyg att runda Falsterbonäset. Snabbt beslut, efter en kort utredning togs beslut om att bygga kanalen den 22 december 1939.

Arbetet drog igång den 3 januari 1940. Bygget påskyndades kraftigt, vilket gjorde att kostnaden ökade från beräknade 7 miljoner kronor till slutligen 21 miljoner kronor.
Genombrott och öppning, näset genombröts den 21 juli 1941, och den 1 augusti samma år passerade den första båten. Helt färdigställd var farleden år 1942.

https://www.lanspumpen.se/Blogg/Falsterbokanalen.pdf

Är det dags att fylla igen kanalen i fredstid och sen gräva upp om kriget kommer närmare? Kanalen ser för övrigt löjligt smal ut. Anläggning skulle kunna göras med en grävskopa.
Citera
2026-09-11, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Alla på ön skulle väldigt enkelt transportera sig medels helikopter, alla är tillräckligt rika för den typen av transport.
De som bor där tänker säkert inte att de bor på en ö eftersom det knappt märks. Betänk vilken mind fuck om de skulle bli fast. Jag har varit öbo hela tiden?!

Samma sak med alla som bor söder om söder – på Södertörn, som ju faktiskt också är en ö som delas av Södertälje kanal. Där ingår Huddinge, södra Stockholm, Botkyrka, Haninge, Nacka, Salem med mera med mera... Men för att lyckas med samma stunt mot den ön skulle man behöva spränga sönder Igelstabron, Södertälje kanalbron, motorvägsbron, Viksägsleden, Södertälje slussbro, Mälarbro, Vårbybron, Gröndalsbron, Liljeholmsbron och Åstabron och Skanstullsbron och Danviksbron och gamla Skurubron samt nya Skurubron och Musköbron och Oxnöbron.

Jag får det till sexton broar. Dessutom finns det tunnlar som är krångliga att täppa igen.

Ett sådant practical joke skulle påverka uppemot en miljon människor så det är inte värt skratten jämfört hur sura folk lär bli. Men de flesta som bor i Huddinge ser inte sig som en öbo så det vore ett wake up call. Du har bott på en ö hela tiden och nu är du fast!
Citera
2026-09-11, 22:15
Avstängd
Mellanhandens avatar
Om du bara skruvar isär bron så kanske det blir skadegörelse, då är det lågprioriterat brott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in